Gå till innehåll

Vilka startbakterier ska jag använda (levande sand o död sten)


Martin1981

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Jag är i fasen att beställa allt till mitt nya akvarium. Min fundering är vad jag ska använda för bakterier för att cykla akvariumet? Jag har köpt red sea levande sand och har tänkt köpa död sten (typ Marco rocks). Microbacter XLM har jag förstått det som ska vara bra men där står det väl understruket att man inte får ha levande sand. 

 

Red Sea mature kit verkar utgå från levande sten

 

Vad finns det för annat jag kan använda? Just detta är jag inget bra på så jag söker hjälp här. 

Tack på förhand!

 

mvh

martin

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det spelar nog ingen roll vilket märke det är på bakteriekulturen. Kolla bara datum på den så att den inte stått flera år längst bak i hyllan. Men du behöver en eller ett par levande stenar. Det speciella med levande sten är att den är befolkad av små kräftdjur och maskar som hela tiden rensar den. Utan dessa är det vanligt att karet kraschar efter ett år eller 2 när stenen kloggat igen av skit efter bakterierna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Jag har ett mindre med två stenar i men har fått cyano där så jag är inte så sugen på att lägga över dessa i det nya. Men visst, får jag rätsida på det så kan jag flytta över dessa. Har egentligen tänkt behålla det gamla i nuvarande format men det kanske är läge att tänka om här. 
 

Så över med 1-2 levande stenar och sedan vilken startbakterie som helst egentligen så ska det cyklas? Förstår jag rätt eller blandar jag ihop det helt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...