Gå till innehåll

Projekt 56 liter Shallow


maca

Rekommenderade inlägg

Dags att dra igång detta projekt under påsken.

Karet är ett 56 liters optiwhite med måtten 80x35x20cm och jag avser att dela av ca 15cm för en intern sump vilket ger ca 10.5 liter till förfogande. I sumpen planerar jag för en liten Tunze 9001, doppvärmare och returpump.

Övrig teknik är en liten RW4 som extra cirkulation samt att jag har en AI Prime 16HD som kommer att få agera ljuskälla initialt.

Innan jag sätter sågen i akrylplasten har jag gjort en grovt tillyxad avdelare i kartong med två bafflar för att dela av mellan facket vid avrinningen där jag planerar att ha skummaren och det andra facket där doppvärmare, ATO och returpump placeras.

Tar tacksamt emot feedback på sumpens utformande, har varit inne på att placera en filterkopp direkt vid avrinningen och sedan föra vattnet vidare till ett skummarfack och vidare till returen dvs 3 fack.

 

Några bilder som visar hur jag tänkt så här långt.

 

 

3.jpg

1.jpg

2.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Arbetet går vidare och dagen till ära har jag limmat avdelaren för att skapa den inbyggda sumpen.

 

Sumpen består av tre stycken kammare, tanken är att printa ut en filterkopp och hållare till kammare nr 1 -> skummare + doppvärmare -> returpump + ATO

 

Nu blir det torktid innan provfyllning

 

Några bilder

sump1.jpg

sump2.jpg

sump3.jpg

sump4.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Karl Holm skrev:

Häftigt projekt! Påminner lite om akvariet i videon nedan. Vad har du tänkt för innehåll i karet?

 

 

 

Tack, till att börja med har jag två små clownfiskar och några mjukisar som skall få flytta över från ett annat akvarium som det här skall ersätta. Sedan blir det nog att flytta över lite mer koraller från det stora akvariet för att göra plats där, dock tänker jag mig relativt mycket sandyta så vi får se på sikt hur pass välfyllt det blir.
 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Slanten skrev:

Verkligen häftigt akvarium! Du är inte rädd att det ska skvalpa ut vatten när du sätter in en streamer? 

 

Tanken har slagit mig, jag har sänkt vattennivån lite idag när jag adderade sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dimman har lagt sig sedan sanden adderades samt att jag har flyttat över vatten och levande från det gamla akvariet. Behöver göra något åt belysningen, kanske addera 2 st T5 rör som komplement till den befintliga Prime 16HD.

 

Nästa steg blir att täcka sumpen på utsidan, tänkte använda svart dekorplast.

 

 

akvariet4.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår tanken med t5. Men varför inte en annan led istället?

Jag tycker karet har en såpass stilren karaktär i övrigt, som kanske försvinner om du kompletterar med en massa teknik övertill (stiliga hybrider finns ju såklart).

Kessils lampor har ju en ganska bred yta som dom belyser, och ai hydrorna är ju desto starkare men kan därför också monteras högre för en bredare spridning. En prime räcker ju dock långt beroende på vilka koraller du ska ha i? Men det är kanske armen som behöver vara längre? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Jag förstår tanken med t5. Men varför inte en annan led istället?

Jag tycker karet har en såpass stilren karaktär i övrigt, som kanske försvinner om du kompletterar med en massa teknik övertill (stiliga hybrider finns ju såklart).

Kessils lampor har ju en ganska bred yta som dom belyser, och ai hydrorna är ju desto starkare men kan därför också monteras högre för en bredare spridning. En prime räcker ju dock långt beroende på vilka koraller du ska ha i? Men det är kanske armen som behöver vara längre? 

 

Jag är med på hur du tänker och har varit i samma banor själv dvs att byta led för att få bättre spridning över karet. Jag köpte den andra armen till Prime 16 (den i metall) men blev inte nöjd med utseendet + att den inte räcker från sumpsidan utan att som nu sitta monterad i mellanväggen och det vill jag på sikt komma bort ifrån. Dock har svanhalsen ett bredare fäste plus att det inte är i metall så den kan sitta i mellanväggen för nu i alla fall men är någon dm för kort. Kanske sikta på en hydra 26/32 istället alt ytterligare en Prime 16 ifall jag kan lösa några schysta fästen till dom.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hängandes från taket kanske inte är ett alternativ? Dock måste jag säga att jag tycker prime hds vajerfäste suger - vet inte hur det är med 16 däremot. Men har man två på en typ av aluminiumprofil blir det kanske en bättre lösning. 

 

Jag tycker hur som helst hela ditt upplägg är jäkligt snyggt 👍 hade jag haft tid och plats hade jag ordnat ett likadant/liknande 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, PerS skrev:


Ja det där kanske vore något, såg precis att det finns något liknande att ladda hem från thingiverse och 3d printa så det blir nog till att starta printern imorgon och se vad det kan ge.

Tack för tippset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minutes ago, maca said:


Ja det där kanske vore något, såg precis att det finns något liknande att ladda hem från thingiverse och 3d printa så det blir nog till att starta printern imorgon och se vad det kan ge.

Tack för tippset

Blir säkert lika bra som VCAs, de är också 3D-printade :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Printat ut prototyp på returen för mer varierat flöde, inte dom snyggaste men om det fungerar skall nya i svart printas. Även slöjdat till en övergång i pvc för att passa på slanganslutningen.

 

Nu väntar torktid och sedan test imorgon.

 

 

utblås3.jpg

utblås2.jpg

utblås1.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Monterat och under utvärdering, det nya utblåset stryper flödet rätt ordentligt så jag fick öka på returpumpen betydligt och ligger nu på ca 75% av max (som är 1200 l/h)

 

Om jag blir nöjd så skall jag printa ut nya i svart för att matcha bakgrunden.

retur1.jpg

retur2.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
On 2021-04-19 at 17:37, maca skrev:

Printat ut prototyp på returen för mer varierat flöde, inte dom snyggaste men om det fungerar skall nya i svart printas. Även slöjdat till en övergång i pvc för att passa på slanganslutningen.

 

Nu väntar torktid och sedan test imorgon.

 

 

utblås3.jpg

utblås2.jpg

utblås1.jpg

Vad heter stl filen? Är du nöjd med utblåset?tänkte om jag med skulle printa ett. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...
12 timmar sedan, Kimpos skrev:

Är precis i startgroparna för ett optiwhite 98liters. Samma mått som ditt fast 35 även på höjden och jag inspireras lite av din sump. Körde du mellanväggarna i riktigt glas? Vilken returpump har du? :) 

 

Det här akvariet är tyvärr nerlagt.


Japp, riktigt glas i mellanväggarna (mest för att jag hade glas liggande och gav stabilitet till plexiglasväggen). Körde med en Jebao DCP 1200 (1200l/h) vilket behövdes i och med att utblåset som skall ge ett mer turbulent flöde bromsar rätt ordentligt. Utan det utblåset hade jag idag valt att placera hålet för returen något lägre än vad jag gjorde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...