Gå till innehåll

Reefbot regular vs mastertronic


Dimorb

Rekommenderade inlägg

12 timmar sedan, Dimorb skrev:

Någon som har satt sig in i bägge och kan klarera vad som utgör störst skillnad samt ge en rekommendation? 

 

Ser att reefbot testar flera parametrar till ett lägre pris men vad mer skiljer det? Noggrannhet? Finish? Kvalitet på support etc?

 

Jag hörde med Magnus (som jag inte vet om han finns här på forumet) som köpte sin MT från aquariatech häromdagen. Han har innan det haft en reefbot. 

 

Reefbot ger tydligen bara mellan tummen och pekfingret. Ex nitrat är mellan 5-10. MT ger dig exakt på två decimaler, t.ex 6,32, med en väldigt låg felmarginal. 

 

Han sa även att varje test tar typ 2 timmar att genomföra för reefbot. MT var betydligt snabbare. 

 

MT är kan ju också utföra dosering via DT, vilket jag inte tror reefbot kan. Monitor/kontroller alltså. 

 

That's all I know (utöver att jag börjat spara min veckopeng till en MT 😅👍

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Jag hörde med Magnus (som jag inte vet om han finns här på forumet) som köpte sin MT från aquariatech häromdagen. Han har innan det haft en reefbot. 

 

Reefbot ger tydligen bara mellan tummen och pekfingret. Ex nitrat är mellan 5-10. MT ger dig exakt på två decimaler, t.ex 6,32, med en väldigt låg felmarginal. 

 

Han sa även att varje test tar typ 2 timmar att genomföra för reefbot. MT var betydligt snabbare. 

 

MT är kan ju också utföra dosering via DT, vilket jag inte tror reefbot kan. Monitor/kontroller alltså. 

 

That's all I know (utöver att jag börjat spara min veckopeng till en MT 😅👍

Tack för inspel. 
Visste om det med tiden.. tar sjuka tider för reefbot. 
Men fördelen är att den kan testa mycket mer.. nackdelen.. den testar i de graderingarna som testet är på.. så ett fosfattest med 0,04 i "steg" ger den noggrannheten. 
Blev en MT. 
För testa reefbot pro vid senare tillfälle.. kostar ju bara 20000 mer. 🤪

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, MichaelE skrev:

Jag har inget personligt erfarenhet av någon av produkterna men det finns en jäkla massa klagomål på diverse kring reefbot på reef2reef. Efter att ha läst en del om den där fick jag känslan av att det är en produkt som fortfarande är i betastadiet.

Den var det när de kommentarerna haglade som värst.
Det har gjort mycket utveckling och den är väldigt mycket bättre nu enligt de "nya" användarna.

Det som gjorde att jag föll på MT nu är tillgänglighet.. de som producerar och tillverkar reefbot har ju varit stängt ner en god stund så det kommer väl inga nya enheter ut och det blir svårt med support plus att MT är, enligt Jonas, väldigt mycket bättre i förhållande till noggrannhet. Det blir viktigt när man tänker dosera utifrån mätresultaten. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...