Gå till innehåll

Avlägsna Grön stjärnpolyp


Casio

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Vill ha tips på hur man bäst får bort grön stjärnpolyp.

 

Har hittat information i forumet men samtliga metoder förutsätter att man tar upp stenen. Detta är inget alternativ för mig då den sitter på en bottensten i en "pelare".

 

Dem jag kan komma på själv är (kommentera dem gärna);

 

Täcka med något (ex sten/sand etc)

Spruta lim på dem

Spruta kokande vatten på dem i karet (är tveksam till om det dödar dem)

 

.?

 

Tack

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-02-16 at 21:06, kaptenen skrev:

Om du enkelt kan täcka/ skärma av ljuset för dem så borde det gå.

Tack för svar. Är inne på det, att täcka med lite sand som jag sedan suger upp. 

7 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Jag fick gå på dom med pincett och sen bevaka allt som jag inte lyckades dra upp ur karet - dvs det som vattenflödet tog med sig till andra delar av karet. 

Jag lyckades inte med kokande vatten och hade lite för stor yta för att täcka med någon form av pasta/epoxy. 

Ja precis. Jag drog av en blaffa på ca 15x7cm. Det kanske var ett misstag om det nu sprider sig. Den satt på korallkross som jag har i botten. Kan tänka mig att vatten är svårt. 

 

Tack 😃

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Casio skrev:

Tack för svar. Är inne på det, att täcka med lite sand som jag sedan suger upp. 

Ja precis. Jag drog av en blaffa på ca 15x7cm. Det kanske var ett misstag om det nu sprider sig. Den satt på korallkross som jag har i botten. Kan tänka mig att vatten är svårt. 

 

Tack 😃

Fick du av en rejäl blaffa som du säger så är det nog lugnt 😊 jag fick ju skrapa på vissa ställen av stenen och fick själv rådet att hålla utkik så att det inte fäste någon annanstans. Men, det gjorde det inte hos mig (trots alla "flisor") 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Fick du av en rejäl blaffa som du säger så är det nog lugnt 😊 jag fick ju skrapa på vissa ställen av stenen och fick själv rådet att hålla utkik så att det inte fäste någon annanstans. Men, det gjorde det inte hos mig (trots alla "flisor") 

Härligt! Det är skönt när det ger resultat och blir som man har föreställt sig :)

 

Tyvärr sitter det kvar lite (två polyper) på pelaren. attans!

Ändrat av Casio
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...