Gå till innehåll

Sjöborre sten död??


Henrik dahlström

Rekommenderade inlägg

3 timmar sedan, Henrik dahlström skrev:

Den detaljen hade jag ingen aning om 

😫😫😫😫😫😫😫

 

Okej. Då är det nog tyvärr det som dödat din sjöborre. Det behövs i 99 % av fallen ske en viss "inkoppning" (acklimatisering) till akvariet (sålänge man inte vet vad det är för värden och man har samma som butik, vilket är ovanligt). Med temp gör du rätt att du sätter påsen i akvariet eller antingen att man tar en hink akvarievatten och har påsarna flytande däri om det är svårt att ha dem i akvariet så att tempen balanseras. Under tiden så häller du över lite vatten var 5-10 min i påsen(mellan  5- 10% av påsens vattenvolym) tills dess att du mäter åtminstone samma salthalt i påsen som i akvariet. Påsens vatten slänger du och håvar endast ur djuren ner i akvariet när inkoppningen är klar.

 

När det är känsligare djur (lägre djur typ snäckor, sjöborrar osv) så kan det vara ännu bättre att köra droppmetoden. Det betyder att man har en liten slang med ett reglage på som styr flödet från akvariet så att det droppar sakta (1-2 droppar per sekund brukar det vara) så att de känsligare djuren inte utsätts för en chock som kan skada och i värsta fall ta kål på dem. Dessa "slangar" går att köpa från de flesta saltbutikerna och de brukar ha en lite manual hur man droppacklimatiserar. Normalt brukar en sån typ av inkoppning ta 1 - 2h, medan "vanlig" inkoppning brukar ta 30 min - 1h. 

 

Det finns även undantag där det är mer gynnsamt att inte acklimatisera om pH:et är lågt i transportpåsen, men har djuret varit i påsen mindre än en timme brukar det vara lugnt. Är man osäker så är det bara att mäta pH och göra en bedömning. Läs mer i bifogat tråd.

 

 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog även flika in att sjöborrar är väldigt luriga att köpa då det i princip inte går göra någon som helst bedömning om hur de mår förens det är för sent. De blir inte smala när de svälter etc utan de ser kanon ut tills taggarna trillar av och det är för sent att göra något öht. Så det kan vara så lika gärna att din sjöborre var döendes redan i affären. Det är i dagsläget inget som går bevisa varken för eller emot tyvärr.

 

Jag vill nog inte bestrida kaptenens råd om acklimatisering ovan heller, det är ganska sunt att göra. Men jag måste även peka in att det inte är ett krav.

 

I vår lokal köptes det tidigare i år(början på januari) in fem stycken likadana sjöborrar som transporterades ca 3 timmar innan de var på plats. Det gjordes ingen som helst acklimatisering av dessa utan de håvades direkt och överfördes till sin bytta. Alla fem exemplar överlevde detta och gnager fortfarande på sina stenar.

 

Här måste dock poängteras att sjöborrarna åkte inte direkt ner i akvariet där de skulle bo. De åkte ner i ett sterilt karantärsakvarium(en plastbytta) med bara en luftutströmmare och nyblandat vatten, ingen inredning alls. Karantänsbyttan startades dagen innan. Sjöborrarna flyttades sedan var tredje dag till en helt ny bytta med nytt vatten, ge genomgick så kallad tank transfer som allt som införs till det systemet där de går.

 

Iom att sjöborrarna kan dö så lätt så bildas mycket myter, som att de inte får vara i luft tex. En påstådd anledning till att de dör är att man har dålig vattenkvalitet. Det behöver nog inte vara helt sant men inte helt falskt heller. Det är ändå ganska känsliga djur så det kan lika gärna vara så att i vissa fall blir de förgiftade av något som de inte tål i vissa akvarium. I vårt fall så var den möjligheten ej en faktor då vattnet var helt nytt.

 

En annan personlig erfarenhet från att fånga vilda sjöborrar är att de har jag heller aldrig acklimatiserat så vänligt om jag ska vara ärlig och de har heller aldrig dött av den anledningen. De kommer uteslutande från väldigt grunda vatten dock och kan vara vana vid snabb förändring i salthalt.

 

Känn dig inte dålig för övrigt, jag har haft samma erfarenhet som dig vid flera tillfällen, trots att jag acklimatiserat. Mycket jag skrev ovan kan tolkas som att acklimatisering inte är nödvändig men vi ska ha respekt för att det är levande djur vi hanterar och bör därför vara så varsamma vi kan med de. Gör helst någon form av acklimatisering och mät salthalten i påsen och ditt akvarium så skillnaden inte är helt åt skogen, det är aldrig fel att göra något varsamt.

 

Får jag gissa så har antingen sjöborren blivit förgiftad av något i ditt vatten, vad kan vara omöjligt att lista ut. Eller så var individen ganska svag redan när du köpte den.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjöborrar och sjöstjärnor har skelettet utanpå så de kan inte bli smalare när de magrar av. I stället blir de ihåliga och får extra vatten innanför skalet.

Då kan jag tänka mig att de har det svårt om de skulle få luft innanför skelettet.

Detta kan förklara varför välfödda djur från naturen eller etablerade akvarier tål att lyftas över vattenytan medan nyimporterade djur är känsligare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...