Gå till innehåll

Hampus nya projekt


Hampus85

Rekommenderade inlägg

Det börjar bli dags att starta en tråd om mitt nästa projekt. Och jag menar verkligen projekt. Varning för lång inlägg 😁.

Tidsramen för första fiskarna i karet ligger på 7-8 månader och koraller ett år, allt tidigare blir en bonus. Kommer troligtvis ta flera år innan karet har full belysning och teknik för övervakning.  

 

Vad är då detta projekt?

Jag har lagt handpenning på ett 1120-liters akvarium byggt i optiwhite av diamantaquarien samt en ati-skummare som kommer funka i början medan akvariet har låg fiskkoncentration men med tiden kommer behöva bytas mot större. Detta ska hämtas när snön försvinner.

 

Det jag har hunnit köpa annars är 2 armaturer med 2x80w t5 vardera, en större osmosanläggnin, tunze ato, ett begagnat apex 2016-kit, sand samt lite död och levande sten. Har även tömt ett sötvattenskar på 170x50x50 som ska bli sump. Har ett litet rum bakom väggen där akvariet ska stå som blir teknik och karantänrum.

Kommer bli ett mixat rev, ca 40% spa, 40% lps och 20% mjukisar (mest zoas, ricordea och discosoma). Gällande fisken så är bland det viktigaste att de är revsäkra. Kommer bli ett gäng tangs, wrassar och anthias. Annars en hel del små lite mer "hemliga" fiskar som räkgobys och blennies.

 

Fokus nu ligger på golvförstärkning. Har gammal torpargrund med 80cc mellan reglarna, dock är golvet avlastat på många punkter av stenblock. Idag gjorde jag tre nya golvbalkar genom att limma ihop två st 2x6,5 tums reglar. Jag kommer då få ett CC på 40cm och karet kommer stå över sex balkar. Dessa kommer vila på två parallella balkar som vardera består av två limmade 2x9 tums reglar. I ena änden kommer dessa att vila på stolpar stående på gigantiska stenar i grunden som ej lär sjunka. I andra änden kommer de vila på skruvstämpar (ska klara 1,5 ton styck) som står på betongplattor, om de skulle börja sjunka kan jag länga stämparna. Mellan de yttre stöden kommer balkarna vila på tre till fyra stolpar stående på betongplattor. Själva golvet är ett 35mm brädgolv så det borde räcka med så pass tät regling men kommer lägga en lackad 15mm plyfa under karet för säkerhets skull.

 

När det gäller tekniken snurrar funderingarna rätt friskt för tillfället. Vet att jag vill ha en alkatronic eller mastertronic men detta ligger en bra bit fram i tiden. Det mesta kommer köpas begagnat. Har funderat lite runt prisvärd belysning. Lutar i dagsläget mot tre cotal Care gen 1 eller orphek atlantik gen 3. Båda dessa verkar ligga rätt lågt i pris i förhållande till vad de kostade nya och jag gillar ljuset från bägge. Andra förslag mottages tacksamt 🙂. Dessa kompletteras till en början med de 4 t5 jag redan har men tanken är att med tiden byta dessa mot orphek or3 blue/uv.

Returpump plockar jag antingen m1:an från mitt andra kar eller köper en begagnad. 

Jag hade tänkt att cirkulationen skulle skötas av två gyre 350, en från varje kortsida, samt några mindre tunzepumpar från baksidan. Har dock hört så pass mycket dåligt om maxspect på sistone så jag börjar vela. Har gyre 230 på mitt nuvarande kar och den funkar kanon.

Skummare har jag mest kollat på ati 250 och bubble king 250 med rd3 men även här tar jag gärna mot förslag. Är lite sugen på nyos största men lite för dyr ny och svårt att hitta begagnad.

Kommer komplettera med ett clarisea.

 

Svåraste valet blir vilken teknik som ska användas för att hålla vattenvärdena uppe. Tvåpartsdosering, stor reaktor eller en mindre reaktor som går konstant och täcker större delen av behovet och sedan komplettera med balling? Börjar med att koppla upp en doseringspump jag redan har med ati essentials.

 

Så sammanfattningsvis är planen följande:

Förstärka golv

Bygga sump och bänk till denna

Bygga utsida till akvariemöbeln och eventuellt överdel för belysningen

Borra vägg för rördragningar

Flytta in sump, ato-tunna samt bygga hylla för karantänkar

Flytta in karet i vardagsrummet

Köpa den mest nödvändiga kringutrustning

Koppla PVC

Cykla karet

I med lite fisk

I med lite koraller

Komplettera tekniken och fylla med levande 😁

 

Inköpslista 

 

På "kort" sikt:

Belysning, troligtvis coralcare. Eventuell tillfällig lösning som bara ger tillräckliga par på ca halva karet först

Returpump, osäkert vilken

Streamers, troligtvis två gyre 350

Två jordade doppvärmare

Hoppnät/hembyggen med akrylram och uppmätt i mitten.

 

På mellanlång sikt:

Kompletterande tunzestreamers

Clarisea sk5000

Större skummare, troligtvis bubbelking 250/ati 250

 

På lång sikt:

Orphek or3

Alkatronic/mastertronic

Dosetronic/kalciumreaktor

 

Fortsättning följer...

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, ormet skrev:

Coolt! Är det du som köpt Frevas burk & KZ-ramp? Torpargrund låter som en utmaning, jag tackar min lyckliga stjärna över betongplatta i mitt hus :D

 

 

Det var jag som köpte karet, eller har i alla fall betalt halva 😁. Dock ej rampen, vill definitivt ha kombo med led  så bara 2x2 t5.

Tror egentligen dessa gamla golv med stockar som bjälklag och massa stenblock håller för mer än man tror. Har ett kar som väger ca 600 kg där nu och golvet har inte rört sig en millimeter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Hampus85 skrev:

Ja vi får väl se vart det slutar. Det enda jag vet är att slutresultatet oftast inte blir precis som man planerat innan 😁

 

Så är det alltid. Man hamnar alltid på olika sidospår. Det bästa är att alltid jämföra sin "fisklista" från innan man startar ett kar till ett år efter. Det brukar väl vara i något enstaka fall där listan matchar med verkligheten :D

 

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tog då sannerligen inte lång tid från att ditt första saltvattensakvarium var igång tills att du började ditt andra 😅👍

 

Men inte mer än rätt, fastnar man så fastnar man. Du är i gott sällskap och här kastar vi aldrig sten i glashus! 😊

 

Det är ju bra med en längre tidshorisont då du kan plocka upp begagnat på vägen. Det kommer ju till och från upp monsterutrustning från tidigare större kar och det är ju inte alltid huggsexa över sådan överdimensionerad teknik. 

 

I valet av utrustning kan jag bara skicka med det någon tidigare informerat mig om, att calciumreaktor blir "gynnsamt" när du behöver dosera ungefär 700 ml "klassisk" balling dagligen. Kan däremot varken bekräfta eller dementera detta, inte heller komma ihåg namnet på källan, men ändå minnas att jag hade tillit till den 😅 men utifrån det påståendet så gör du kanske rätt i att ha calciumreaktorn på lång sikt, då det krävs en del koraller innan du kommer upp i den förbrukningen 😊

 

Stort lycka till! Ska bli oerhört kul att följa! 

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Det tog då sannerligen inte lång tid från att ditt första saltvattensakvarium var igång tills att du började ditt andra 😅👍

 

Men inte mer än rätt, fastnar man så fastnar man. Du är i gott sällskap och här kastar vi aldrig sten i glashus! 😊

 

Det är ju bra med en längre tidshorisont då du kan plocka upp begagnat på vägen. Det kommer ju till och från upp monsterutrustning från tidigare större kar och det är ju inte alltid huggsexa över sådan överdimensionerad teknik. 

 

I valet av utrustning kan jag bara skicka med det någon tidigare informerat mig om, att calciumreaktor blir "gynnsamt" när du behöver dosera ungefär 700 ml "klassisk" balling dagligen. Kan däremot varken bekräfta eller dementera detta, inte heller komma ihåg namnet på källan, men ändå minnas att jag hade tillit till den 😅 men utifrån det påståendet så gör du kanske rätt i att ha calciumreaktorn på lång sikt, då det krävs en del koraller innan du kommer upp i den förbrukningen 😊

 

Stort lycka till! Ska bli oerhört kul att följa! 

Tack!

Har ju haft en väldig massa akvarium genom åren så jag kände ganska snabbt att det passar mig med saltvatten. Dessutom blev det svårt att hålla upp intresset för sötvattenskaren på samma sätt som tidigare och då kändes det bättre att avveckla den delen. 

Märkte efter att jag skaffade första saltkaret att jag "behövde" större för att kunna utveckla det åt det håll jag ville. Planen var runt 500 liter men så såg jag detta och så blev det som det blev 😁. Jag är ganska mycket en projektmänniska, det roligaste är utvecklingen i projektet och att lära dig nya saker. Passar därför ganska bra med något sådant här som kommer förändras under ganska många år.

Gissar att jag börjar med vanlig balling då jag har utrustningen så får vi se hur det blir med reaktor med tiden.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minuter sedan, Hampus85 skrev:

Jag är ganska mycket en projektmänniska, det roligaste är utvecklingen i projektet och att lära dig nya saker.

 

Jag förstår dig fullt ut, även jag drivs av att utveckla. Det är en del av resan 😅

Hade jag inte varit begränsad av yta, eller haft en fru, så hade jag redan varit inne på ett tredje klart större kar! Haha 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är i ett liknande skede som du och liknande storlek på kar, men har ännu inte bestämt mig för mått på karet... vilka mått körde du på och vilken lösning på avrinning valde du (funderar på att sätta avrinningen utanpå karet för att på ett renare kar) sa,t var du pris på vad de tog (skicka gärna pm om du inte vill lägga upp det publikt)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, pikkenix skrev:

Är i ett liknande skede som du och liknande storlek på kar, men har ännu inte bestämt mig för mått på karet... vilka mått körde du på och vilken lösning på avrinning valde du (funderar på att sätta avrinningen utanpå karet för att på ett renare kar) sa,t var du pris på vad de tog (skicka gärna pm om du inte vill lägga upp det publikt)?

Kul!

Måtten är 200x80x70 lxbxh. När det gäller avrinningen så sitter den i ett av hörnen med hålen borrade på kortsidan. Jag återkommer med bilder när jag får hem karet. På mitt nuvarande kar har jag ett synergy reef overflow vilket ger ett väldigt rent utseende. Hade jag byggt helt nytt kar hade jag nog valt det även på detta. Är tvungen att ha avrinningen på kortsida eller botten då karet precis går in på sin tänkta plats på djupet (det är en lucka i golvet framför).

Jag köpte ju mitt bättre begagnat så svårt att jämföra pris men betalar en bit under tio tusen inklusive en del utrustning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-02-08 at 09:19, Hampus85 skrev:

Kul!

Måtten är 200x80x70 lxbxh. När det gäller avrinningen så sitter den i ett av hörnen med hålen borrade på kortsidan. Jag återkommer med bilder när jag får hem karet. På mitt nuvarande kar har jag ett synergy reef overflow vilket ger ett väldigt rent utseende. Hade jag byggt helt nytt kar hade jag nog valt det även på detta. Är tvungen att ha avrinningen på kortsida eller botten då karet precis går in på sin tänkta plats på djupet (det är en lucka i golvet framför).

Jag köpte ju mitt bättre begagnat så svårt att jämföra pris men betalar en bit under tio tusen inklusive en del utrustning.

 

Den såg fin ut! Blir antagligen att jag kör på extern byggd av glas på en gång då. Tack för input.

Vad kör du för dimension på PVC till ditt kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, pikkenix skrev:

 

Den såg fin ut! Blir antagligen att jag kör på extern byggd av glas på en gång då. Tack för input.

Vad kör du för dimension på PVC till ditt kar?

Ärligt talat vet jag inte 😁. Får med en komplett låda ny PVC köpt hos sigigemla och en ritning. Får se om jag modifierat något utifrån ritningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det går sakta framåt. Två extra bjälkar är placerade under det område där akvariet ska stå. Funderar på att nöja mig med det. Blir förvisso 65 cm mellan två bjälkar i mitten av akvariet men det kommer ändå vila på 5 bjälkar. De tvärgående balkarna är klarlimmade och idag kom några stämpar för att stödja dessa i ena änden. Nu väntar jag bara på att temperaturen i grunden ska ligga stabilt över 5 plus inför gjutning.

Hämtade en kalciumreaktor idag, deltec 601, med alla tillbehör 😁. Denna reaktor suger automatiskt in nytt vatten via cirkulationspumpen, flödet styrs sedan via en kran. Funderar på om detta är ett bra system eller om jag ska plugga insuget av osmosvatten och istället köpa en separat matarpump.

Närmaste tiden kommer en hel del kul saker att anlända 😃.

Lite OT så ägnas kvällen och natten åt att lyssna på ett webinar om korallsjukdomar och provtagning, mycket intressant. Lite dryg tid på dygnet bara men blir så när det sänds från USA.

IMG_20210223_194000361.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-02-23 at 20:19, Hampus85 skrev:

Lite OT så ägnas kvällen och natten åt att lyssna på ett webinar om korallsjukdomar och provtagning, mycket intressant. Lite dryg tid på dygnet bara men blir så när det sänds från USA.

 

Vart hittade du detta? Något som spelades in tror du (så man kan lyssna på i efterhand) 😊

 

Vi går ju mot både ljusare och varmare tider, så det kan nog gjutas på snart 😊👍

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Vart hittade du detta? Något som spelades in tror du (så man kan lyssna på i efterhand) 😊

 

Vi går ju mot både ljusare och varmare tider, så det kan nog gjutas på snart 😊👍

Det var genom jobbet, riktat mot kliniska patologer. Mycket var nog relativt ointressant för andra (exempelvis läsning av histologiska snitt från koraller i olika färgningar) och en del var intressant men kanske inte så relevant för hobbyister (hur man bedömer utbredning av skador i korallrev) men sedan var det en hel del om orsakerna till olika typer av skador och sjukdomar på koraller. Det skulle ha filmats men blev tyvärr något tekniskt problem. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...