Gå till innehåll

Trådalger


Szararzepa@gmail.com

Rekommenderade inlägg

Hej! 

Ett nytt problem i karet. Trådalger som växer framförallt på en stor sten. Jag har kämpad senaste veckor med hög PO4 och NO3. Sedan kom dinos och jag bestämde mig att suga bort all sand och pausa UV för attbygga bättre bakterier. Och nu några dagar efter det här 😕

Mina kiruger bryr sig inte om trådalger alls. 

Har ni några tips hur bekämpa det? Jag funderar på att ta bort stenen från karet men det kommer inte ta bort orsaken till alger och dom kan ju komma på andra ställen. Ush.. Börjar bli trött på det 😑

IMG_20210228_195252.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nyligen använt flux rx (fluconazole) för att bekämpa bryopsis. 

Det sägs även funka mot green hair algea. 

Den skall vara revsäker men tror eftereffekterna är det som är riskabelt 

1. korallerna störs och det blir förminskad förbrukning av kh (minska dosering) 

2. har du mycket alger och dessa dör kommer de släppa en massa ämnen och näring ut i vattnet (håll koll på näringsvärden). 

3. Den biologiska balansen rubbas och det verkar i vissa fall ha gett upphov till andra problem (t.ex cyano) 

 

Fluconazole är ju en så kallad "quick fix", och den bör kanske först användas när du fått allt övrigt under kontroll (näringsvärden framför allt), annars har du ett dåligt ingångsläge och du riskerar även att hamna tillbaka på när behandlingen är över. 

 

Tillägg: har du en tillräcklig stödpatrull i karet? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...