Gå till innehåll

Daniels 588L villaträdgård


ormet

Rekommenderade inlägg

Hej! Det är dags igen efter dryga 5 års uppehåll och ett par kallstarter som falerade.

 

Villaträdgård undrar ni? Lasse Forsbergs kommentar om mitt tidigare rev. Det var ganska rent och städat, prydligt så att säga. Jag tyckte det var roligt sagt och stämmer bra in på den skola av estetik jag föredrar. Som många av er vet så testade jag en del tokigheter i mina tidigare kar. Den här gången blir det nog mer vanligt och konservativt.

 

Visningskar: 588L 140x70x60 12mm optiwhite rimless från Polacken med det omöjliga namnet.

Sump: 133x50x40

Returpump: Maxspect Jump 10k l/h

Cirkulation: 3x Vortech MP40 QD

Belysning: Metallhalogen 2x250w GIESEMANN Nova II

Skummare: Deltec 600i

Zeoreaktor: KnePo 1.5L

Refugium med Chaeto

*tronic (jag ska ha allt)

Överrining: Synergy Reef Shadow Overflow

 

Karantän: RSR 250

Belysning: Orphek Atalantik V2.1

UVC: Deltec 39w

 

Mest död sten, någon bit färsk levande sten som får gå i karantän ett bra tag och sen används för att seeda den döda stenen.

Sand, så fin jag kan ha. Vill ha sugarfine men är medveten om problematiken ......

 

Sen Acropora, acropora och acropora. 

 

Så här ungefär ser det ut just nu:

IMG_1492.jpg.51f3843d3158603dae8bab183b9745f9.jpg

 

Eftersom Shadow Overflow är 1.5" så behövde jag skapa övergångar till 40mm PVC. Sagt och gjort så fräste jag (ok då min bror) ner 50-40-övergångar till 48.26 mm yttermått:

 

132322934_843867742823047_4796473408006861293_n.jpg.336dc6a81742f870c2c9123b5f37c492.jpg

 

Akvariet behövde borras med. 60mm borr i 12mm glas var svettigt av många anledningar:

borra1.jpg.421e9b023261f86d0de478bc388ced64.jpg

IMG_1304.jpg.dc7fe950dca434978a411ca448158389.jpg

IMG_1306.jpg.7e6fbeeec332e5898a05c279cb82112c.jpg

 

Men tada! Det gick bra och nu är det på plats :)

IMG_1307.jpg.8ccc506c9a4e664b1e7bb15f25df5704.jpg

 

Karantänen är uppe och snurrar, 3 stycken Crysiptera Parasema simmar omkring och drar igång det hela.

 

 

Blir klar med det sista i rördragning i veckan. Jagar 32mm röd PVC med vita krökar & böjar för returen.

När man limmar med Tangit är det viktigt med säkerheten!

IMG_1537.jpg.7b0cd472e9d0a47a3ee72fd35451b21b.jpg

 

IMG_1513.jpg.ac352fe6691842fc45150c17402769ad.jpg

 

Eftersom sidorna är klädda med glas så drar jag rören tillbaksidan av bänken. Ett jäkla pyssel!

IMG_1523.jpg.ae547d102c3c07be6fae58c1d2931f10.jpg

 

Kapsågen har fått arbeta:

kapapvc.jpg.795ba18873cea8e8c9aede74e91f382b.jpg

 

Den vita PVC'n var lite sliten och hade fula rester från gjutningen. Så dremeln fick arbeta och allt polerades snyggt:

IMG_1509.jpg.2a61920d107e9ad9a7ed8c56b8416a35.jpg

 

Slipat, polerat & tvättat:

IMG_1510.jpg.8d3920ac87e68ca7957677e638344f7c.jpg

 

Det var väll så långt. Nu kör vi :)

 

  • Gilla 15
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minute ago, Slanten said:

Kul att du är igång igen! Kul med bilder från bygget, det uppskattas! 

Överrinningsboxen var en ny bekantskap för mig. Den såg ju riktigt trevlig ut, men varför är det tre rör? 

Tack!

Jag har ingen aning om varför de kör 3 rör. Extremt säkerhetstänk? Först tänkte jag plugga ett och bara köra 2 men vad vet jag, det kanske blir en räddning nån gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, ormet skrev:

Tack!

Jag har ingen aning om varför de kör 3 rör. Extremt säkerhetstänk? Först tänkte jag plugga ett och bara köra 2 men vad vet jag, det kanske blir en räddning nån gång.

Jag har liknande på mitt nuvarande kar. Ett rör med full fräs ner i sumpen, ett rör med reglerbart flöde för att få det knäpptyst och ett "nödrör".

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så fruktansvärt lyxigt att ha tillgång till svarv! Det är det största hindret just nu för att kunna starta min skummaverkstad... Motorverktyg för att kapa pvc med, jag som kände mig speciell när jag köpte en handgersåg på Jula för mina ändamål.

 

Ser ju bra ut, de där boxarna är så läckra. Ser ut som dina hål blev ganska skapliga, borra du från bägge håll? Har testat det men det är besvärligt att få hålen att linjera upp bra. Helst borrar jag 20 mm hål för stunden, för det har jag en bra jigg för. Då går det fort och lätt att borra. Mina andra storlekar måste jag sitta och korrigera och styra på ett annat sätt vilket mer än fördubblar tiden.

 

Nova 2 med! Fint ska det vara, vad kör du för lampor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena mikoto! Jag borrade bara från ena sidan. Med jag så menar jag min bror epoxy här på SVG. Jag sa åt honom att bara köra och det spelade ingen roll vad som hände. Jag trodde det skulle göra honom avslappnad och lugn. Hursom så kan han frihandsstarta väldigt bra sen turades vi om att lägga på tryck medans den andra sprutade vatten med blomspruta, ett trick Ola på Triton lärde mig. En av oss spanade in i sidan för att se när vi närmade oss att borra igenom och sedan guidade vi långsamt och försiktigt den sista millimetern.

 

I mina Nova II kör jag Giesemann MegaChrome Crystal 17500K

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, ormet skrev:

Tack!

Jag har ingen aning om varför de kör 3 rör. Extremt säkerhetstänk? Först tänkte jag plugga ett och bara köra 2 men vad vet jag, det kanske blir en räddning nån gång.

I USA använder man ofta tre rör då man kör ett så kallat Bean Animal överflow. Du hittar lite info om det om du tittar på

. Det ger en väldigt tyst drift samtidigt som man kan hålla en hög säkerhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 hours ago, OR20 said:

I USA använder man ofta tre rör då man kör ett så kallat Bean Animal överflow. Du hittar lite info om det om du tittar på

. Det ger en väldigt tyst drift samtidigt som man kan hålla en hög säkerhet.

Ja det har du ju rätt i. Jag körde Herbie tidigare då jag tyckte Bean Animal var overkill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, MattiasN skrev:

Snyggt, jag gillar Parasema-fröknar, har en grupp på 8 i mitt kar, de är trevliga små fiskar som ger liv o rörelse i karet! :)

Mina två gav ett jävla liv i mitt. Ingen var för stor för att mobbas sönder 😅 men det är ju lite hit or miss med dessa vad jag förstått, och starkt kopplat till storleken på akvariet också. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

19 hours ago, MattiasN said:

Snyggt, jag gillar Parasema-fröknar, har en grupp på 8 i mitt kar, de är trevliga små fiskar som ger liv o rörelse i karet! :)

 

9 hours ago, Kim Rosenqvist said:

Mina två gav ett jävla liv i mitt. Ingen var för stor för att mobbas sönder 😅 men det är ju lite hit or miss med dessa vad jag förstått, och starkt kopplat till storleken på akvariet också. 

 

Jag har aldrig haft frökenfiskar förut, förutom clowner. Jag har varit livrädd för ryktet om "blue devils". Men allt jag läser på nätet säger att Parasema ska vara rätt snälla. Är du säker på att det var Parasema du hade Kim?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 5 st parasema i mitt reefer 525, har haft dem i 4 år nu. Lite mobbning 4 mot 1 inom gruppen i början, men den ensamme verkar ha accepterat att han är utstött och håller sig för sig själv. Ser aldrig någon aggressivitet numera. Och ingen aggressivitet mot de andra invånarna som består av 1 clarkii clownfisk, 3 kirurger (gul, palett och vitbröstad) , 1 mandarin, 1  salarias ramosus, 2 genicathus melanospilus, 1 filfisk samt diverse lägre djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte heller vågat mig på frökenfiskar. Vad jag förstått så ska springeri oftast vara den snällaste men lite trist med helblå färg, och hemicyanea näst minst aggressiv. Lutar åt denna art i nästa kar även om just aggressivitet verkar variera mycket mellan individer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, ormet skrev:

 

 

 

Jag har aldrig haft frökenfiskar förut, förutom clowner. Jag har varit livrädd för ryktet om "blue devils". Men allt jag läser på nätet säger att Parasema ska vara rätt snälla. Är du säker på att det var Parasema du hade Kim?

Nej, jag hade dom blå jävlarna. Kikade på bilden men inte närmre på namnet. Jag hade andra fiskar 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minutes ago, Twik said:

Kör du koppar i karantänkaret? Tänkte du separat karantän till koraller isåfall? :)

Tjena! Nope, bara kraftigt UVC och barebottom/sterilt. Det är om jag inte minns fel så som Stig gör. Jag håller tummarna. 2 karantäner, där drar jag gränsen. 

 

Mina största funderingar är hur jag ska hantera fiskar som inte gärna äter foder utan helst pickar på sten och i sand som tex Mandariner. Hur de klarar ett barebottom i 3-4 veckor karantän.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, ormet skrev:

Tjena! Nope, bara kraftigt UVC och barebottom/sterilt. Det är om jag inte minns fel så som Stig gör. Jag håller tummarna. 2 karantäner, där drar jag gränsen. 

 

Mina största funderingar är hur jag ska hantera fiskar som inte gärna äter foder utan helst pickar på sten och i sand som tex Mandariner. Hur de klarar ett barebottom i 3-4 veckor karantän.


okej :D 

Med matningen av pickare kanske man kan använda sig av något sånt här? Fästa lite klumpar på PVCn. Inte provat själv men borde ju ”simulera” stenpickning bra. 
 

https://foretagsakvarium.se/product/easy-masstick/?v=f003c44deab6

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • ormet changed the title to Daniels 588L villaträdgård

Blev klar med filtersocka-hållarna. De ska kapas till rätt storlek när jag limmat glasbitarna i sumpen. De blev rätt bra om jag får säga det själv. En ställbar håltagare från Jula och en Dremel var det som behövdes.

IMG_1575.jpg.f4e7e61b6791617a24cc63423c4e20e9.jpg

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...