Gå till innehåll

Inkoppling av UV


Jojo

Rekommenderade inlägg

Har en fundering angående mitt nyss inkopplade uv. Som det är nu har jag en separat pump till uv som sitter typ i ena hörnet av skummarfacket. Utblåset från uv går ner i andra hörnet av samma fack. Denna lösning enligt instruktioner av säljaren. 

 

Borde inte en bättre lösning vara att koppla returpumpen till uv och ha utblåset från uv till returröret som går upp till tanken? Då får ju tanken enbart vatten som först gått genom uv. Jag får ju ställa ner flödet på returpumpen lite men har streamers och gyres så helt ok cirkulation ändå. 
 

Vad tror ni? Hur har ni det kopplat?

 

Såhär ser det ut i dagsläget:

E51ECA31-D749-4D8A-971F-69ECC6ABD2B3.jpeg.0ba5c52b4ff050d26fc348c5ca223da5.jpeg

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kopplat som du beskriver, UV:n på returröret. Har en Deltec UV 80 watt som enligt tillverkaren ska ha max 3600 liter/timme i flöde. Har justerat ner min returpump så att jag ligger där. Min skummare ska visserligen klara upp till 4000 liter/timme, men jag kör den inte på max, så jag tror den ligger under. Ser inga nackdelar med att köra som jag gör jämfört med att ha det som du har det nu.

 

Det viktigaste att tänka på innan du kopplar om det är:

Vilket flöde ska ditt UV ha för att fungera optimalt? Du måste justera ned returpumpen dit.

Hur mycket vatten tar din skummare? Man brukar rekommendera att flödet genom sumpen inte är lägre än skummarens behov.

Om båda kriterierna går att uppfylla ser jag ingen anledning att inte koppla så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

48 minuter sedan, KennethN skrev:

Jag har kopplat som du beskriver, UV:n på returröret. Har en Deltec UV 80 watt som enligt tillverkaren ska ha max 3600 liter/timme i flöde. Har justerat ner min returpump så att jag ligger där. Min skummare ska visserligen klara upp till 4000 liter/timme, men jag kör den inte på max, så jag tror den ligger under. Ser inga nackdelar med att köra som jag gör jämfört med att ha det som du har det nu.

 

Det viktigaste att tänka på innan du kopplar om det är:

Vilket flöde ska ditt UV ha för att fungera optimalt? Du måste justera ned returpumpen dit.

Hur mycket vatten tar din skummare? Man brukar rekommendera att flödet genom sumpen inte är lägre än skummarens behov.

Om båda kriterierna går att uppfylla ser jag ingen anledning att inte koppla så.

Tack för svar!

Maxflöde för min skummare är 2000l/h och rekommenderat maxflöde för uv 1500l/h, så får ställa ner returen till ca:1500l/h.

Blir kanske lite lågt för skummaren men tror ändå att denna koppling ger mer än nuvarande.

Enklaste sättet att mäta flödet är väl att fylla en liter från returmunstycket och samtidigt

klocka tiden? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minuter sedan, KennethN skrev:

Ja. Svårt få det exakt då 1500 liter/h innebär att det tar 2,4 sekunder att fylla 1 liter. Men borde gå att få tillräckligt nära. 


Precis! Får ta 4 liters kastrullen annars. 😂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...