Gå till innehåll

Kommer den gamla clownen acceptera den nya eller är det kört?


Karin W

Rekommenderade inlägg

Hej, en fråga om clownfiskar. Jag hade en vuxen clown, mest troligt en hona, i akvariet och eftersom jag vet att de normalt är parbildande ville jag göra ett försök med att introducera en till när jag hittade en clown av samma sort. Jag introducerade den i fredags. Det är en liten en, juvenil, mest troligt en hane. Den gamla blev inte glad... Jag håller dem nu separerade i akvariet men de kan se varandra. Den lilla kan ta sig ut om den vill, men kan även skydda sig om den behöver. Den är smart och håller sig undan, men simmar även ut korta stunder. Dock inga långa turer.

 

Honan är fortfarande måttligt imponerad. (Eller kanske mest ärligt, hon är väldigt irriterad...) Den lilla, nya är väldigt smart och modig, men det känns inte helt lovande.

 

Vad tror ni - kan det lyckas så småningom, eller är det redan kört?

Tacksam för kloka tankar. Karin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen erfarenhet av clownfiskar, men ett beprövat trick när man ska introducera en ny fisk är att placera en spegel i närheten av honans revir. Då kommer hon ägna sig mest åt spegelbilden i tron att det är en riktigt imponerande rival. Då hinner den nya firren etablera sig lite bättre och förhoppningsvis bli accepterad av honan. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, Slanten said:

Jag har ingen erfarenhet av clownfiskar, men ett beprövat trick när man ska introducera en ny fisk är att placera en spegel i närheten av honans revir. Då kommer hon ägna sig mest åt spegelbilden i tron att det är en riktigt imponerande rival. Då hinner den nya firren etablera sig lite bättre och förhoppningsvis bli accepterad av honan. 

Tack Jonas, Aha, jag har använt en spegel, men placerade den på fel ställe då. Hon var väldigt irriterad på spegelbilden. Då ska jag kanske göra ett nytt försök med det.

Tack igen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara riktigt tufft i början med clownfisk och i vissa fall går det inte alltid hela vägen. Spegeltricket är inte heller en garanti men fungerar när det gör det. Hellre ha en spegel där än inte när ny fisk ska introduceras är mitt motto. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 hours ago, kaptenen said:

Det kan vara riktigt tufft i början med clownfisk och i vissa fall går det inte alltid hela vägen. Spegeltricket är inte heller en garanti men fungerar när det gör det. Hellre ha en spegel där än inte när ny fisk ska introduceras är mitt motto. 

 

Tack Kaptenen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tänkte komma med ett trevligt inlägg och en liten uppföljning om någon är nyfiken. Nu ser det ut så här. 😊 De hänger inte hela tiden, men oftast, och det känns jätteskönt för det var väldigt jobbigt och oroligt till att börja med.

Clowner.JPG

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad fina de ser ut. Det ser ut som om det är två sammetsclownfiskar du har. De är de mest bråkiga av de olika clownfiskar vi normalt har i våra kar så att det tog ett par dagar att få dem acceptera ett liv ihop är inte konstigt. Lycka till med dessa underbara små varelser och har du tur så kommer du snart att ha ägg i karet! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, kaptenen said:

Härligt att det löste sig till slut

Ja, fantastiskt skönt. Det kändes väldigt oroligt från början... Men sakta sakta såg jag att hon började bli mer tolerant mot den lille. Och han är en riktig smarting! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, OR20 said:

Vad fina de ser ut. Det ser ut som om det är två sammetsclownfiskar du har. De är de mest bråkiga av de olika clownfiskar vi normalt har i våra kar så att det tog ett par dagar att få dem acceptera ett liv ihop är inte konstigt. Lycka till med dessa underbara små varelser och har du tur så kommer du snart att ha ägg i karet! 

Tack! Rätt, sammetsclowner. Ja, visst är de fina. Jag visste att de kan vara besvärliga, men ville ändå testa eftersom de bör leva i par så ville helst inte ha bara en. Sååå glad att hon accepterat honom. Om det blir ägg kommer det bli många inlägg här på forumet - eller kanske ska leta runt först! :) Det vore naturligtvis både (o)roligt och spännande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ett saltvattensakvarium behöver ett clownfiskpar tycker jag! Ge dem bara lite tid att mogna så kommer de säkert att lägga ägg. Bara de har det lugnt så brukar det inte gå att undvika. Med sammetsclownfiskar brukar det dock ta tid då de är lite större och tar längre tid att bli könsmogna om jag minns rätt. Om du vill läsa mer om clownfiskar och kanske t.o.m. får tanken att du vill föda upp ynglen så skuölle jag rekomendera "Clownfishes: A Guide to Their Captive Care, Breeding & Natural History" av Joyce D. Wilkerson som är något av en bibel för clownfiskälskare och uppfödare. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 hours ago, OR20 said:

Ja ett saltvattensakvarium behöver ett clownfiskpar tycker jag! Ge dem bara lite tid att mogna så kommer de säkert att lägga ägg. Bara de har det lugnt så brukar det inte gå att undvika. Med sammetsclownfiskar brukar det dock ta tid då de är lite större och tar längre tid att bli könsmogna om jag minns rätt. Om du vill läsa mer om clownfiskar och kanske t.o.m. får tanken att du vill föda upp ynglen så skuölle jag rekomendera "Clownfishes: A Guide to Their Captive Care, Breeding & Natural History" av Joyce D. Wilkerson som är något av en bibel för clownfiskälskare och uppfödare. 

Tack Sven, låter spännande! Kanske får försöka leta reda på den boken för att lära mig mer. Jag har hittat några bra avhandlingar på nätet också. Ja, den lille hannen ser fortfarande väldigt juvenil ut så han är (förhoppningsvis) inte riktigt redo ännu...! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill minnas att Korallfisken nere i Linköping hade ett ex sist jag var där och tittade bland deras böcker annars hittar du den säkert på Amazon. När jag köpte min för många år sedan så beställde jag den från USA så det går definitivt att hitta och den är väl värd det om man är fokuserad på Clownfiskar. Sedan finns väldigt tekniska böcker också om odling av clownfiskar (t.ex. av Frank Hoff) men jag tycker att Wilkersons bok balanserar detta väl med intresset för just clownfiskarna och de olika arterna som finns. Lycka till! 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...