Gå till innehåll

Avlastning på glaset?


Twik

Rekommenderade inlägg

Jag har ett stort kar som jag funderar på att ha i källaren till mitt sumpsystem. Tyvärr har de fått sig några smällar och några glasbitar har flugit bort när det transporterats. Jag ser inga sprickor genom rutan utan det är hela bitar/flagor. 

Jag har det provfyllt just nu, i vanliga fall är där ca 500l och nu har jag fyllt till 600l. Tänkte låta det stå så en vecka eller två och se hur det utvecklar sig. 
 

En fråga jag har är om någon vet om trycket på fram och bakrutan blir mindre i en sump där man silikonat glasskivor som fack rätt över? Isåfall skulle jag ju kunna göra ett extra fack i sumpen för att avlasta mer. 
 

Bifogar bilder på sprickorna och jag har förstått att det finns två läger där några säger släng och köp nytt vid minsta lilla och vissa säger ”äh det lilla gör inget”. 
 

 

33751EEB-5A90-4B19-B91E-F2659C34BC42.jpeg

695079A6-69D8-487A-9245-6192A465925D.jpeg

4545FFBF-9DF9-4394-8F44-92767CF034C3.jpeg

A54BA5B2-E6BC-409A-AF51-A1D8F0EC9FBA.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På min förra sump var det en spricka likt din på bild nr 2, men das was alles. Det klarade sig utan problem. 

 

Men, det där var nog lite fler än vad jag personligen hade varit bekväm med. Vad händer i din bostad om den läcker/släpper? Du skulle väl ha den i ett våtrum i källaren ändå? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

På min förra sump var det en spricka likt din på bild nr 2, men das was alles. Det klarade sig utan problem. 

 

Men, det där var nog lite fler än vad jag personligen hade varit bekväm med. Vad händer i din bostad om den läcker/släpper? Du skulle väl ha den i ett våtrum i källaren ändå? 


Ja jag håller ju såklart med både dig och @kaptenen om att det ser läskigt ut. Men den står också i en källare med betonggolv och golvbrunn så för vatten på golvet är jag inte orolig för. Det är mer teknik och annat som man har i karet isåfall. 

 

Här finns kanske någon kunnig på krafter och tryck på forumet? Om sumpar med fack är mer avlastade än vanliga kar? Och om det finns ytterligare sätt att förstärka? Funderade på L-lister i aluminium tex. 
 

såklart kan jag ju bara skrota den eller skära i sönder den och beställa nytt glas men det hade varit tråkigt med tanke på att jag gav någon tusenlapp för den och bröt ryggen på två kompisar när vi var ner den....

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild 1 och 2 ser inte så allvarligt ut. Det bör gå att slipa rent från alla skarpa kanter vid dem så att det inte finns någon ansats för att sprickor skall börja löpa från dem.

På bild 3 och 4 ser jag ingen möjlighet att slipa bort ansatser till nya sprickor.

Jag skulle försöka anlita andra kompisar till att bära in nästa sump. 4 slagmärken på olika ställen är extremt.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minuter sedan, stigigemla skrev:

Bild 1 och 2 ser inte så allvarligt ut. Det bör gå att slipa rent från alla skarpa kanter vid dem så att det inte finns någon ansats för att sprickor skall börja löpa från dem.

På bild 3 och 4 ser jag ingen möjlighet att slipa bort ansatser till nya sprickor.

Jag skulle försöka anlita andra kompisar till att bära in nästa sump. 4 slagmärken på olika ställen är extremt.

 

 
Tack för svar Stig. Du vet inte om det hade gått att förstärka det på något sätt eller om det är lönt att silikona sprickorna? Eller du dömer ut helt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, stigigemla skrev:

Nej man kan inte silikona sprickorna. Silikonet är elastiskt så det skyddar inte mot kraft på sprickan.


okej. Om jag skulle plocka isär allt. Hade man kunnat be en glasmästare skära av 10cm på sidorna och sen att jag silikonar ihop karet igen eller är det bättre/billigare att köpa ny fram och bakruta? Eller kanske rentav billigare att köpa en ny sump och kassera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För 30 år sedan hade jag skurit ned glasen till sprickfritt och limmat nytt. Sätta bottenglaset med utsidan upp och sidorna med den gamla utsidan inåt.

Enligt min erfarenhet fäster silikon sämre på glas som legat i vatten.

Idag skulle jag limma en sump med nytt glas.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...