Gå till innehåll

kh vid olika salthalt?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Det går ju runt många rekommendationer i vad man bör ha för kH och då allra helst i förhållande till vad som är NSW. 

 

Jag vet inte helt om det stämmer men jag har för mig att jag har sett en översikt här på guiden som sa någonting om hur de olika ämnena påverkar varandra t.ex. om kH är så skall Ca var så.. 

 

Tänkte höra om det också inkluderar salthalt och kH. 

Jag har normalt alltid siktat på kH på 8,3 men har den sista tiden höjt min salthalt från 35 PSU till 36 PSU och med det har ju också kH höjts. Undrar först och främst vad som är den naturliga ökningen när man gör den höjningen i salthalt eller om kH förhåller sig, i NSW, konstant oavsett salthalt i och med att det kanske är andra joner som egentligen utgör skillnaden i salthalten. 

 

Någon som vet eller kan referera till någon källa?

@stigigemla

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalten är summan av alla ämnen som är lösta i vattnet och då är ju natriumklorid det som det är mest av.

I naturen varierar de från ungefär 34  till 41 PSU.

I koralltriangeln som de flesta av våra koraller kommer från är det 34,5 PSU normalt. I Karibien är det 35 och i Röda havet 38 till 41.

Innehållet av de olika lösta ämnena varierar mer.  Det finns tabeller på olika siter på nätet för olika platser i haven.

 

Jag tycker det är navelskåderi att oroa sig för olika värden inom +- 20% om man bara håller dessa konstant.

För maximal tillväxt av stenkoraller är det lite annorlunda då de utnyttjar ämne som är lösta i vatten till att bygga sitt skelett.

Då gäller det att Kalcium och karbonat (kH) skall vara lätt åtkomligt det vill säga höga värden samtidigt som magnesium inte skall vara för högt.

Men har man höga värden får lätt korallerna brända toppar särskilt om N eller P är för lågt. Dessutom blir det risk för kalkutfällning och det särskilt i pumpar som kan stoppas.

För andra koraller är det lite känt om vilka vattenvärden som ger mer tillväxt utöver det att de ofta vill ha mer organisk näring i vattnet.  

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Stig. Och till trådskaparen. salthalt o KH har inget direkt samband, då ju som stig säger, svarar salthalten mest för de joner som det finns mkt av, dvs Na, Cl, Mg, Ca, Sulfat, K. KH är ju summan av en del negativa joner, alltså CO3 + HCO3 i princip, och dessa är totalt sett i minoritet jämfört med de ovan nämnda, och således bidrar inte så mkt till den sk salthalten. Det blir ju också lite lurigare om man tänker ett steg till, vad är salthalt? hur definieras det?. Det kan med säkerhet Stig utveckla mkt bättre än mig. 

 

KH, min erfarenhet efter 4 års med löjligt mkt KH värden, är att det nog faktiskt är bättre att ligga lite lägre, alltså mellan 7-8. Jag tror inte red Sea tillväxtprogram är bra, dels ger det snabb tillväxt som kan ge en sämre kvalitet på skelettet, dels har jag sett ett samband (ej bevisat) mellan högt KH o dino, dels som Stig säger fäller det ut kalk onödigt mkt där man inte vill vid supervärden på Ca o KH, o dels växer faktiskt koraller riktigt fort även vid KH 7, Ca 420. Det har jag bevisat flera gånger om (o många andra med säkert). Sen det sista, som också stig säger, höga KH värden kan ge brända toppar. Orsaken tror jag är att högt KH driver upp fotosyntesen i korallen, då zooxantheller kan nyttja HCO3 ”som CO2”. Denna då ökade fotosyntes skapar syreradikaler, som i sin tur kan ge brända toppar om korallen inte hinner med att laga skadorna, vilket den har svårare att göra vid låga närginsvärden. 

 

Stabilt värde, det är dock enligt mig AO på det mesta, men i synnerhet KH, men nog faktiskt på N o P med. Sen kan Ca variera mer än vad man kan tro, särskilt när näringsvärden svänger. 

Man kan aldrig slappna av.

 

Jonas

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...