Gå till innehåll

Vart hittar man lanthanchlorid? (Plattmaskbekämpning)


mogge77

Rekommenderade inlägg

Efter mycket efterforskning har jag kommit fram till att de bruna plattmaskarna som helt har tagit över sandbädden och mjukkorallerna i mitt akvarium är av släktet Convolutriloba.

De har verkligen tagit över i massor. Jag har lyckats ta reda på att Lanthanchlorid får plattmaskar  av släktet Convolutriloba att dö. (på grund av någon jonobalabans om jag förstod det rätt) utan att skada annat i akvariet om man doserar rätt..

 

 

Så frågan är, vart får man tag på LanthanChlorid?  

 

Flatworm Exit skulle också fungera sägs det, men det skulle bli alldeles för dyrt eftersom systemet är på ca 2000 liter och behandlingen behöver upprepas ett antal gånger..

 

 

 

Ändrat av mogge77
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag doserade I akvariet enligt en anvisning för plattmaskbekämpning jag hittade.  Var lite rädd då jag har ett antal kirurger kring 15-20cm och de skall visst vara känsliga för lantanklorid. Men det gick bra. 

 

https://www.reef2rainforest.com/2020/11/05/the-lanthanum-solution-combating-flatworms-in-the-reef-aquarium/

 

 

 

Ändrat av mogge77
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mest lps och mjukkoraller. Duncan, euphyllia, discosoma, rhodactis, knappar, anemoner (bubble, haddoni, tapetum, ), , montipora confusa,  lite flakväxande blandade montiporor, sarco, caulastrea.. m.fl

 

 

Lägre djur: eremiter, turbosar, pepparmintsräkor..  även copepods ser ut att må bra..  

 

I fiskväg: kirurger, mandarinfisk, käkfiskar, okinawagobies, mirakelfisk, några wrassear, blennider och bangaii kardinaler.. (även kardinalyngel kring 1cm, verkar må bra)  och clowner.

 

Alla plattmaskar är borta såhär 4 dagar efter behandling..  (iallafall vid en okulär besiktning utan att flytta runt på saker i akvariet)

 

 

Ändrat av mogge77
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-02-10 at 12:26, mogge77 skrev:

Efter mycket efterforskning har jag kommit fram till att de bruna plattmaskarna som helt har tagit över sandbädden och mjukkorallerna i mitt akvarium är av släktet Convolutriloba.

De har verkligen tagit över i massor. Jag har lyckats ta reda på att Lanthanchlorid får plattmaskar  av släktet Convolutriloba att dö. (på grund av någon jonobalabans om jag förstod det rätt) utan att skada annat i akvariet om man doserar rätt..

 

 

Så frågan är, vart får man tag på LanthanChlorid?  

 

Flatworm Exit skulle också fungera sägs det, men det skulle bli alldeles för dyrt eftersom systemet är på ca 2000 liter och behandlingen behöver upprepas ett antal gånger..

 

On 2021-02-10 at 12:26, mogge77 skrev:

 

 

Köper på ebay. 
Använder poolbaserat regelbundet i mitt 2000 liters.

Hur passade du på doseringen? Risk för kH drop och lantanklorid som inte hinner reagerar om fosfaten blir for låg 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag använde det för att döda plattmask och inte i huvudsak till att minska fosfat och därmed behövde få en hög koncentration i systemet fort (enligt efterforskningarna ) så doserade jag helt sonika 1ml, per 100liter vatten rakt ner i huvudtanken..  en gång. (i mitt fall ca 20ml)

2 timmar senare skrumpnade plattmaskarna ihop och dog. Då satte jag i massvis med aktivt kol och gjorde ett 20%vattenbyte och satte skummaren på blöt skummning i något dygn.

 Tilläggas kan att jag har ganska högt med fosfat (ca 0,7) så den plötsliga fosfatminskningen med 0,1 var inte så farlig.

Ändrat av mogge77
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...