Gå till innehåll

T5 som komplement till Leds vilka rör ska jag välja.


Robbs

Rekommenderade inlägg

Har en mars aqua 165w jag kört med i 3 år som fungerar bra men har ett längre kar nu och vill få mer färg i karet.

Kommer komplettera med två st 39w t5, ett rör inne vid väggen och ett ut mot framsidan. 

Hade en gammal ramp med t8 rör, vet inte vilka rör som satt i. Det ena var lila och det andra blått och färgerna blev så mycket finare på allt i karet när jag testade.

Vill ha tips och gärna bild på vilka rör jag borde välja och hur det ser ut.

Tack

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag kompleterar mina Radion G3 Pro med ATI Actinic rör men det är också för att jag kör ett mer narturligt ljus genom dem. Du bör mao se vad du kör genom din Mars aqua och kompleterar detta för att få den total ljusmix du vill ha. För att se vad de olika rören ger för någon färg kan du titta på BRStv som gjorde en jämförelse för några år sedan men Tidal Garden gjorde också en som jag tyckte var väldigt bra. Du hittar den på 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

55 minuter sedan, OR20 skrev:

Själv har jag kompleterar mina Radion G3 Pro med ATI Actinic rör men det är också för att jag kör ett mer narturligt ljus genom dem. Du bör mao se vad du kör genom din Mars aqua och kompleterar detta för att få den total ljusmix du vill ha. För att se vad de olika rören ger för någon färg kan du titta på BRStv som gjorde en jämförelse för några år sedan men Tidal Garden gjorde också en som jag tyckte var väldigt bra. Du hittar den på 

 

Tack. Är lite osäker på hur pass ljuset stämmer i verkligheten och på pappret för mars aquan. 
Tror jag kommer justera leds efter att jag monterat t5 för att få ett ljus jag tycker ser bra ut. 
 

klippet du länkade är suveränt så man ser skillnaderna. Nu är det bara svårt att bestämma vilka eller vilken av korallerna som ska se bäst ut. 
 

tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du tänkt använda lysrören tillsammans med dina led? Jag körde 2 T5 till mina AI Prime för att minska skuggning. Hade de igång 6 timmar mitt på dagen och då gav 1 Ati Blue+ och 1 Ati Coral+ en ganska trevlig färgtemperatur för dagsljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, PerS skrev:

Hur har du tänkt använda lysrören tillsammans med dina led? Jag körde 2 T5 till mina AI Prime för att minska skuggning. Hade de igång 6 timmar mitt på dagen och då gav 1 Ati Blue+ och 1 Ati Coral+ en ganska trevlig färgtemperatur för dagsljus.

Ja precis. Tänkte börja dagen med t5 någon timme sen slå på led samtidigt för att sen gå ner till endast t5 igen på kvällen. 
Vill åt dom fina färgerna jag sett med t5 men aldrig med led. 
Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 hours ago, Robbs said:

Ja precis. Tänkte börja dagen med t5 någon timme sen slå på led samtidigt för att sen gå ner till endast t5 igen på kvällen. 
Vill åt dom fina färgerna jag sett med t5 men aldrig med led. 
Tack

Hur olika lysrörskombinationer påverkar korallernas färg långsiktigt vet jag inte, jag har bara hittat en kombination jag gillar och kört på den. Många rekommenderar Ati Blue+, men jag tycker att ljuset blir väldigt platt och tråkigt om man bara kör med såna eller Blue+ och True Actinic. Jag skulle välja Blue+ i kombination med ett rör som ger mer rött ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar lite på att komplettera mina 2 Hydra 26HD med 2x54w T5.

Karet är 130x50x60, och jag misstänker att ljuset kanske är en del i varför mina koraller växer och färgar dåligt.

 

Min största oro är dock att man skall förlora glittereffekten som jag gillar med LED och saknade när jag förr enbart körde T5.

 

Ni som kombinerar...har ni kvar glittret, eller har det försvunnit/minskst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren. Ska beställa rören ikväll. 
har problem att hitta lysrörshållare till t5. (G5)
någon som vet en butik som man kan åka och handla? Har hittat på nätet men det är 2 veckors leverans.

ahlsell hade en modell hemma men det är med ett klickfäste. 
behlver inte vara vattentäta heller. 
har alla andra delar till armaturen nu.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Måste ju uppdatera vad som hänt. Rampen är halvfärdig men den är igång eftersom jag inte får tid till att göra klart den i det närmaste. 
Korallerna verkar gilla ljuset. Anemonen har blivit lite grönare igen efter 1 år som lite blek och även en bubbla skymtas :)

Får se hur mycket det kan göra. Har haft ljuset igång några timmar om dagen i en vecka snart. 
 

läderkorallen var alldeles för lång i detta karet så jag var tvungen att kapa stammen på den. Det tog två dagar sen är den nästan som ny igen.  Den är ca 1dm i diameter. 
 

t5 valet blev 

ati actinic 

ati aquablue special 

 

75F9D9E5-4911-444C-B7A5-9AC51AAC43C5.png

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...