Gå till innehåll

Hur är er uppfattning om Hannas KH mätare?


ronny h

Rekommenderade inlägg

Hej,

Skulle idag kallibrera min Alkatronic, har blandat ny reagens lösning, kallibrerat alla pumpar och PH proben.

När allt var klart visade Alkatronic 7.98 och Hanna KH test visade 8.4. Har precis fått en ny flaska med Hannas reagens vätska.

Kontrollerade med hjälp av Salifert testet med Alkatronics reagenslösning, det jag använt x 250 x 0.056 gav 7.98.

Gjorde även en test med enbart Saliferts vätska och fick då 8.0.

Kan det vara så illa att Hanna testerna inte visar riktigt rätt varje gång, eller är det jag som är helt fel på det.

Är det någon av er som använder Hanna testet för att kallibrera Alkatronic?

Hur är er erfarenhet av Hanna KH testet, litar ni på att det är rätt?

 

MVH

Ronny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

48 minuter sedan, ronny h skrev:

Hej,

Skulle idag kallibrera min Alkatronic, har blandat ny reagens lösning, kallibrerat alla pumpar och PH proben.

När allt var klart visade Alkatronic 7.98 och Hanna KH test visade 8.4. Har precis fått en ny flaska med Hannas reagens vätska.

Kontrollerade med hjälp av Salifert testet med Alkatronics reagenslösning, det jag använt x 250 x 0.056 gav 7.98.

Gjorde även en test med enbart Saliferts vätska och fick då 8.0.

Kan det vara så illa att Hanna testerna inte visar riktigt rätt varje gång, eller är det jag som är helt fel på det.

Är det någon av er som använder Hanna testet för att kallibrera Alkatronic?

Hur är er erfarenhet av Hanna KH testet, litar ni på att det är rätt?

 

MVH

Ronny

Jag har litat på Hanna då jag lyckades få ganska enhetliga resultat. Har dock läst att många inte har mycket tillförlitlighet till Hanna Kh. Går lätt att få felmarginal. Har själv blivit rekommenderad att jämföra med salifert. 

Sen är ju både 8.0 och 8.4 båda inom klart rimliga nivåer så även om du skulle ligga lite off i ditt mätvärde så är du ändå inom rätt "range" och kan utgå ifrån att hålla det stabilt där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig om att diffen kanske inte påverkar, bara det är stabilt, men vad händer när man beställer en ny flaska reagens.

Dessutom betalar man en hel del för checkern och sen för reagens flaskan, om man inte kan lita på den känns det ju som att det 

är bättre att använda Salifert som ju är betydligt billigare. Läste på internet om en kille som köpte 2 flaskor reagens, den ena visade 7DKH

och den andra flaskan visade 8DKH.  Han testade allt 2 gånger och fick samma resultat. Jag får också enhetliga resultat om jag mäter flera gånger 

direkt efter  varandra med Hanna. Jag är väldigt noga med att putsa av glaset med mikrofiberduk, följer instruktionerna helt.

Förra flaskan fungerade det betydligt bättre, då fick jag ungefär samma resultat på Alkatronic, Salifert och Hanna.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-02-01 at 18:31, ronny h skrev:

Förra flaskan fungerade det betydligt bättre, då fick jag ungefär samma resultat på Alkatronic, Salifert och Hanna.

 

Skulle vilja säga att du kanske testar kh lite för mycket för att vara bra för hälsan 😅👍

 

Skämt åsido, jag fick alltid enhetliga resultat med min Hanna Checker kh, oavsett flaska. Men jag har läst om flera som ofta fick varierande värden. Huruvida det är handhavandefel, en dålig batch med reagens eller helt enkelt måndagsexemplar på enheten kommer väl ingen få veta. 

Men jag kikade iaf på tipsen kring hur man ska mäta och följde dom slaviskt. Nu när jag har en alkatronic har jag dock sålt min Hanna Checker och stämmer av med salifert, enligt focustronics rekommendationer. 

 

Att många, inklusive jag själv, har använt Hanna Checker är väl för att du får en siffra, svart på vitt, istället för att försöka läsa av en färgskala eller färgförändring. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
On 2021-02-01 at 16:37, ronny h skrev:

Hej,

Skulle idag kallibrera min Alkatronic, har blandat ny reagens lösning, kallibrerat alla pumpar och PH proben.

När allt var klart visade Alkatronic 7.98 och Hanna KH test visade 8.4. Har precis fått en ny flaska med Hannas reagens vätska.

Kontrollerade med hjälp av Salifert testet med Alkatronics reagenslösning, det jag använt x 250 x 0.056 gav 7.98.

Gjorde även en test med enbart Saliferts vätska och fick då 8.0.

Kan det vara så illa att Hanna testerna inte visar riktigt rätt varje gång, eller är det jag som är helt fel på det.

Är det någon av er som använder Hanna testet för att kallibrera Alkatronic?

Hur är er erfarenhet av Hanna KH testet, litar ni på att det är rätt?

 

MVH

Ronny

Hej, 

ganska fantastiskt, testade att mäta idag igen med Hanna checkern, mest för skoj skull,

Salifert visade 7.70

Alkatronic visade 7.69

Hanna visade 7.72

Förstår inte varför Hanna checkern visar rätt värden nu, då den visade fel tidigare.

Kan det ha att göra med att reagens vätskan kan ha varit för ny, så efter et tag så visar den rätt.

Förmodligen är det den som utför testet, men jag tyckare att jag gör precis likadant varje gång och det är ju inget avancerat test.

 

MVH

Ronny

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...