Gå till innehåll

Nybörjare igen


Tenkare

Rekommenderade inlägg

Hej. 

Efter ett uppehåll på sådär 6 år +, började jobba till sjöss så jag hade ju karet under mig :), så börjar jag bli sugen på att starta upp ett eller två kar igen. 

Har ju kvar ett 45 och ett 80 liter som jag körde skummarlöst respektive skummare. Samt ett par KG död LS. 

 

Men mina kunskaper har försvunnit lite känner jag. Samt att jag inte vet vad som för ny teknik det har kommit. 

 

Det kommer ta lite tid att starta upp, ska ju silicona om, sätta upp bakgrunder och göra vid filterkammare.

 

Så jag är mest nyfiken på nyttig läsning/sammanfattning att plöja vad gäller små kar medan jag fixar och trixar.

Och bråttom har jag inte, allt får ta den tid det tar.

Så mata mig gärna med länkar och info.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Läs artikel/metod av Lasse här på forumet.

Sen kan du plöja igenom youtube kanaler som BRStv och Tidal Gardens. 

Det är nog inte jätte mycket som ändrats de senaste åren, förutom att led-belysningarna blivit bättre och billigare. 

Förut var det vanligare att folk byggde egna, men det verkar helt dött ut. 

(även forum som detta har fått minskat flöde av människor tyvärr..)

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-03-17 at 09:57, Tenkare skrev:

Hej. 

Efter ett uppehåll på sådär 6 år +, började jobba till sjöss så jag hade ju karet under mig :), så börjar jag bli sugen på att starta upp ett eller två kar igen. 

Har ju kvar ett 45 och ett 80 liter som jag körde skummarlöst respektive skummare. Samt ett par KG död LS. 

 

Men mina kunskaper har försvunnit lite känner jag. Samt att jag inte vet vad som för ny teknik det har kommit. 

 

Det kommer ta lite tid att starta upp, ska ju silicona om, sätta upp bakgrunder och göra vid filterkammare.

 

Så jag är mest nyfiken på nyttig läsning/sammanfattning att plöja vad gäller små kar medan jag fixar och trixar.

Och bråttom har jag inte, allt får ta den tid det tar.

Så mata mig gärna med länkar och info.

Välkommen tillbaka!

 

Jag håller med föregående. Vi har en del artiklar anpassade för nybörjare här på guiden. På youtube finns också mycket material idag (främst amerikanskt). Sök på how to setup och så i princip vad du vill djupdyka i så finns det mycket att titta på. Nu i Corona har även många där börjat med livestreams där de behandlar olika ämnen som ibland kan vara rätt givande. Jag kan rekommendera melevsreef, Prestige reef och Reef builders att kika på utöver vad som redan nämnts.

 

Vi i föreningen håller även på att ta fram en nybörjarguide som det kommer komma mer info om när den är helt klar och vart man kan få tag på den.

 

I stora drag så är allt detsamma som för 6 år sen men med mer fördjupad kunskap att tillgå och utvecklad teknik. Mycket fokus ligger idag på att automatisera :) 

 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-03-27 at 20:48, Qurex skrev:

Läs artikel/metod av Lasse här på forumet.

Sen kan du plöja igenom youtube kanaler som BRStv och Tidal Gardens. 

Det är nog inte jätte mycket som ändrats de senaste åren, förutom att led-belysningarna blivit bättre och billigare. 

Förut var det vanligare att folk byggde egna, men det verkar helt dött ut. 

(även forum som detta har fått minskat flöde av människor tyvärr..)

 

Jo, såg det nu vad gäller LED belysning. 

Lutar åt att jag kommer dra igång ett gammalt clownhotell jag haft stående. Läcktestar det just nu faktiskt. 

Körde det skummarlöst när jag hade det igång. 

Men just belysningen hade jag tänkt att fixa/byta. Men just LED bör jag läsa på om. Hel jäkla djungel ju 😁

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , kaptenen skrev:

Välkommen tillbaka!

 

Jag håller med föregående. Vi har en del artiklar anpassade för nybörjare här på guiden. På youtube finns också mycket material idag (främst amerikanskt). Sök på how to setup och så i princip vad du vill djupdyka i så finns det mycket att titta på. Nu i Corona har även många där börjat med livestreams där de behandlar olika ämnen som ibland kan vara rätt givande. Jag kan rekommendera melevsreef, Prestige reef och Reef builders att kika på utöver vad som redan nämnts.

 

Vi i föreningen håller även på att ta fram en nybörjarguide som det kommer komma mer info om när den är helt klar och vart man kan få tag på den.

 

I stora drag så är allt detsamma som för 6 år sen men med mer fördjupad kunskap att tillgå och utvecklad teknik. Mycket fokus ligger idag på att automatisera :) 

 

 

Tack för tipsen. 

Kommer dra igång ganska lowtech med ett clownhotell jag haft stående. Skummarlöst

 

Men ser ju ju att det hänt en hel del på belysningsfronten. Så det bli att plöja lite nyttig info. För som jag kan se det så finns det inte mycket reservdelar till det längre. 

Ev tar jag bort locket och kör ny belysning samt borrar hål till sump för att kunna kyla enkelt under dom varma månaderna. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Tenkare skrev:

Tack för tipsen. 

Kommer dra igång ganska lowtech med ett clownhotell jag haft stående. Skummarlöst

 

Men ser ju ju att det hänt en hel del på belysningsfronten. Så det bli att plöja lite nyttig info. För som jag kan se det så finns det inte mycket reservdelar till det längre. 

Ev tar jag bort locket och kör ny belysning samt borrar hål till sump för att kunna kyla enkelt under dom varma månaderna. 

 

Härligt! 

 

Det var faktiskt med ett clownhotell jag började med i hobbyn. Väldigt bra kar för nya men som du säger idag kan det nog vara svårt att få in reservdelar. Vet att det finns lite äldre trådar här på forumet där folk moddat in ledspottar i kåpan just för att få bättre ljus. Dock kräver det lite mekande.

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2021-03-29 at 00:46, kaptenen skrev:

 

Härligt! 

 

Det var faktiskt med ett clownhotell jag började med i hobbyn. Väldigt bra kar för nya men som du säger idag kan det nog vara svårt att få in reservdelar. Vet att det finns lite äldre trådar här på forumet där folk moddat in ledspottar i kåpan just för att få bättre ljus. Dock kräver det lite mekande.

 

Just själva pillandet är en stor del av det roliga. 

Nu sitter där en ljus slimlinebakgrund med avrinning på. 

Börjat tänka i banan om jag ska göra en egen skummare av enklare modell. 

 

Visade sig att jag har 4 kg död torr LS liggande. Så det blir att lägga den i saltbad och få bort alla föroreningar.

 

Och ovanpå det så hittade jag en hel del pumpar, belysning och en större skummare som jag hade i mitt 240 liters när det var igång. 

 

Skitkul att sakta med säkert börja med salt igen. 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...