Gå till innehåll

Nya regler från jordbruksverket från 21 april?


mogge77

Rekommenderade inlägg

Den 21 april 2021 börjar nya regler att gälla för vattenlevande djur.

 

Sitter och läser igenom de nya reglerna från jordbruksverket och fastnar på:

 

"Djuren som du reser eller handlar med måste vara uppfödda i fångenskap och ha hållits i fångenskap sedan födseln. Du får inte ha vilda infångade djur som sällskapsdjur."

 

är det adjöss med saltvattenshobbyn om vi skall vara laglydiga nu? eller misstolkar jag den raden.  jag antar att akvariefiskar räknas som sällskapsdjur?

 

https://jordbruksverket.se/djur/hastar-och-sallskapsdjur/akvariefiskar?fbclid=IwAR0O0eqdnZUSSgMwaPlb_xYgly-RQmby-XpmiVk6rvm10cOOWuSrpB0DDT8

 

 

Ändrat av mogge77
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har skrivit och frågat jordbruksverket om detta, jag tror det är någon som skrivit sidan och tittat lite slarvigt. För det där förbudet finns redan och har funnits ganska länge, men enligt L80 så är gäller den dels bara ryggradsdjur och fiskar som ej är frilysta är undantagna. Så det är nog någon som författat sig slarvigt och klistrat in texten som gäller andra djursidorna även på akvariesidan. Om de inte skrivit om L80 med isf. Då blir det värre....

 

Min fråga finns öppet på jordbruksverket här:

 

https://kundo.se/org/jordbruksverket/d/innehavande-av-vildfangade-fiskar/

 

De har tittat på frågan men ville inte ge något rakt svar än iaf så det är lite lovande.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi ska vara helt laglydiga så är det i stort sett alla situationer förbjudet att sälja/byta sps som privatperson. Såvida det inte handlar om nedläggning, då det inte kan klassificeras som återkommande handel, men även där kan man nog juridiskt få fel vid handel om det är omfattade (vi pratar alltså rätt och fel juridiskt, inte vad vi tycker borde vara rätt utifrån våra önskemål 😊

 

De fällande "domarna" verkar dock vara få, då denna lag funnits i +20 år om jag förstått det rätt. Och de som väl blir fällda har inte direkt blivit lynchade, tror någon fick pröjsa runt 2500 sek i böter för att han sålt 20tal koraller. 

 

Men det är också olika regelverk att förhålla sig till, dels att du ska ha rätt att bedriva handel/uppfödning (dvs återkommande) med/av levande djur (som också innefattar koraller) samt att du ska ha rätt dokumentation vad gäller handel med cites B listade djur (sps). Du kan alltså få tillstånd av länsstyrelsen att sälja levande koraller, men om du inte har rätt dokumentation för dina sps som du säljer kan du ändå bli fälld i en rättslig process. 

 

@Hampus85

Korrigera gärna om jag förstått något av ovanstående fel? 

 

 

Men som med alla regelvidriga handlingar så gäller som vanligt "don't do the crime if you can't pay the dime" 😊 upp till varje gangster här inne att ta egen ställning till. Men alltid bra att veta förutsättningar och så gör man sina egna val. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du uppfattar det rätt 🙂. Handelsreglerna har funnits under lång tid. Rent krasst tror jag du ska kunna visa att koraller du säljer inte är vildfångade. Om de är vildfångade ska de givetvis vara lagligt insamlade och då krävs ovanstående intyg. Sedan är risken mycket liten att någon bryr sig. Skadar väl i och för sig aldrig att spara kvitton om fisken eller moderkorallen är köpt hos handlare. Dessa regler har ställt till större problem för folk som håller på med reptiler och groddjur.

Det som händer nu (och som jag har bättre koll på) är att EUs nya djurhälsolag håller på att implementeras i medlemsländernas egna förordningar. Dessa regler rör främst själva djurhållningen samt regler runt smittspridning. Eventuella ändringar kring regler runt flytt av djur mellan länder är främst kopplade till kontroll av smittsamma sjukdomar. Vilka sjukdomar som måste kontrolleras och hur dessa sjukdomar hanteras finns listat av EU. Dessa sjukdomar är kategoriserade efter ett bokstavssystem och beroende av vilken kategori sjukdomen hamnar inom gäller olika regler runt vilken kontroll som krävs. Eventuellt skulle importörer kunna få mer krav på sig när det gäller dokumentation på att de djur de importerar inte bär med sig smittor.

Lite off topic men summa sumarum är kommande regeländringar mer kopplade till djurhälsa och smittspridning än till kontroll av hotade arter. 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Till slut svara Jordbruksverket på min fråga, de fundera nog länge och väl då de bad om ursäkt halvvägs för att det dröjde så. Det här skrev de:

 

Hej Daniel!

Ursäkta att du har fått vänta på svar.

Det är tillåtet att föra in levande vildfångad fisk till Sverige, förutom de arter som omfattas av fridlysning, förutsatt att fisken ska tillföras en odling i Sverige samt att införselvillkoren är uppfyllda. Här hittar du mer information om vad som gäller vid införsel av vattenbruksdjur.

Den nya EU-förordningen, Animal Health Law (AHL), är en ramlagstiftning för djurhälsoområdet och kommer att ersätta ett antal förordningar, direktiv och beslut som idag reglerar djurhälsa och smittskydd. L80 är en djurskyddsföreskrift som behandlar just djurskydd och denna kommer inte att ändras i samband med att de nya reglerna träder i kraft. Fiskar, förutom fridlysta arter, är fortfarande undantagna enligt 4 §.

De nya reglerna som träder i kraft den 21 april 2021 innebär för vattenlevande djur bland annat att kraven för registrering, godkännande, journalföring, införsel från tredje land och förflyttning av vattenlevande djur kommer att ändras.

Här kan du läsa mer om vad de nya reglerna innebär för vattenlevande djur.
 

 

Här var det många fina ord samlade och de verkar inte vilja svara mig rakt av. Men de skriver att L80 inte är förändrad från och med 21 april, vilket då innebär att fiskar fortfarande är undantagna från förbudet att ha vilda infångade djur  som prydnadsdjur. Likaså bör ryggradslösa djur även vara det då de inte ens omfattas av L80. Så för oss privatpersoner som handlar djur i en butik eller fångar egna djur i svenska vatten så borde ingen skillnad alls ske.

 

Möjligtvis blir det mer besvärligt för de som driver en butik och importerar fisk? Om reglerna som hon skriver tolkas ordagrant. Dock gäller det nog bara importer från utanför EU, så butiker som tar hem från Dejong i Holland tex eller från Tyskland borde inte påverkas direkt då de inte är ett tredje land(dvs utanför EU).

 

Jag skulle nästan vilja diskutera vidare med de men jag avskyr att prata med myndigheter speciellt när deras svar måste skrivas öppet så jag nöjer mig nog med det svaret jag fått ovan. Men jag är bra sugen på att påpeka för de att de borde ändra texten på deras sida som den här tråden är baserad på. Då det rakt av inte stämmer.

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-03-09 at 19:25, mikoto skrev:

Till slut svara Jordbruksverket på min fråga, de fundera nog länge och väl då de bad om ursäkt halvvägs för att det dröjde så. Det här skrev de:

 

Hej Daniel!

Ursäkta att du har fått vänta på svar.

Det är tillåtet att föra in levande vildfångad fisk till Sverige, förutom de arter som omfattas av fridlysning, förutsatt att fisken ska tillföras en odling i Sverige samt att införselvillkoren är uppfyllda. Här hittar du mer information om vad som gäller vid införsel av vattenbruksdjur.

Den nya EU-förordningen, Animal Health Law (AHL), är en ramlagstiftning för djurhälsoområdet och kommer att ersätta ett antal förordningar, direktiv och beslut som idag reglerar djurhälsa och smittskydd. L80 är en djurskyddsföreskrift som behandlar just djurskydd och denna kommer inte att ändras i samband med att de nya reglerna träder i kraft. Fiskar, förutom fridlysta arter, är fortfarande undantagna enligt 4 §.

De nya reglerna som träder i kraft den 21 april 2021 innebär för vattenlevande djur bland annat att kraven för registrering, godkännande, journalföring, införsel från tredje land och förflyttning av vattenlevande djur kommer att ändras.

Här kan du läsa mer om vad de nya reglerna innebär för vattenlevande djur.
 

 

Här var det många fina ord samlade och de verkar inte vilja svara mig rakt av. Men de skriver att L80 inte är förändrad från och med 21 april, vilket då innebär att fiskar fortfarande är undantagna från förbudet att ha vilda infångade djur  som prydnadsdjur. Likaså bör ryggradslösa djur även vara det då de inte ens omfattas av L80. Så för oss privatpersoner som handlar djur i en butik eller fångar egna djur i svenska vatten så borde ingen skillnad alls ske.

 

Möjligtvis blir det mer besvärligt för de som driver en butik och importerar fisk? Om reglerna som hon skriver tolkas ordagrant. Dock gäller det nog bara importer från utanför EU, så butiker som tar hem från Dejong i Holland tex eller från Tyskland borde inte påverkas direkt då de inte är ett tredje land(dvs utanför EU).

 

Jag skulle nästan vilja diskutera vidare med de men jag avskyr att prata med myndigheter speciellt när deras svar måste skrivas öppet så jag nöjer mig nog med det svaret jag fått ovan. Men jag är bra sugen på att påpeka för de att de borde ändra texten på deras sida som den här tråden är baserad på. Då det rakt av inte stämmer.

Det är så jag också tolkat det när jag läst AHL. Sedan är det ju tyvärr alltid svårt att få raka svar på denna typ av frågor. Ibland vet ju myndigheterna inte hur ett utfall i rätten kommer att se ut innan prejudikat finns. Var lite inblandad i ett importfall där importören frågade berörd myndighet om importen var laglig eller ej. Svaret var att de inte visste utan att importören fick testa. Morgonen när importen kom väntade polisen i butiken. Det slutade med böter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...