Gå till innehåll

Gröna algtillväxt över kalkalger


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Jag fiskar här efter experter på ämnet som kanske kan lära mig något. Jag kanske bara reagerar på naturliga alger som ska finnas, eller så är det något jag kan ta itu med. 

 

Jag har fått (eller kanske haft?) en tråkig grön alghinna som växer över mina kalkalger på bakre vägg samt på min nyligen bloggade glasbotten. 

Att det kommer på glasbotten är väl kanske inte så mycket att gnälla över. Nyligen blottad yta osv... 

 

Värden fosfat 0.02, nitrat 2-4. Kh 8,5 - 8,7, ca 440 mg 1400, pH 8,1-8,3

 

Jag har de senaste månaderna haft följande större förändringar:

* tagit ur sand 

* nitrat har sjunkit, förmodligen tack vare min dsb i refugiumet 

* lagt till 2 st orphek or3 blue plus 

 

Har i övrigt två st hydra 52hd samt två st t5 actinic 39w. Kör hydrorna ganska lågt, se bild. T5orna är 1 år gamla och har körts i max 6 timmar per dygn 

 

Jag har inget emot kalkalger, men den gröna hinna som växer över dessa samt på botten gör ju att karet får ett lite brunaktigt landskap i blått ljus, och då grönaktig i vitt ljus, som på bilderna (där jag vridit upp den vita kanalen). Vill ju gärna ha den lite mer "krispiga" vyn som kalkalgerna ger 😊

 

Jag har ett tiotal turbosar kvar i mitt 120x50x50. Ska köpa fler. En foxface. En nyligen Inköpt gul kirurg som gör skillnad. Någrq eremiter. 

 

 

Gör jag något fel? Eller är det bara jag som stör mig på något som är helt naturligt? 

Jag vill ändå minnas att jag tyckte det var mindre grönt/brunt när mina näringsvärden var högre... 

20210204_202815.jpg

20210204_202828.jpg

Screenshot_20210204-210045_myAI.jpg

Screenshot_20210204-211042_Alkatronic WiFi.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär är det för mig också men inte lika mycket för tillfället. Har varit så i alla akvarier jag haft med olika belysningar och näringsvärden. Har inte reflekterat så mycket av det utan bara skrapat bort vid behov. I mer blåljus syns det mindre.

 

Sedan så finns det ju även gröna kalkalger.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, kaptenen skrev:

Sådär är det för mig också men inte lika mycket för tillfället. Har varit så i alla akvarier jag haft med olika belysningar och näringsvärden. Har inte reflekterat så mycket av det utan bara skrapat bort vid behov. I mer blåljus syns det mindre.

 

Sedan så finns det ju även gröna kalkalger.

 

Jo, jag ser det ju även hos flera andra, men inte hos alla och har själv haft varierande tillväxt i mitt eget. Upplever då även att det varit mindre vid högre näringsvärden. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Jo, jag ser det ju även hos flera andra, men inte hos alla och har själv haft varierande tillväxt i mitt eget. Upplever då även att det varit mindre vid högre näringsvärden. 

Det enda jag kan tänka på rak arm är väl att du har skaffat ny belysning så att det blir mer krut där. Det gynnas ju algerna av om det inte finns någon konkurrens och sålänge det finns näring att ta såklart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, kaptenen skrev:

Det enda jag kan tänka på rak arm är väl att du har skaffat ny belysning så att det blir mer krut där. Det gynnas ju algerna av om det inte finns någon konkurrens och sålänge det finns näring att ta såklart

Jo, det är ju mina or3or från orphek. Väldigt blått ljus i dessa dock. 

 

Har ju ett pat actinic t5or som gått ca 6h per dag i nästan ett år nu. Kan dessa ha "bränt ut" och blivit mer rött än uv? Får läsa på lite om t5or igen tror jag, har glömt det jag tidigare läst mig till... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, jonasroman skrev:

tror det växer grönalger överallt där det inte växer kalkalger, helt naturligt o inget fel. dvs frågan blir snarare, varför växer mina kalkalger så långsamt?

 

Både ja och nej, det kanske inte syns på bilderna men grönalgerna växer även över kalkalgerna. Botten är ju "ny" så den är inte så stort frågetecken egentligen. Men där kommer det sakteligen kalkalger. Vet dock inte hur snabbt detta bör ske, så kan inte avgöra om jag tycker de borde växa snabbare eller inte 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...