Gå till innehåll

Rör ner till sump


Mathias81

Rekommenderade inlägg

On 2021-02-02 at 09:39, Jonas777 skrev:

Jag har 2st rör ner till sumpen direkt ner i 2st sockor, men då som durso, och ett av rören är det en kulventil som jag måste justera in flödet, då blir det knäpp tyst, rören måsten gå under vattenytan i sockorna.

Ok, så du rekommenderar detta sätt? Ingen annan som kör två rör ner bredvid och sen låter det rinna över till sockorna?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, ormet skrev:

Dom är lika tysta enligt min erfarenhet. Men det är mycket mera praktisk med sockorna bredvid, lättare att få ur och i dem. Det är så jag bygger i mitt nya kar efter att ha haft så i RSR 250. Nackdelen är att det tar mer plats.

Ok, min blivande sump är så pass djup så de är inga problem för mig att få dit två sockor samt ett utrymme för båda rören. :) utan att de tar för mycket plats. Men då ska ja nog fortsätta på den idén ja hade från början med två rör bredvid. Vet ngn var man kan få tag på en ram för dubbla sockor som man kan silicona dit? Som är en rektangulär ram helt och hållet. Hittar en del men dom är inte helt rektangulära ramarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, ormet skrev:

Nope, inte hittat något vettigt. Jag håller på att bygga en egen i akrylplast. Jag får se om det lyckas eller om jag får ge upp det.

Funderade med på att bygga en egen. Såg ngn hade limmat ihop två skivor med olika stora hål för att få filtret att passa I hålet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Mathias81 skrev:

Ok, min blivande sump är så pass djup så de är inga problem för mig att få dit två sockor samt ett utrymme för båda rören. :) utan att de tar för mycket plats. Men då ska ja nog fortsätta på den idén ja hade från början med två rör bredvid. Vet ngn var man kan få tag på en ram för dubbla sockor som man kan silicona dit? Som är en rektangulär ram helt och hållet. Hittar en del men dom är inte helt rektangulära ramarna

 

Jag kanske kan ha kvar en ram, eller två kvadrater för att hålla filtersockhållare. Det var dom som satt fast i den förra sumpen (rsr 350) som jag gissar att du håller på att modda nu. Hoppas den var till belåtenhet 😅👍

 

Jag ska kika i ett par lådor utomhus imorgon. Återkommer 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Jag kanske kan ha kvar en ram, eller två kvadrater för att hålla filtersockhållare. Det var dom som satt fast i den förra sumpen (rsr 350) som jag gissar att du håller på att modda nu. Hoppas den var till belåtenhet 😅👍

 

Jag ska kika i ett par lådor utomhus imorgon. Återkommer 

Absolut. Är jätte nöjd än så länge. Ja titta gärna. Japp håller på och lägga fram en layout i huvudet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Mathias81 skrev:

Hur går de för dig? :)

Jag hittade mina tidigare två hållare till filtersockhållarna, men jag tror bara jag sparat en av själva filtersockhållarna. Dessa går dock att beställa eller så kanske någon annan sparsam själ på forumet sitter på någon (Red sea standard) 

 

(dessa satt silikonade hårt som berget i glaset) 

20210208_104453.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...