Gå till innehåll

Sjöborre turbo sniglar eller sand vändade sjö stjärna


Henrik dahlström

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa igen 

Vi har lite funderingar på mer städ patrull och frugan är sugen på en sjö borre och en sand vändade sjö stjärna 

Jag vill ha turbo sniglar så där har vi en konflikt 😅😅 

Syftet är att käka tråd alger och karet är juvel 180 liter  ca 2 månader har det varit igång 

Mvh Henrik Dahlström 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att det krävs rätt många turbosnäckor för att det ska bli effekt av det. Sedan har man risken att dessa kryper in där de inte ska vara (fick skära ner och limma om min overflow för att en snäcka fick för sig att krypa in och stoppa ett rör förra året. Man kan försöka avhjälpa denna risk genom olika snäckgaller men risken finns som sagt. En sjöborre är mycket mer effektiv då den är större och äter också "längre" alger men har problemet att de är större och det finns risk att de flyttar om lite i karet. Sedan får man tänka på att de är i karet så att man inte sticker sig. Tuxedo sjöborrar är dock inte så farliga i detta hänseende.

 

En fin kombination i ett 150-200 liters kar tycker jag är en eller två putsarräkor och en tuxedo sjöborre. Sjöstjärnor är fina men kan vara lite hit or miss enligt min erfarenhet. Sedan är karet bara 2 månader och man går igenom en del algfaser i början. Det är helt normalt. Man bör därför tänka på att köpa djur som man tycker är intressanta och inte bara löser ett "problem" för stunden. 

 

Lycka till 

Sven

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...