Gå till innehåll

Befintlig armatur byta LED


Casio

Rekommenderade inlägg

God kväll,

 

Jag har inte sett någon som väljer att byta ut LED ar i befintliga armaturer.

 

Låt oss säga att man köper en befintlig LED lampa och byter ut dess LED ar mot ex CREE. Är inte det fördelaktigt?

 

Eric

Ändrat av Casio
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Casio changed the title to Befintlig armatur byta LED

Det går alldeles utmärkt i de flesta fall att byta ut LED chip, problemet är bara att det sällan är särskilt enkelt att göra det. De är oftast lödda fast på ett sätt som gör att du inte kan använda en lödkolv för att löda bort eller dit de. Du behöver istället använda en värmeplatta eller liknande. Kommer man förbi det steget kommer problem två och det är att du riskerar att skada de andra chipen runt omkring då oftast ett större antal LED chip sitter på ett gemensamt kort. Jag är inte så kunnig att jag kan säga hur stort problemet är egentligen men det går nog värma de för mycket så det krävs nog lite erfarenhet och övning innan man vet hur mycket man ska och inte ska värma.

 

Juwels LED lysrör är nog ganska besvärliga att öppna och ännu besvärligare att montera ihop igen, de är inte tänkta att kunna underhållas och har därför en konstruktion som är optimerad för fukttålighet och billig monteringsprocess. Men jag har aldrig testat själv, det kanske går någorlunda smärtfritt.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...