Gå till innehåll

Juwel multilux marine/blue led


Draftwood

Rekommenderade inlägg

Funtar på att i framtiden göra om mitt Juwel Lido 200 (60cm hög) med tillhörande multilux ramp (2 led lysrör) till saltvatten. 

Är osäker på hur deras marine led tuber funkar till detta, enligt info jag får tag på så är deras marine led tuber 14.000k med 1860 lumen, och så har dom en tub med enbart blå dioder med 270 lumen. Många hoppar på banan att köpa en helt ny ramp med typ 100 olika färgade led. Men undrar om det finns någon som kört bara originalrampen och tillhörande led för saltvatten. Jag är själv inte ute efter ett akvarium där allt lyser i neon som jag sett i många filmer/bilder. Estetiskt inte min grej och siktar inte på svåra sps/lps/koraller osv.

Är det möjligt att köra en medium setup med detta lyse? Skulle helst inte vilja spendera flera tusen på helt ny ramp när jag bara kan köpa två nya tuber för 800-1000 lapp. 

juwel-akvariepaket-lido-200-led-svart.jpeg

juwel-multilux-led-60cm.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får vad man betalar för. 59 cm marineledrör är på 14w. Det blir 28w för 2 st. För ett stenkorallkar skulle nog 150 -200 w led behövas om de inte har linser. Och det finns inte i lysrören.

Det kan finnas koraller som kan överleva i detta mörker, t.ex tubastrea som inte behöver ljus alls utan lever på det man matar den med. 

Det som kallas enkla koraller i dag är sådana som klarar flaxande vattenvärden och höga näringsvärden. I dag är inte svagt ljus ett kriterium på lättskött längre efter det att billiga ledarmaturer kommit. Du bör kunna hitta en 100w eller lite starkare belysning för runt 2000 :- här på köp och sälj eller på blocket. Den behöver ha linser för att klara höjden på karet.

Det finns koraller som i alla fall en liten tid kan klara sig med lite ljus men det är ett fåtal av de som kallas lätta. Och hur skall du få reda på vilka som skulle klara sig? Det finns ju ingen vad jag vet som undersökt vilka koraller som går i minst ljus. De som går i minst ljus i naturen lever på stort djup och då är de mer känsliga mot flaxande vattenvärden.

Akvariet behöver också byggas om. Du behöver en äggviteskummare som inte går in under locket.

 

Om du verkligen vill lyckas med saltvatten rekommenderar jag att du istället köper ett billigt begagnat kar som från början är gjort för saltvatten. Red Sea Max 130 eller 250 kostar inte mycket. Men det kan vara svårt att få tag i lysrör till 130 så kolla upp det först. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som svar på att det inte går att ha sps i högt kar utan häftigare belysning.

 

Koraller är beroende av ljuset. Detta kar exponeras av solljus stora delar av dagen. 

 

Detta är original juwel belysning. Ynklig i jämförelse med annat. Men i mitt tycke vackert, då inte överdrivet skimmer uppstår. Ledljuset leker int eheller över karet vilket påverkar rummet positivt i vårat tycke. 

 

Dock kompletterat med uv/blåljus under locket på 9w.

Ändrat av Casio
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...