Gå till innehåll

Kylning


Kajjjan

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Jag har nyligen köpt ett kar med teknik och levande som ska levereras i slutet av april då vi flyttat in i nya lägenheten. Vid den tiden är det ju inte heller långt till sommaren och då kommer ju genast tankar på kylning igång. Hur håller ni nere temperaturen i era kar? 

Bland all teknik som följer med finns fläktar som man fäster på glaskant och riktar mot ytan. Hur mycket kan det göra i °C räknat?

Ni som kör med kylare - hur gör ni med värmen som genereras? Kan man dra ut den i ett rör eller liknande ut genom fönstret? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, Kajjjan said:

Hej

 

Jag har nyligen köpt ett kar med teknik och levande som ska levereras i slutet av april då vi flyttat in i nya lägenheten. Vid den tiden är det ju inte heller långt till sommaren och då kommer ju genast tankar på kylning igång. Hur håller ni nere temperaturen i era kar? 

Bland all teknik som följer med finns fläktar som man fäster på glaskant och riktar mot ytan. Hur mycket kan det göra i °C räknat?

Ni som kör med kylare - hur gör ni med värmen som genereras? Kan man dra ut den i ett rör eller liknande ut genom fönstret? 

 

Fick med den typ av fläkt som du beskriver till mitt RSR250, stor variant med 6 fläktar i. Jag har kört den på låg spänning på sommaren och den har alltid kunnat sänka temperaturen i karet, även när det har varit stekhett i lägenheten. Så testa den du får med innan du investerar i nåt nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, PerS skrev:

Fick med den typ av fläkt som du beskriver till mitt RSR250, stor variant med 6 fläktar i. Jag har kört den på låg spänning på sommaren och den har alltid kunnat sänka temperaturen i karet, även när det har varit stekhett i lägenheten. Så testa den du får med innan du investerar i nåt nytt.

Tack, det låter lovande! :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde en 120 mm chassifläkt som jag monterade i hörnet av karet. Den höll mitt system på 400 liter i schack under hela förra sommaren. Då skall tilläggas att vi bor i lgh längst upp i huset och jag mätte inomhustemperaturer på 30+ celcius vissa dagar. Puh. 

 

Men karet gick alltså inte över 27 grader (har egentligen max 26 grader annars) 😊

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft mycket bra resultat med fläktar mot ytan. klarat att hålla tempen under 28 grader när det varit runt 30 ute. man kan alltid stänga av belysningen några dygn om det skulle krisa.

en bieffekt av att "fläkta" på ytan blir dock att avdunstningen blir väldigt hög. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...