Gå till innehåll

Lågt KH cirka 6


Rolle66

Rekommenderade inlägg

Livsformer som bygger kalkskelett eller andra kalkbildande formationer (koraller, kalkalger m.m.) gör detta genom att bl.a. binda kalcium och karbonater till sig. Detta sänker hårdheten i vattnet med tiden och man behöver dosera detta i de flesta saltvattensakvarier. Även saker som försurar vattnet och sänker pH:et kommer även till slut att förbruka KH då KH är det som buffrar upp pH. Att lägga i kalksten kommer inte att räcka i 99% av fallen utan du behöver dosera främst Ca, KH och Mg som förbrukas kontinuerligt.

 

Om du gör ett vattenbyte och det vattnet har 8 i KH, höjer du ju endast en del av det totala KH:et i karet, då du högst troligen inte gör 100% vattenbyten.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK tack. Har haft igång karet drygt 4 veckor, med sedan en dryg vecka 2 clowner, 2 putsarräkor, 2snäckor o en eremitkräfta.

Blir ändå förvånad att KH är så lågt i karet. Använde levande sand o ”död” sten. Kranvattnet är mycket mjukt i Karlstad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta programmet är det nog en hel del som använder här inne.  Finns båda för mob il o dator.

Man kan lägga in volym för sitt kar och sedan dosera manuellt utefter rekommendation,

http://www.aquacalculator.com/wordpress/aquacalculator-for-microsoft-windows/

 

Tror det kommer gå åt ca 7 gram  från kh 6  till kh 8

Man brukar dela upp doseringen på några dagar lite beroende på hur mycket som skall höjas. Bra oxå om man kollar värdena så man inte överdoserar.

Så en billig digital våg typ äre bra att ha. Brukar finnas på ica coop ect

https://www.teknikproffset.se/Hem-hushaall-traedgaard/Koeksredskap/Koeksvaagar/Digital-vaag---300g-x-01-Sked.htm?sClickID=GoogleShopping-38&gclid=Cj0KCQjw3duCBhCAARIsAJeFyPVKW7okuT8gY_mm6jDIkJMgpF518Es3upszfb9KTXb8aQ4P9MxD6G0aAi0xEALw_wcB

 

 

Tänk på att inredning ect tar vattenvolym så riktigt 180 liter kanske du inte har i karet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man kalibrerar med rent vatten kan många refraktometrar visa för lågt värde: https://reefbuilders.com/2010/07/12/dd-seawater-refractometer-scaled-calibrated-seawater-saltwater/  --sidan funkar inte i Firefox, men det står "where a proper seawater refractometer measures 29 ppt (1.022 s.g.), the average saltwater refractometer is telling you your salt level is at 32 ppt (1.024 s.g.)".

 

Använd kalibreringsvätska för 35ppt istället. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte min kalibreringsvätska från en tysk butik, men det bör väl finnas i Sverige med.

 

Det går att kalibrera med rent vatten, så länge man kommer ihåg att många refraktometerar då visar 3 promille för lite när man mäter havsvatten. Kolla om din refraktometer är avsedd för saltvatten (salinity) eller havsvatten (sea water). Min är av märke Sybon och mäter "salinity".

 

1,024 (32 promille) är iofs lite lågt även om det är korrekt, höj i så fall gärna till 1,027 (35 promille).

 

Kolla eventuellt magnesium också, är det lågt kan det sänka alkaliniteten har jag för mig.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med magnesiumet så stämmer det och det kan vara bra att dubbelkolla det innan du börjar höja andra värden, för om det är för lågt kommer det bara bli kalkutfällning. I nystartade kar är det normalt sätt en högra Mg förbrukning och man kan behöva stöddosera det extra i uppstarten. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej!

Har problem med att bibehålla ett KH högre än 6,5. Har haft igång karet drygt två månader.

Värdena i karet på 200 liter är efter vattenbyte:

Temp 25

Salthalt 1,0245

KH 6,4

Ca 350

Mg 1350

Ph 8

Två clownfiskar, två putsarräkor, en blennid, två små mjuka koraller

Använder kranvatten då jag inte har någon osmos. Har haft och har lite brunalger/kiselalger i sanden men de börjar minska.

 

Fyller på med KH men blir inte högre värde.

 Tips? 

 

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-04-06 at 08:57, Rolle66 skrev:

Refraktometern är nollad mot destvatten men kan ju så klart vara fel.

 

Provar att höja salthalten och köpa ett nytt KH test

 

Tack för tipsen

 

 

jag har tyvärr kört med denna metod i 12 år... dvs kört med för låg salhalt i 12 år :(  jag trodde jag hade 1,026, men hade typ 1,023.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...