Gå till innehåll

Kvävecykel - hur får jag igång den?


nike83

Rekommenderade inlägg

Jag har startat upp mitt kar med ca 75% död sten och resten levande, för ca 6 månader sedan.

När jag gjorde uppstarten så körde jag med startbakterier och efter det så doserade jag i en period veckovis bakterier för att främja uppbyggnaden av bakteriefloran i systemet.

 

Dock har jag tappat fisk och koraller trivs ej i systemet. 

Det har visat sig Nu att jag har något för hög Ammonium, och jag drar då slutsatsen att min Kvävecykel inte är helt igång och det orsakar att systemet/baktereierna inte klarar av att "ta hand om" den mängd ammonium som fiskarna släpper i karet.

 

 

Vilka åtgärder kan jag göra för att få igång en bättre och mer etablerad kvävecykel? 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvävecykeln lär ju vara igång efter 6 månader. Har du mätbar nitrat så är kvävecykeln igång!

 

Men gällande ditt problem; har du ökat belastningen kraftigt så att bakterierna inte har hängt med? Har du stor yta som bakterierna kan etablera sig på, tex porös sten, sand, siporax eller liknande? Kör du med skummare och utan täckglas för bra gasutbyte?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Jag har sett ditt akvarie här på guiden o jag har upplevt samma problem vid uppstart ,jag har också tillsatt startbak efter alla konstens regler men ändå fått cyano så fort man tänder ljuset fast jag startar lågt och långsamt ökning , Då frågar man sig varför tar då inte dom sk startbak över? En sak som man kan fundera på är i vårt innanhav så uppstår varje år cyano på sommaren , vad kommer det sig, har det bara med temp att göra o stillastående vatten, inte så mycket blåst på sommaren . Jag har varit både vid röda havet, ,atlanten, medelhavet o aldrig sett algblommnig? det kan ju bli ca 30 grader ihavet . Även om våra akv inte  är något hav så tror jag  börjar det med cyano så år det väldigt svårt för att inte säga omöjligt att få ordning på akvariet något är fel i bakfloran . och då kan man ju fråga sig vad nytta gör dessa startbak? Jag saknar att  i dag är  det  näst intill omöjligt att få tag i färsk sk levande sten o då menar jag i princip dagen efter planet landat  . Kanske har vi för låga värden i akv från början det får man inte med färsk levade sten!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-02-24 at 18:52, PerS skrev:

Kvävecykeln lär ju vara igång efter 6 månader. Har du mätbar nitrat så är kvävecykeln igång!

 

Men gällande ditt problem; har du ökat belastningen kraftigt så att bakterierna inte har hängt med? Har du stor yta som bakterierna kan etablera sig på, tex porös sten, sand, siporax eller liknande? Kör du med skummare och utan täckglas för bra gasutbyte?

 

lite så tycker jag med. men varken koraller eller fisk verkar trivas. 

jag nollade min fosfat vid ett tillfälle och har sedan dess doserat fosfat. 

 

jag har ca 50kg sten, varav 35kg är död. jag har sand.

kör med skummare och inget täckglas.

bra ventilerat hus

 

On 2021-02-24 at 19:05, andersb62b skrev:

Hej. Jag har sett ditt akvarie här på guiden o jag har upplevt samma problem vid uppstart ,jag har också tillsatt startbak efter alla konstens regler men ändå fått cyano så fort man tänder ljuset fast jag startar lågt och långsamt ökning , Då frågar man sig varför tar då inte dom sk startbak över? En sak som man kan fundera på är i vårt innanhav så uppstår varje år cyano på sommaren , vad kommer det sig, har det bara med temp att göra o stillastående vatten, inte så mycket blåst på sommaren . Jag har varit både vid röda havet, ,atlanten, medelhavet o aldrig sett algblommnig? det kan ju bli ca 30 grader ihavet . Även om våra akv inte  är något hav så tror jag  börjar det med cyano så år det väldigt svårt för att inte säga omöjligt att få ordning på akvariet något är fel i bakfloran . och då kan man ju fråga sig vad nytta gör dessa startbak? Jag saknar att  i dag är  det  näst intill omöjligt att få tag i färsk sk levande sten o då menar jag i princip dagen efter planet landat  . Kanske har vi för låga värden i akv från början det får man inte med färsk levade sten!

 

 

ja, det med cyano är en gåta. 

är du säker på att du har cyano och inte dinos? jag hade nämligen dinos i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

28 minutes ago, nike83 said:

 

lite så tycker jag med. men varken koraller eller fisk verkar trivas. 

jag nollade min fosfat vid ett tillfälle och har sedan dess doserat fosfat. 

 

jag har ca 50kg sten, varav 35kg är död. jag har sand.

kör med skummare och inget täckglas.

bra ventilerat hus

 

 

 

ja, det med cyano är en gåta. 

är du säker på att du har cyano och inte dinos? jag hade nämligen dinos i början.

Om du tror att mängden bakterier är begränsande så kan du ju testa att förbättra förutsättningarna för dem; några liter siporax i ett ställe med högt flöde i sumpen. Har du ammonium och fosfat så är kanske kol begränsande för bakterierna; försiktig dosering av kolkälla.

 

Gällande cyano så är det enda jag har fått att fungera att hålla en hög N:P-kvot. Låga näringsvärden, mörkläggning, utsugning mm har bara funkat tillfälligt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minutes ago, nike83 said:

 

lite så tycker jag med. men varken koraller eller fisk verkar trivas. 

jag nollade min fosfat vid ett tillfälle och har sedan dess doserat fosfat. 

 

jag har ca 50kg sten, varav 35kg är död. jag har sand.

kör med skummare och inget täckglas.

bra ventilerat hus

 

 

 

ja, det med cyano är en gåta. 

är du säker på att du har cyano och inte dinos? jag hade nämligen dinos i början.

Vad doserar du förresten för fosfat? Har för mig att Lasse fick problem med bla fiskdöd pga för högt kalium efter en tids dosering.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-02-25 at 21:25, PerS skrev:

Vad doserar du förresten för fosfat? Har för mig att Lasse fick problem med bla fiskdöd pga för högt kalium efter en tids dosering.

 

doserar KH2PO4. har koll på mitt kalium som ligger strax över 400. 

 

det konstiga är att karet set mycket bättre ut nu :) 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...