Gå till innehåll

Förblanda vatten


Coma67

Rekommenderade inlägg

Kanske en dum fråga men frågar man inte så .....

tänkte att förblanda saltvatten i 10 liters dunk (har 120L tank) för att byta 10% varje väcka

hur länge kan man ha vattnet i dunken utan att det blir dåligt?

tänkte ev ha 2 dunkar ståendes så e det klart när det e dags för byte. Har vanligt kranvatten men vi kör ofta osmos på jobb så kan ta där sen när sjukskrivningen är över 🤪

 

Thomas 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-02-13 at 16:51, Coma67 skrev:

Kanske en dum fråga men frågar man inte så .....

tänkte att förblanda saltvatten i 10 liters dunk (har 120L tank) för att byta 10% varje väcka

hur länge kan man ha vattnet i dunken utan att det blir dåligt?

tänkte ev ha 2 dunkar ståendes så e det klart när det e dags för byte. Har vanligt kranvatten men vi kör ofta osmos på jobb så kan ta där sen när sjukskrivningen är över 🤪

 

Thomas 

Det är vissa värden som går ner över tid, en del salt är dessutom bättre än andra. 

BRStv gjorde lite praktisk research på det. Sen är ju dom återförsäljare, vilken man kanske ska ha med i ekvationen. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag själv har ett 120liters kar och byter 10liter i veckan, så skulle jag vilja dela med mig hur jag gör. 

Eftersom jag har en osmos kopplad till kran under badkaret så fyller jag en 10liters hink och fyller även lite extra vatten till balling,avdunstning m.m ena dagen. 

Sen får dunken stå i rummet med akvariet till dagen efter, (brukar fylla vatten på fredag kväll) och sen på lördag morgon så väger jag upp salt och häller direkt i dunken

som jag har gjort ett större hål för att då in en liten streamer. I med salt och pump och sen får det snurra till dagen efter. Sen är det bara att slanga ut 10liter och i med allt från dunken. 

(kollar salthalten på vattnet, men det är alltid ok eftersom jag dels är noga med att det är 10l vatten i dunken och sen mäter saltet med våg).

 

Att göra två satser eller att ha en 20liters dunk känns bara jobbigt i mina ögon. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...