Gå till innehåll

Förslag på belysning till odlingsprojekt


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Då var ordern lagd på stativ och akvarier. 

Fram tills nu har jag tänkt GHL lightbars 2 till detta projektet men det blir en del begränsningar i antal enheter som går att ha på 300 watt och när jag gick upp i längd på akvarierna blev det lite knepigt att få placerat armaturerna så det blev bra spridning - tror jag i alla fall - de som har erfarenhet av GHL lightbar 2 får gärna komma med inspel på hur tätt de bör stå och kombinationer till projektet. 

Från alla andra önskar jag mig bara en massa förslag på belysning som ni tror kan passa in i detta projektet. 
Stand.jpg.4f1d51a0529895d99f4e833fdbb5e558.jpg
 

Det blir akvarier som är 30 cm höga vilket ger ett utrymme mellan akvarierna på 30 cm där det går att placera belysning. 

 

Vilken belysning hade ni valt, hur många enheter och placeringar? 

Önskemål till belysning. 

Reglerbart spektra t.ex. utbyte av rör, ställa in led-kanaler osv..
Skall kunna placeras mellan/över akvarierna utan att koka sönder allt. 
Må kunna larma vid fel / slå av vid fel så att inte belysningen blir ståendes på och bränner sänder odlingen.
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, nike83 skrev:

Kanske 4x80w T5  ? borde kunna finnas beggade. 


Det är väl inte så långa?

Hade T5 sist och det blir så förbannat varm i karet ovanför.. nu är det mycket mer ventilation i detta rummet än vad jag någonsin har haft så kan säkert gå likväl men ofta pain å skaffa rör. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

80W T5 så är rören 145 cm långa. Problemet är att dina akvarium är så breda dock, med 85 cm finns det inga färdiga armaturer där det kommer täcka med enbart 4 rör. Längden hade du kunna lägga de lite om lott.

 

Är det att du inte kan köra mer än två 160 cm Lightbar 2 på en nätdel du fastnat på? För det stämmer nog, det bästa är nog en 240W del för två 160 cm lampor.

 

Har du tittat på Mitras slimline? Då kan du kanske köra 4 st 160 cm på en 300W nätdel, de är ju specade för max 72 W. Tänk på att sätta nätdelarna så de får ordentlig cirkulation bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

On 2021-03-24 at 21:32, mikoto skrev:

80W T5 så är rören 145 cm långa. Problemet är att dina akvarium är så breda dock, med 85 cm finns det inga färdiga armaturer där det kommer täcka med enbart 4 rör. Längden hade du kunna lägga de lite om lott.

 

Är det att du inte kan köra mer än två 160 cm Lightbar 2 på en nätdel du fastnat på? För det stämmer nog, det bästa är nog en 240W del för två 160 cm lampor.

 

Har du tittat på Mitras slimline? Då kan du kanske köra 4 st 160 cm på en 300W nätdel, de är ju specade för max 72 W. Tänk på att sätta nätdelarna så de får ordentlig cirkulation bara.

Ja inte direkt några bra alternativ på T5 som passar till den bredden och längden. Tänkte på det först när jag gjorde flera reoler med mindre akvarium men snålheten på yta tog överhand.

Ser nu ut som att det som gäller är led's och då något som mitras lightbar 2... blir fort 5-6 armaturer modell 100 på varje reol så får räkna med en kostnad på runt 50K per reol tror jag.. om inte ännu mer. 

Det kluriga blir å bygga så att det går att finna alternativ på annan belysning vid behov om det blir behov. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tänkte att du kanske inte skulle ha koraller hela vägen ut i kanterna och ha typ rör och kanske ytavrinning. om 80w-rör är 145 cm så täcker de minst en längd på 160cm. sen vill man väl ha lite avstånd till kortsidan. men visst 80wattare blir kanske i kortaste laget. 

såg nu att det var 70 brett, så 6rör behövs nog minst. 

 

vad har du för budget? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det blir med största sannolikhet GHL light bars 2.

Fick en uträkning på hur det ljuset sprider sig i förhållande till höjd och placering och det blir inga problem att få till täckande belysning med dem. Men dyrt blir det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...