Gå till innehåll

Handen på hjärtat


Kajjjan

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag är gammal akvarist och hängde väl på det här forumet som mest ca 2000-2002 kanske, något sådant. Innan jag lade ner hade jag ett system på 1000 liter inkl sumpen. Kylare, halogenbelysning, deltec skummare (som var det "bästa" på den tiden) och automatisk påfyllning via osmosfilter plus lite annat smått och gott i teknikväg. Tillsatserna gjordes dock manuellt. Det var såklart skitkul och superintressant. Men anledningen till att jag la av var att jag inte kunde hålla systemet levande över längre tid. Och det var vad jag observerade här på forumet också, andra profiler på forumet råkade ut för samma sak. På den tiden var det väldigt nytt med fraggar, som jag minns det i alla fall. Men jag kom till en punkt då jag inte längre ville bidra till koralldöd genom min hobby. Jag la ner, tog dykarcertifikat och dök på korallrev över hela världen - i alla världsdelar förutom Europa då. 

Under en period för ca 10 år sedan körde jag igång med sötvatten igen, ciklider i två stycken 900-liters. Ganska coolt faktisk. Flyttade och la ner igen. Nu står vi inför en ny flytt där jag tänkt mig ett stort kar på 900-1000 liter sött i mitt nya kontorsrum. Eftersom flytt sker om knappt två månader har jag inte köpt något ännu. Sen snubblade jag in här igen och då väcktes intresset för salt igen. Jag började titta runt på olika medlemmars kar och knockades fullständigt över vilka fantastiskt fina kar en del har! Och ni förstår vart det här lutar...

Men så blir jag samtidigt fundersam för jag läser ju också om krascher och problem som cyanobakterier och dinos och värden som rusar iväg och stabila kar som plötsligt blir instabila, osv. Och jag tänker: är det så fortfarande? Kommer jag att ge mig in på något som är omöjligt trots alla fina bilder jag ser? Vad säger ni? Handen på hjärtat - går det att bibehålla stabilitet och framgång i ett korallkar år efter år? Eller är det en illusion som jag kommer att vakna upp ur efter några månader?

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man kör enklare grejer mixedreef och inte jagar extremt låga näringsvärden kan man säker få ett akvarium som luffa på år efter år. De stora hightec systemen byter reallativt ofta ägare här på guiden och medlemmar kommer och går med vissa undantag det finns ett fåtal med ett såpass starkt intresse att de kämpar på. Själv har jag gett upp och startat igen flera ggr ska väll tillägga att jag fått ge mig pga tidsbrist / arbete. 
Det finns ju bra teknik och mätutrustning som gör det lättare nu förtiden men grundproblemen finns kvar, merparten av fisken i handeln har prick , dino och annan skit hittar in. 
 

Har nyligen uppgraderat till större burk och fick tyvärr in prick så det är väll bara att hoppas att några firrar överlever.. och ja jag vet att ttm är effektivt men bor i lägenhet och har varken plats eller utrustning till det.

 

har du nog starkt intresse och en hög med pengar som måste försvinna så kommer du säkert att lyckas , lycka till och hoppas du får svar från någon med mer erfarenhet 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen tillbaka! :)

Blev själv medlem 2004 och har hängt med mer eller mindre sen dess, att intresset går i vågor är nog naturligt för de flesta och att hålla ett kar riktigt på topp kräver ju lite pillande och jobb, så de flesta kar går nog upp och ner lite.... 

MEN visst har utvecklingen de senaste 20 år gjort att vi idag kan hålla arter som tidigare inte varit möjliga, såväl fiskar som koraller! Det finns idag garanterat fler kar fyllda med sps/lps-koraller som tidigare varit nästan omöjliga, men visst kraschar och krånglar det fortfarande ibland...

Det har ju gjorts stora framsteg inom flera viktiga område som ljus, cirkulation, tester och tillsatser! 

Sen innebär det inte att de svåraste arterna överlever i alla kar, Kopparbandad pincettfisk är fortfarande svår, Vitbröstad kirurg är fortfarande en "prickmagnet", de svåraste acropororna eller de koraller som kräver matning istället för ljus är fortfarande väldigt väldigt svåra, men mer möjliga med den kunskap och teknik som finns idag!

Visst är det möjligt att ha kar igång under längre tid!

Jag tycker absolut du ska köra salt igen, en gång saltis.....  😀

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill haka på Mattias lite.

För fyra år sen startade jag info-söket här på guiden. Är nu inne på 4:e året på mitt första kar någonsin. Teknik i all ära...men intresset är viktigast.

Kar + ljus + skummare + cirkulation och en doserare...Bara det tar dig väldigt långt och det kan du köpa begagnat. 

Tekniken kommer senare när detaljerna och nyfikenheten tar över.

 

Lycka till 🙂

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, MattiasN skrev:

Välkommen tillbaka! :)

Blev själv medlem 2004 och har hängt med mer eller mindre sen dess, att intresset går i vågor är nog naturligt för de flesta och att hålla ett kar riktigt på topp kräver ju lite pillande och jobb, så de flesta kar går nog upp och ner lite.... 

MEN visst har utvecklingen de senaste 20 år gjort att vi idag kan hålla arter som tidigare inte varit möjliga, såväl fiskar som koraller! Det finns idag garanterat fler kar fyllda med sps/lps-koraller som tidigare varit nästan omöjliga, men visst kraschar och krånglar det fortfarande ibland...

Det har ju gjorts stora framsteg inom flera viktiga område som ljus, cirkulation, tester och tillsatser! 

Sen innebär det inte att de svåraste arterna överlever i alla kar, Kopparbandad pincettfisk är fortfarande svår, Vitbröstad kirurg är fortfarande en "prickmagnet", de svåraste acropororna eller de koraller som kräver matning istället för ljus är fortfarande väldigt väldigt svåra, men mer möjliga med den kunskap och teknik som finns idag!

Visst är det möjligt att ha kar igång under längre tid!

Jag tycker absolut du ska köra salt igen, en gång saltis.....  😀

Tack! :)

Ja, det är tydligt att tekniken gått framåt. Och det är ganska klart att jag kommer att satsa på salt igen. Men jag vill hitta rätt nivå att gå in på. Jag behöver inte hålla de svåra arterna - gäller bara att finna ut vilka de är förstås...  Kan också tänka mig ett fish only. Och jag behöver uppdatera mig såklart. Bra att veta om pincetten och den vitbröstade kirurgen! Sjöhästar, är det någon som håller sådana nuförtiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Michael Hansson skrev:

Vill haka på Mattias lite.

För fyra år sen startade jag info-söket här på guiden. Är nu inne på 4:e året på mitt första kar någonsin. Teknik i all ära...men intresset är viktigast.

Kar + ljus + skummare + cirkulation och en doserare...Bara det tar dig väldigt långt och det kan du köpa begagnat. 

Tekniken kommer senare när detaljerna och nyfikenheten tar över.

 

Lycka till 🙂

 

Tack för tipsen! Tar de till mig absolut! :)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, johannes.k skrev:

Om man kör enklare grejer mixedreef och inte jagar extremt låga näringsvärden kan man säker få ett akvarium som luffa på år efter år. De stora hightec systemen byter reallativt ofta ägare här på guiden och medlemmar kommer och går med vissa undantag det finns ett fåtal med ett såpass starkt intresse att de kämpar på. Själv har jag gett upp och startat igen flera ggr ska väll tillägga att jag fått ge mig pga tidsbrist / arbete. 
Det finns ju bra teknik och mätutrustning som gör det lättare nu förtiden men grundproblemen finns kvar, merparten av fisken i handeln har prick , dino och annan skit hittar in. 
 

Har nyligen uppgraderat till större burk och fick tyvärr in prick så det är väll bara att hoppas att några firrar överlever.. och ja jag vet att ttm är effektivt men bor i lägenhet och har varken plats eller utrustning till det.

 

har du nog starkt intresse och en hög med pengar som måste försvinna så kommer du säkert att lyckas , lycka till och hoppas du får svar från någon med mer erfarenhet 

Ja, det är det där jag vill undvika - att krascha om och om igen. Det finns ingen glädje i det överhuvudtaget. Därför vill jag hitta rätt nivå att gå in på och undvika så mycket problem som möjligt. Det kommer sannolikt inte att bli felfritt hela vägen men så felfritt som möjligt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något som kan vara en nackdel med nyare tekniken är att man lätt rattar bort sig med alla inställningsmöjligheter.

 

Med programmerbara LED-belysningar kan man exempelvis lätt ge för starkt ljus, eller ställa in ett mindre lyckat spektrum, Med lysrör eller MH visste man ju på ett ungefär vad som fungerade, eftersom de flesta hade samma system. Tekniken för vattenrening är numera ofta så effektiv att man lätt åstadkommer så låga nivåer att koraller tar skada. Kan även tänka mig att en del krascher beror på att någon doseringspump eller sensor felfungerat.

 

Jag har väl råkat ut för allt av det ovanstående (utom det sista, eftersom jag inte använder några sådana).

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Christian J skrev:

Något som kan vara en nackdel med nyare tekniken är att man lätt rattar bort sig med alla inställningsmöjligheter.

 

Med programmerbara LED-belysningar kan man exempelvis lätt ge för starkt ljus, eller ställa in ett mindre lyckat spektrum, Med lysrör eller MH visste man ju på ett ungefär vad som fungerade, eftersom de flesta hade samma system. Tekniken för vattenrening är numera ofta så effektiv att man lätt åstadkommer så låga nivåer att koraller tar skada. Kan även tänka mig att en del krascher beror på att någon doseringspump eller sensor felfungerat.

 

Jag har väl råkat ut för allt av det ovanstående (utom det sista, eftersom jag inte använder några sådana).

Ju mer jag tittar in på det här desto mer avskräckt blir jag faktiskt. Jag pendlar mellan grymt intresse och "nej, det här ska jag inte ge mig in i igen". När jag ser alla annonser och inser hur mycket teknik som finns tillgängligt undrar jag om det är så att det alltid finns nästa pryl att skaffa, den som löser det där som jag brottas med just nu - att det bakom varje backkrön och kurva finns ett nytt backkrön och en ny kurva att ta sig förbi. Jag är inte ute efter sysselsättning, det har jag hur mycket som helst. Jag är ute efter ett vackert akvarium, med några intressanta invånare, att ha på mitt hemmakontor där jag spenderar merparten av min tid. Ursprungstanken var alltså att ha ett 900 liters sötvatten. Den ändrades något när jag råkade klicka in mig på det här forumet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte meningen att avskräcka. 🙂Till saken hör förstås att många nog gillar att pyssla med avancerad teknisk för dess egen skull, håller man sig till beprövade tekniska lösningar minskar nog risken för haverier markant.

 

Jag tvekade själv länge mellan att starta ett nytt saltvattenskar (efter nära 20 års uppehåll) eller skaffa ciklider. Har faktiskt ingen aning om jag valde rätt, inte pga någon krasch utan mer för att jag aldrig fått riktig ordning på karet pga olika algproblem (mina tidigare saltkar var betydligt mer lyckade av okänd anledning). Sötvatten kan förstås innebära en massa jobb med vattenbyten eller gallring av växter istället, och kanske man tröttnar fortare på sötvattenskar även om enskilda ciklidarter kan ha intressanta beteenden?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Christian J skrev:

Det var inte meningen att avskräcka. 🙂Till saken hör förstås att många nog gillar att pyssla med avancerad teknisk för dess egen skull, håller man sig till beprövade tekniska lösningar minskar nog risken för haverier markant.

 

Jag tvekade själv länge mellan att starta ett nytt saltvattenskar (efter nära 20 års uppehåll) eller skaffa ciklider. Har faktiskt ingen aning om jag valde rätt, inte pga någon krasch utan mer för att jag aldrig fått riktig ordning på karet pga olika algproblem (mina tidigare saltkar var betydligt mer lyckade av okänd anledning). Sötvatten kan förstås innebära en massa jobb med vattenbyten eller gallring av växter istället, och kanske man tröttnar fortare på sötvattenskar även om enskilda ciklidarter kan ha intressanta beteenden?

 

 

Nej, du avskräckte inte - det är snarare det samlade intrycket som gör mig fundersam. Och det är inte så att jag vill peka på fel i hobbyn utan snarare ifrågasätter om det är en hobby för mig - eller omvänt, om jag är rätt person för den här hobbyn? Ett ciklidkar på 700-1100 liter med lite större firrar kan vara väl så kul egentligen. Det finns väldigt fina och naturtrogna inredningar som skapar en intressant och vacker miljö. Det krävs väl en timmes vattenbyte i veckan i normalfallet. Men det går inte att jämför sött och salt, det är som äpplen och päron stora skillnader. Enda likheten är väl att det är vatten inblandat och det finns levande i det vattnet...

Med det sagt så lutar det ändå åt salt...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är det förvisso lite försent men ett alternativ kan ju vara saltvatten med bara fisk, så oerhört mycket enklare och mindre "krasch-benäget/riskabelt/krävande mot ett korallakvarie.

Och i 7-900 liters klassen kan man stoppa ner jäkligt fina firrar som inte passar med koraller :)

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det förvisso lite försent men ett alternativ kan ju vara saltvatten med bara fisk, så oerhört mycket enklare och mindre "krasch-benäget/riskabelt/krävande mot ett korallakvarie.
Och i 7-900 liters klassen kan man stoppa ner jäkligt fina firrar som inte passar med koraller

Ja, den tanken har absolut funnits där. Och är ett alternativ om jag inte får det här att funka.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga tvärt om här! Från mina år av akvarier så är det inget som bråkar så som fiskarna. Det är de som har de obotliga sjukdomarna, som smittar, lortar ner vattnet, kräver matning av grannar när man behöver åka bort, är omöjliga att fånga vid behov och simmar över kammar etc. Många av strulen med att hålla koraller kommer från fiskarna. De flyttar grejer, de lortar ner vattnet(Alla som älskar SPSer har någon egendomlig dragning till kirurger och kejsare med kroppsformer som påminner om tegelstenar som regel...), de blir sjuka och får parasiter etc. De går inte föröka som regel heller.

 

Jag har ett av mina system nu med bara två små fiskar på 300 liter vatten och har aldrig haft något som rullar på så bra. Största problemet jag har nu är att jag har för lite näring i vattnet för att det förbrukas snabbare än det produceras.

 

Så nej, min nya åsikt är att stora delar av problemen hobbyn dras med kommer från fiskarna i första hand. Ingen fisk = lättskött akvarium 😉

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, mikoto skrev:

Jag skulle säga tvärt om här! Från mina år av akvarier så är det inget som bråkar så som fiskarna. Det är de som har de obotliga sjukdomarna, som smittar, lortar ner vattnet, kräver matning av grannar när man behöver åka bort, är omöjliga att fånga vid behov och simmar över kammar etc. Många av strulen med att hålla koraller kommer från fiskarna. De flyttar grejer, de lortar ner vattnet(Alla som älskar SPSer har någon egendomlig dragning till kirurger och kejsare med kroppsformer som påminner om tegelstenar som regel...), de blir sjuka och får parasiter etc. De går inte föröka som regel heller.

 

Jag har ett av mina system nu med bara två små fiskar på 300 liter vatten och har aldrig haft något som rullar på så bra. Största problemet jag har nu är att jag har för lite näring i vattnet för att det förbrukas snabbare än det produceras.

 

Så nej, min nya åsikt är att stora delar av problemen hobbyn dras med kommer från fiskarna i första hand. Ingen fisk = lättskött akvarium 😉

Ja, från mitt tidigare liv som saltvattensakvarist så vet jag ju att det finns en del fiskar jag aldrig ger mig på därför det kan bara gå åt fanders. Men det finns enligt min mening tåligare firrar och de lortar ner såklart men de tål det och har du då inga koraller, mer än möjligtvis någon riktigt tålig, så är det inget problem. Jag hade drakfisk, paddelaborre och zebramuräna i ett 1000liters - riktiga lortgrisar men det funkade med en rejäl skummare bl a. Hade någon kirurg också, inte någon av de finaste, och det gick också. Däremot - vitbröstad kirurg, clowntryckare för att nämna några, funkade inte för mig. Hade faktiskt två zebramuränor ett kort tag, men de slogs så att den levande stenen for omkring som bowlingkäglor...

Hela det äventyret tog slut när jag sålde den sista zebramuränan och skaffade en annan vacker muräna - som var fiskätare...en efter en försvann fisken i karet och till sist hade jag bara en stor drakfisk, ca 20-25 cm från mun till spetsen på stjärtfenan - ganska stor alltså. Men muränan tog den också...

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...