Gå till innehåll

Skadad sandvändare - vad göra?


Karin W

Rekommenderade inlägg

Hej, i fredags släppte jag ner två nya fiskar till mitt akvarium, bland annat en sandvändare Valenciennea sexguttata, Sleeper Blue Dot Goby. Den har bara legat på botten och inte gjort något speciellt. Idag flyttade den sig en bit och vad som hände var (tror jag) att en av de andra fiskarna anföll den. Den kom troligen i den gamla fiskens lilla territorium. Jag såg att sandvändaren plötsligt for runt i vattnet och sedan landade med huvet ner i ett hål i en sten. När den till slut backade upp såg jag att den simmade på sida och beter sig allmänt konstigt. Jag har tagit ut den ur akvariet och har den nu i en hink (där jag naturligtvis inte kan ha den hur länge som helst...) Där ligger den lite åt sidan och "flämtar". Vad gör jag bäst för att hjälpa den? Kan den bli ok igen eller...? Väldigt orolig.

Karin

Ändrat av Karin W
Ändring
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så går det inte alltid bra med nya fiskar. Är ändå en del logistik innan de väl kommer till ett akvarium. Det viktigaste är att man kollar så att man själv inte gjorde något fel eller hade alldeles för bråttom med acklimatiseringen för att på så sätt ge bättre förutsättningar nästa gång. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 3/28/2021 at 11:09 PM, kaptenen said:

Tyvärr så går det inte alltid bra med nya fiskar. Är ändå en del logistik innan de väl kommer till ett akvarium. Det viktigaste är att man kollar så att man själv inte gjorde något fel eller hade alldeles för bråttom med acklimatiseringen för att på så sätt ge bättre förutsättningar nästa gång. 

Jag har förstått det när jag har läst på. Det här blev lite otäckt. Det hade redan gått ett par dagar och den hade flutit lite under radarn och allt var helt fredligt. Eftersom jag även stoppat i en clown och total kalabalik utbröt med min gamla clown var jag inte så orolig för denna, den chillade mest. Vad jag tror hände var att den träffade plötsligt på min Fridmani och jag tror att de båda blev förvånade och Fridmanin anföll. Jag tror denna lilla fisk hade otur och helt enkelt slog i huvudet när den for iväg. Den betedde sig väldigt obehagligt och det kändes väldigt galet alltihopa. Väldigt obehagligt var det för mig i alla fall. 😥 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur stort akvarium har du?

 

det brukar bli lite bråk när man introducerar ny fisk. kan vara en fördel att introducera fler samtidigt för att minska "trycket" på de som introduceras. en spegel på utsidan av glaset hjälper också att "avleda uppmärksamheten" från de nya.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, nike83 said:

hur stort akvarium har du?

 

det brukar bli lite bråk när man introducerar ny fisk. kan vara en fördel att introducera fler samtidigt för att minska "trycket" på de som introduceras. en spegel på utsidan av glaset hjälper också att "avleda uppmärksamheten" från de nya.

Jag har ett RSR 250 så själva displaydelen är ca 200 l. Jag tror att fisken slog huvudet i glaset när den for iväg. Jag tror inte att den förstod att glaset var där, eller också hann den inte väja. Den var inte fysiskt skadad. Fler fiskar på en gång kan kanske vara en idé. Med flera fiskar på en gång sprids frustrationen på flera individer. Jag har två stycken gamla stjärnor i nu som har bott in sig och anser att de äger var sin del av akvariet... Jag hade i två fiskar samtidigt nu, men de hade väldigt olika energi så de hjälpte inte varandra alls. Den lilla smarta clownen som kom samtidigt mår fortfarande bra, men den har inte så roligt... Väldigt bevakad och håller sig intill det skydd jag har gjort till den...

 

Spegel på utsidan. Uppfattar det som att det är spegelglas i akvariet. Är det bara inbillning? Har använt spegel inuti, men clownen är för smart och fattade att det var en "fejkfisk" på bilden så den var inte rädd efter ett kort tag...

 

Tack för tips Fredrik. 👍🏼 Ska fundera på om jag ska ha i flera fiskar på en gång! 😊 Känner mig lite ledsen på akvariet just nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör alltid spegel på utsidan. Det är utifrån som vi kan uppfatta en spegelbild av själva akvarierutorna i olika vinklarna. 

 

Om det inte är en massa korall i akvariet än så går det ju alltid att pröva att möblera om lite för att bryta upp ev. revir. Lite omständigt men då har man mer chans att "nollställa" aggressionen. Annars är det att ha i fler individer samtidigt, spegeltricket och att introducera ny fisk i samband med matning. Finns även korgar och dylikt man kan ha nya fisken i ett tag men det kan vara rätt stressfullt för den nya fisken. I sumpen kan man också ha ny fisk ett tag för att den ska äta upp sig och att enligt teori andra fiskar ska känna dess lukt.

 

Sen är det tyvärr så att vissa clownfiskar är rentav hemska att ha att göra med när de blivit hemmastadda. Jag har en fyraårig A.ephippium som det nästan alltid blir slagsmål med när jag stoppar ned händerna i karet. Har blivit rätt fiffig på att limma koraller osv med en hand medan jag tar gripklon och skyddar mig med för att inte bli biten och flaxad på. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, kaptenen said:

Jag kör alltid spegel på utsidan. Det är utifrån som vi kan uppfatta en spegelbild av själva akvarierutorna i olika vinklarna. 

 

Om det inte är en massa korall i akvariet än så går det ju alltid att pröva att möblera om lite för att bryta upp ev. revir. Lite omständigt men då har man mer chans att "nollställa" aggressionen. Annars är det att ha i fler individer samtidigt, spegeltricket och att introducera ny fisk i samband med matning. Finns även korgar och dylikt man kan ha nya fisken i ett tag men det kan vara rätt stressfullt för den nya fisken. I sumpen kan man också ha ny fisk ett tag för att den ska äta upp sig och att enligt teori andra fiskar ska känna dess lukt.

 

Sen är det tyvärr så att vissa clownfiskar är rentav hemska att ha att göra med när de blivit hemmastadda. Jag har en fyraårig A.ephippium som det nästan alltid blir slagsmål med när jag stoppar ned händerna i karet. Har blivit rätt fiffig på att limma koraller osv med en hand medan jag tar gripklon och skyddar mig med för att inte bli biten och flaxad på. 

Tack Kaptenen, jo då - jag har försökt med att möblera om, jag har t o m tagit ut den stora clownen för att ge den andra möjlighet att lära känna var allt finns akvariet. Problemet är att den gamla är för smart. Hon letar reda på sin anemon var jag än placerar den och bryr sig inte om var den är i akvariet bara hon kan vara i den. Jag kan inte ta ut stenen med anemonen ur akvariet. Tyvärr tror jag att den nya är för rädd nu. Jag försökte öppna upp för att få den att lämna gömslet, men den uppträdde helt panikslaget. Simmade som en annan gör när man inte kan hålla huvudet över vattenytan. Det kändes inte bra. Från början var den ganska kavat. Alternativen känns som att antingen stoppa i ett antal nya fiskar och hoppas att det ska ändra balansen bland fiskarna, eller låta den lilla fina clownen flytta...

Den gamla clownen är inte alls elak mot mig. Hon verkar veta att jag inte kommer vara dum mot henne. Inte ens när jag flyttar på henne är hon upprörd. Däremot gillade hon inte att jag skulle fånga henne häromdagen...

Tack för support. Svårt det här. 😟

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...