Gå till innehåll

Ca under uppstartsfas mm


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Jag har ju ett litet kar nu under uppstartsfas, död sten, död sand, så det är ett fint exempel att följa de olika mognadsstegen. Vi vet ju all vilka dessa är, men personligen har jag inte haft förmånen tidigare att så i detalj se sambanden mellan KH/Ca, /NO3/NO2 och hur detta samspelar, så här kommer mina egna iaktagelser o kommentarer kring vad som sker med dessa parametrar o varför under en mognadsfas. Märk , att det kan ju ske, börja om, även i ett moget kar, så fort man ökar belastningen. Då behöver ju karet komma ikapp den ökade belastningen, och man startar en liten ”mini” uppstart igen. Det är ju därför man skall öka långsamt.

 

 KH/Ca kvot. Grundregeln är ju att Kh o Ca förbrukas 1/1 då ju kalk består av Ca och CO3 i denna relation. MEN då KH också förbrukas av nitrifikation mm, så blir denna 1/1 relation inte sann i nystartade kar, och ej heller i kar med väldigt lite koraller. 

Detta har jagt nu visualiserat genom att mäta KH, Ca och nitrit dagligen (eller flera ggr) under 3-4 veckors tid. Det är då mkt intressant att se hur den ökade Ca konsumtionen är omvänt proportionell mot nitrit. Det är logiskt. I början beror  nästan all KH förbrukning på nitrifikation, och den drar riktigt mkt KH! (Är det därför som en del misslyckas med uppstarten, för att man inte följer efter med KH dosering de första veckorna?). Relationen då mellan KH o ca förbrukningen i mitt system var cirka 1/0.2. Under denna tid steg nitrit. Så fort nitrit började sjunka så steg Ca förbrukningen , och kvoten KH/Ca förbrukningen ”går mot 1/1” i samma takt som nitrit sjunker. 

 

Ugefär så här ser det ut i mitt kar, och säkert liknande i många uppstartsfaser: 

 

Vecka      KH/Ca förbrukningskvot     Nitrit

1                1/0.2                                     0.4

2                1/0.2                                    0.8

2.5            1/0.4                                    1.2

3                1/0.5                                    0.8

4                1/0.7                                    0.1

 

 

Bilden är dagens nitritmätning samt Ca o KH schemat (Daily target)

 

/Jonas

 

 

 

IMG_8781.jpg

nitrit descending.jpg

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, jonasroman skrev:

Jag har ju ett litet kar nu under uppstartsfas, död sten, död sand, så det är ett fint exempel att följa de olika mognadsstegen. Vi vet ju all vilka dessa är, men personligen har jag inte haft förmånen tidigare att så i detalj se sambanden mellan KH/Ca, /NO3/NO2 och hur detta samspelar, så här kommer mina egna iaktagelser o kommentarer kring vad som sker med dessa parametrar o varför under en mognadsfas. Märk , att det kan ju ske, börja om, även i ett moget kar, så fort man ökar belastningen. Då behöver ju karet komma ikapp den ökade belastningen, och man startar en liten ”mini” uppstart igen. Det är ju därför man skall öka långsamt.

 

 KH/Ca kvot. Grundregeln är ju att Kh o Ca förbrukas 1/1 då ju kalk består av Ca och CO3 i denna relation. MEN då KH också förbrukas av nitrifikation mm, så blir denna 1/1 relation inte sann i nystartade kar, och ej heller i kar med väldigt lite koraller. 

Detta har jagt nu visualiserat genom att mäta KH, Ca och nitrit dagligen (eller flera ggr) under 3-4 veckors tid. Det är då mkt intressant att se hur den ökade Ca konsumtionen är omvänt proportionell mot nitrit. Det är logiskt. I början beror  nästan all KH förbrukning på nitrifikation, och den drar riktigt mkt KH! (Är det därför som en del misslyckas med uppstarten, för att man inte följer efter med KH dosering de första veckorna?). Relationen då mellan KH o ca förbrukningen i mitt system var cirka 1/0.2. Under denna tid steg nitrit. Så fort nitrit började sjunka så steg Ca förbrukningen , och kvoten KH/Ca förbrukningen ”går mot 1/1” i samma takt som nitrit sjunker. 

 

Ugefär så här ser det ut i mitt kar, och säkert liknande i många uppstartsfaser: 

 

Vecka      KH/Ca förbrukningskvot     Nitrit

1                1/0.2                                     0.4

2                1/0.2                                    0.8

2.5            1/0.4                                    1.2

3                1/0.5                                    0.8

4                1/0.7                                    0.1

 

 

Bilden är dagens nitritmätning samt Ca o KH schemat (Daily target)

 

/Jonas

 

 

 

IMG_8781.jpg

nitrit descending.jpg


Mycket intressant och lyxigt att kunna följa och reglera värdena så exakt! 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...