Gå till innehåll

RTN


Hampus85

Rekommenderade inlägg

Har fått ett tråkigt och akut problem i karet. RTN på lps. Det verkar främst vara euphyllias, Candy canes och acans som drabbats. Samtliga har växt kanon fram till för en dryg månad sedan när mina acans slutade blåsa upp sig. Ett par veckor senare slutade Candy Canesen blåsa upp sig. Senaste dagarna har flera euphyllias börjat tappa skinnet på stammarna varpå huvudena lossnat. Även Candy canes börjar tappa hud på stammarna. Kollar alla vanliga värden en till tre ggr/vecka beroende på värde.

 

Senaste mätning 

KH 8,7

Mg 1320

Ca 445

pH 8,3

Nitrat knappt 10

Fosfat 0,04

Salinitet 1,025-1,026

 

De flesta värdena har legat stabilt de senaste månaderna. Enda avvikelserna är:

Kh har över fem veckors tid ökat från 8,2-9,0. När det nådde 9 sänkte jag ballingen något och är nu nere på 8,8. Anledning till problemet eller snarare symptom på problemet?

Nitrat har sakta ökat över två månader från 5 till knappt tio. Tycker ej det borde ge dramatiska följder.

Sedan den stora avvikelsen. Jag mäter fosfat 3 ggr/vecka. Har alltid legat mellan 0-0,05. Plötsligt ökade fosfat till 0,36 på två dagar. Har ingen aning om varför. Ingen fisk har dött, jag hade inte matat mer än vanligt. Nivåerna har sedan successivt sjunkit till normal nivå. Är detta den troligaste orsaken?

Övriga värden har endast långsamma förändringar (exempelvis Mg från 1250-1320 på drygt två månader).

 

Inga tecken på Brown jelly eller liknande. 

Alla fiskar, räkor och snäckor mår kanon.

 

Vad tror ni om orsaken?

 

Kommer skicka in ICP men vad bör jag göra under tiden? Vattenbyten idag samt flyttat koraller som visat tecken på problem till karantän 😟 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur längesen var det fosfaten sköt i höjden? Alla andra värden tycker inte jag ser ut som någon varningsklocka alls. LPS:er är ju kända för att vilja ha lite skitigare vatten så de kan bli kinkiga vid låga värden av fosfat också. Stödmatar du dem nånting?

 

Ingen fisk i karet som är på dem?

 

Inga synliga kryp som är på deras vävnad?

 

Hur är de placerade i karet?

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfatstegringen var för ca fem veckor sedan.

Ingen fisk verkar vara på dem. Inte sett några kryp alls. Eller jag såg lite plattmask på en euphyllia vid ett tillfälle men den mår bra och jag har doppat den ett par gånger de senaste veckorna utan en enda mask.

Alla euphyllior är i samma område men Candy canes är i andra änden och massa koraller mellan, både mjuka och lps som ej ser påverkade ut. 

Har en liten fundering på om jag varit för försiktig med höjning av ljusstyrka. Har läst om ett antal som fått problem med nekros på Candy canes pga för lite ljus. Skulle dock vara konstigt om det plötsligt kom på ett antal koraller i så fall. Jag blir inte riktigt klok på det hela...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har svårt att tro att det skulle ha med dom värden du har mätt att göra. Eftersom fosfat-peaken var för ett tag sedan och du därefter successivt (?) sänkt dom så borde det inte vara något problem. 

Har du sps som är opåverkade? Isf borde det ju inte vara vattenvärdena, tänker jag, då de i regel brukar vara mer känsliga än lps med vattenkvalitet. 

 

Mina acans blåser inte heller upp sig längre (iaf inte på samma sätt som jag sett dom göra i början), men de har inte gjort på länge, typ ett år nästan. De blev dock gladare när jag flyttade upp dom från sanden och iväg från hög belysning. 

 

Har du någon som helst gissning av vilken ljusstyrka du har över dina lps? Vilken belysning kör du med? 

 

Mina första tankar går till parasiter eller ljus. Men lite ovanligt att flera olika lps på flera olika ställen reagerar samtidigt. 

 

Kör du aktivt kol? 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

28 minuter sedan, Hampus85 skrev:

Fosfatstegringen var för ca fem veckor sedan.

Ingen fisk verkar vara på dem. Inte sett några kryp alls. Eller jag såg lite plattmask på en euphyllia vid ett tillfälle men den mår bra och jag har doppat den ett par gånger de senaste veckorna utan en enda mask.

Alla euphyllior är i samma område men Candy canes är i andra änden och massa koraller mellan, både mjuka och lps som ej ser påverkade ut. 

Har en liten fundering på om jag varit för försiktig med höjning av ljusstyrka. Har läst om ett antal som fått problem med nekros på Candy canes pga för lite ljus. Skulle dock vara konstigt om det plötsligt kom på ett antal koraller i så fall. Jag blir inte riktigt klok på det hela...

 

Okej, då borde du sett negativa effekter relaterat till det tidigare. Dock finns det kar som har betydligt högre fosfatvärden och lyckliga koraller men det finns ju än mer obalanser än bara näringsvärdena som kan få en korallskador. Finns det SPS i karet som mår bra skulle jag inte oroa mig så mkt över den händelsen. 

 

 Jag är också lite inne på ljusstyrkan kontra vad för tillgänglig näring som finns. Dvs om det är för stark belysning och de får för lite näring för att orka med det eller att det är för lågt ljus men det är rätt ovanligt med iaf candy canes. Jag har en Caluastrea där största delen av kolonin är i skugga och under 70 PAR så..

 

Hur är flödet runt korallerna? En del LPS:er gillar ju inte starkt flöde.

 

Sen har jag personligen varit med om att vissa koraller funkar bara inte i vissa kar utan att man egentligen kommer fram till en vettig orsak. Alla värden kan vara perfekta men i ett kar jag hade funkade aldrig Caluastrea och i ett annat funkade aldrig Euphyllia. Dock inte varit med om att båda inte funkat samtidigt.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Har svårt att tro att det skulle ha med dom värden du har mätt att göra. Eftersom fosfat-peaken var för ett tag sedan och du därefter successivt (?) sänkt dom så borde det inte vara något problem. 

Har du sps som är opåverkade? Isf borde det ju inte vara vattenvärdena, tänker jag, då de i regel brukar vara mer känsliga än lps med vattenkvalitet. 

 

Mina acans blåser inte heller upp sig längre (iaf inte på samma sätt som jag sett dom göra i början), men de har inte gjort på länge, typ ett år nästan. De blev dock gladare när jag flyttade upp dom från sanden och iväg från hög belysning. 

 

Har du någon som helst gissning av vilken ljusstyrka du har över dina lps? Vilken belysning kör du med? 

 

Mina första tankar går till parasiter eller ljus. Men lite ovanligt att flera olika lps på flera olika ställen reagerar samtidigt. 

 

Kör du aktivt kol? 

Någon liten sps-fragg strök med. I övrigt verkar några opåverkade medan andra blev rejält bruna, dock verkar de i övrigt må bra.

Det som fick mig att misstänka fosfaten är att så här i efterhand när jag tänker på det så var det ungefär då som acans och Candy canes slutade blåsa upp sig. Själva vävnadsdöd en kan ju ha hållit på ett tag, verkar börja nerifrån. De skadade euphylliorna har varit fullt uppblåsta till några timmar innan de tappar sina huvuden så har inte märkt att vävnad försvunnit underifrån.

Hittar absolut inga parasiter alls. Har skakat de huvud som jag klippt bort i sötvattensbad men ser inte en enda parasit. Inte heller på korallen. I så fall kanske mer en bakterieinfektion.

Det som helt talar mot infektion är att på vissa så har bara ett huvud lossat medan övriga ser ok ut. Det har även hoppat så att euphyllior mellan påverkade exemplar är opåverkade. De som tagit mest stryk är små fraggar som ej varit i optimalt skick vid köp och aldrig riktigt tagit fart.

Funderade ju också över ljus. Tyckte mig se viss blekinge för några månader sedan och drog då ner belysningen. Har ATI- hybrid. 4 lysrör på 80% åtta timmar/dag. Led på 70%  samma tid sedan upp och nedtrappning. Tycker dock att det är märkligt att så många plötsligt blir påverkade om det var ljuset.

Kör även kol.

Stoppade i fosfatremower i samband med peaken. Långskott men har du hört talas om att koraller kan reagera negativt på detta? Alltså inte själva fosfatvärdet för det har ej nollat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minuter sedan, kaptenen skrev:

 

Okej, då borde du sett negativa effekter relaterat till det tidigare. Dock finns det kar som har betydligt högre fosfatvärden och lyckliga koraller men det finns ju än mer obalanser än bara näringsvärdena som kan få en korallskador. Finns det SPS i karet som mår bra skulle jag inte oroa mig så mkt över den händelsen. 

 

 Jag är också lite inne på ljusstyrkan kontra vad för tillgänglig näring som finns. Dvs om det är för stark belysning och de får för lite näring för att orka med det eller att det är för lågt ljus men det är rätt ovanligt med iaf candy canes. Jag har en Caluastrea där största delen av kolonin är i skugga och under 70 PAR så..

 

Hur är flödet runt korallerna? En del LPS:er gillar ju inte starkt flöde.

 

Sen har jag personligen varit med om att vissa koraller funkar bara inte i vissa kar utan att man egentligen kommer fram till en vettig orsak. Alla värden kan vara perfekta men i ett kar jag hade funkade aldrig Caluastrea och i ett annat funkade aldrig Euphyllia. Dock inte varit med om att båda inte funkat samtidigt.

 

 

Tack!

Så här i efterhand funderar jag ju på om jag sett negativa effekter från början men utan att reagera tillräckligt på det.

Tror inte heller att fosfatvärdet i sig skulle orsaka detta, däremot funderar jag på om den extrema svängningen kan göra det. 

Gällande ljuset har jag höjt det något idag. De mådde ju bra innan jag sänkte så tänker att jag ska återställa så mycket jag bara kan.

Flödet kan du ha rätt i. Dock står korallerna som är påverkade i väldigt olika flöde. 

När det gäller acans kan det absolut vara så att de inte passar in i karet. Caulastreorna och euphylliorna här däremot växt som tusan tills detta plötsligt hände så där bör det vara något annat.

Lite frustrerande att jag verkligen inte förstår riktigt vad som är fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfat upp emot 0.3-0.4 är väl inte direkt något man direkt strävar efter kanske, men samtidigt har jag sett vackra kar med dessa fosfatnivåer. Dock är det nog som du säger, skulle det ha med dina vattenvärden att göra så är det nog svängningen som orsakade det. Dock känns det som en ganska så sen effekt av svängningen... Och likväl udda att just dina lps reagerar mest. 

Caulastraea vill jag också minnas är en ganska tålig lps. Det är ju massvis av parametrar som spelar in, men jag har ju (råkat) haft min i säkert 500 par. De växte inte så det knakade där och då men var ändå till synes glada. 

 

Min erfarenhet är dock att koraller klarar sig ok om det bara är en eller två faktorer som är lite extra off, men börjar man lägga till andra stressorer så kan de ge upp ganska snabbt. 

 

Tycker din incident känns lite udda, just med tanke på att det är olika lps, på olika ställen i karet, och vattenvärdena är bra och inom ramarna för att generellt kallas stabila, tänker jag. 

 

Du får dela med dig av ditt icp, och eventuellt andra nyheter som kan ge lite klarheter i detta. 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En möjlighet är ju att om fosfatvärdet har börjat sjunka kandet ha fortsatt sjunka när det gått under 0,03. Det finns ju ingen förklaring till varför det skall sluta sjunka vid det värdet.

En plötsligt nollad fosfathalt för ofta vävnadsdöd med sig.

Jag har sett flera rapporter om att Euphyllia går dåligt vid kH 10 eller mer. Mäter du kH med Hanna?

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kommit en bit på vägen med vad som kan vara orsaken!

Större vattenbyte igår gjorde susen. Mina acans ser bättre ut än på flera månader. Så någon brist/överskott på något som jag inte mäter bör det vara. Har fortsatt mäta fosfat och det är ej nollat.

Min huvudteori just nu är att det beror på att jag doserat core7 utan andra tillsatser och utan ICP i ca fem månader. Har läst om många som haft loknande problem med denna balling om de inte tillsätter andra spårämnen eller gör frekventa vattenbyten. Hoppas förbättringen håller i sig! Jag fick mig en läxa i alla fall.

Tack alla för hjälpen!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
10 minuter sedan, Mr_Blue skrev:

Min gissning är inte dina värden utan kanske en felkalibrerad refraktometer som visar fel. Referensvätska blir tydligen dålig med tiden. I mitt fall drev salthalten sakta iväg till hysteriska höjder och flera koraller dog. 

Tack!

Tror dock inte på salthalten i detta fall. Kollat med två refraktometrar, testat att kalibrera både med ny saltlösning och destillerat vatten. Dessutom borde även det vatten jag bytte till i så fall ha haft felaktigt saltvärde då det är kontrollerat med samma refraktometer. Såg en enorm skillnad efter vattenbyte. Tycker mig dessutom se viss ytterligare förbättring efter jod och kaliumdosering, detta kan dock vara inbillning och önsketänkande 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...