Gå till innehåll

Första intryck av Mastertronic?


Twik

Rekommenderade inlägg

  • 6 månader senare...

Fick min MasterTronic i fredags, så ett första intryck kan jag ge.

Satte av hela lördag eftermiddag för att installera den, måste välja en bra plats för apparaten, var behållarna för RO, smuts vatten skall stå och hur slangarna skall dras.

När jag öppnade paketet, fanns det bara 11 st reagens behållare, saknade en enkel beskrivning på vad som skulle finnas i paketet, så jag fick läsa igenom manualen, då förstod jag att det nog borde vara 12 behållare. Det fanns ingen manual med, kan hämtas på nätet, det tycker jag dom borde kunna skicka med ett papper som talar om vad paketet skall innehålla och var manualen finns. Meddelade Amir på AquariaTech att behållaren saknas, han skickar en på måndag, bra service. I övrigt var allt väldigt väl förpackat.

När allt det var klart, påbörjade jag installation enl. manual 4.2, allt gick bra och jag tycker det gick väldigt smidigt, tog ca 2 timmar.

När alla behållare var fyllda och allt var klart, körde jag min första test på nitrate, dessvärre gick det inte så bra, fick ett "Leak Detection" meddelande på skärmen,

det löstes lätt genom att följa manualen, tag bara 2 minuter. Körde sen en ny test och det fungerade bra. Felet berodde förmodligen på att jag inte kollat displayen innan jag fortsatte med nästa steg. Jag är van med APEX, som inte har någon display, allt finns i appen.

Körde alla testerna NO3, MG, CA, PO4 och OLI. Alla testerna hamnade inom de områden jag hade förväntat mig, jag ligger lite för högt i MG o CA, vilket jag visste.

Hade en del frågor som jag lade in på Facebook "Focustronic's Owners Club", hade svar inom 5 minuter, det var verkligen imponerande.

Vad jag lärt mig, som jag missat, var att alltid titta på displayen på apparaten, varje gång jag gett ett kommando, det tar ganska lång tid från det man ger kommandot tills apparaten har utfört kommandot.

Tänk speciellt på att om man väljer "Maintenance/Maintenance Position", vänta tills displayen säger att den är i läge. När jag skulle torka under Rinsing Chamber efter läckaget, tryckte jag på "Maintenance Position", nålen flyttade sig längst till höger, efter ett par sekunder började jag lyfta Rinsing Chamber och ett par sekunder efter, började nålarna att flytta sig mot vänster, inte bra, men det hände inget. Mitt problem var att jag inte kollade displayen, som sedan visade att den var i läge efter att den flyttat sig till höger igen.

Så kolla alltid på displayen så det kommando ni gett har utförts innan går vidare, displayen på apparaten är det som gäller.

 

Så mitt första intryck av MasterTronic är att det är en väldigt avancerad apparat, än så länge har den fungerat bra och gett mig bra resultat.

Den var inte svår att installera, bara man tar det lugnt, följer manualen och kollar på displayen.

Har man frågor eller problem löstes de snabbt på Facebook, viket imponerade mig.

Detta var mitt första intryck!

 

  • Gilla 3
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ronny h Tack för en bra sammanfattning av ditt första intryck. Det ger mcket att få ta del av varandras erfarenheter, mer än att bara läsa produktbeskrivningar och "best practice".

 

Vad är det du förväntar dig få genom Mastertronic som inte APEX gav dig och vilket resultat i akvariet hoppas du på?

 

 

Ändrat av Casio
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, Casio skrev:

@ronny h Tack för en bra sammanfattning av ditt första intryck. Det ger mcket att få ta del av varandras erfarenheter, mer än att bara läsa produktbeskrivningar och "best practice".

 

Vad är det du förväntar dig få genom Mastertronic som inte APEX gav dig och vilket resultat i akvariet hoppas du på?

 

 

Jag har en till salu om du söker. 

Service och massor med reagenser och reservdelar med. 

I korthet kräver den otroligt mycket tid och insats för att fungera optimalt vilket motverka automatiseringen om man har tänkt å ha den uteslutande till det.. om man vill ha en för att få bästa möjliga mätresultat är den oslagbar. Mäter många fler parametrar än allt annat på marknaden och med mycket större noggrannhet. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

38 minuter sedan, Casio skrev:

@ronny h Tack för en bra sammanfattning av ditt första intryck. Det ger mcket att få ta del av varandras erfarenheter, mer än att bara läsa produktbeskrivningar och "best practice".

 

Vad är det du förväntar dig få genom Mastertronic som inte APEX gav dig och vilket resultat i akvariet hoppas du på?

 

 

Apex styr mycket i mina akvarier, som temp, ozon, pumpar, reaktorer, påfyllning i sump mm., men den kan inte mäta vatten värdena, jag har en Alkatronic som är helt suverän med att mäta och hålla KH rätt, har haft den i ca 1,5 år nu och är väldigt glad för den. MasterTronic köpte jag för att spara tid med mätningarna, den ger mig MG, CA, I, NO3, PO4 och OLI, Jag har bara tänkt att mäta på onsdagar och lördagar. Värdena som jag förväntat mig var när jag jämförde med de manuella värden jag mätte upp. Det var bara nitraten som låg högre, vilket förmodligen beror på att nitriten, men det kommer en uppdatering snart som även tar hänsyn till det.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är värdena som jag hoppades på och dom stämmer väldigt bra med manuell mätning. Alkalinity o PH är från Alkatronic. MG o CA ligger väldigt högt, men det stämmer ganska bra, Salifert visar CA=480 MG=1500 KH=8.0 NO3=0,75 PO4=0,04 NO2 har jag aldrig mätt manuellt. Vet att RedSea MG visar högt. Tror nog att MT visar betydligt rättare värden än vad min manuella mätning ger. 

1185997814_Screenshot_20210913_50.jpg.67b4464f8172d5b9c4cd785193ff9501.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer med Dimorb. Det kräver ibland sin investering av tid, dels vid installationen men även när maskineriet kärvar (om man har otur). Men det finns både en "owners group" på fb samt Focustronics egna support som tillsammans har löst mina stora och små utmaningar som jag haft med min mastertronic. 

Jag var själv ganska snabb att införskaffa mig denna maskin. I ganska tajt samband med med denna maskin så lanserades även en ny app. Så både ny maskinvara och mjukvara inom en kort period. Det blir alltid buggar, så är det.

Min upplevelse nu är att de flesta små och stora buggarna är åtgärdade. Men, det var lite frustrerande där ett tag. 

Jag har köpt extra vials för att kunna testa alla värden i MT (nyaste tillskottet är jod och snart kommer även järn). Maskinen har bara plats för 12 olika reagensvätskor men bredden av olika tester skulle nu kräva 14 platser. Jag har löst det genom att bara byta in 2 vials och sen låta maskinen köra testet. 

 

Sammantaget så är jag själv nöjd med detta köp. Dels pga

1. Maskinen sköter det dryga arbetet av att testa vattnet, med det sagt testar jag mer frekvent än tidigare, då jag drog mig för det/svårt att finna tiden. 

2. Maskinen är klart mer precis i att identifiera mätvärden. Den är bättre än mina ögon i att uppskatta färgskalan och den är mer precis i att mäta upp rätt mängd sample water och reagenser. 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2021-11-04 at 21:31, wrang skrev:

En annan fundering utöver maskinen i inköp vad behöver man komplettera med och vad blev denna summan?

Du behöver ju samtliga reagenser, och om jag minns rätt så behövs tex 2 av fauna marin no3, 2 av Colombo Mg (som är att föredra framför Red seas) samt 2 av salifert kh (om du ska använda den till att testa kh vill säga). 

 

Anledningen att du behöver 2 av vissa är för att de har reagensflaskor med enbart 10 ml i, och nålen som suger upp reagensen når bara ner till 8 ml-nivån (för att inte riskera att komma åt magnet-loppan i botten). 

 

Har inte koll på sammanlagda priset, det får du nog räkna ut själv 😅

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...