Gå till innehåll

TDS innan det är dags att byta filter.


carlmaximillian

Rekommenderade inlägg

God Skärtorsdag.

 

Jag har ett 4-stegs filter som jag har använt i drygt två år utan att byta någonting. Tänkte häromveckan att det kunde vara dags att byta, men för kunskapens skull så köpte jag en TDS-mätare innan. Testade nyss mitt vatten innan och efter filtret. Ingående sitter det på drygt 110 TDS, efter 4 TDS. 

Byter ni religiöst filter med jämna perioder utan att kontrollera TDS, eller utgår ni ifrån TDS och byter när det stiger för högt? Vart drar ni i sådant fall gränsen? Kan det finnas en poäng i att byta något filter trots att TDS är lågt? Hur tänker ni?

 

Jag önskar er en god påsk!

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När TDS visar något annat än noll är det dags att byta filter. Du vet inte vad de där 4 består av så inte värt att chansa. 
Det kan vara silikat men det kan också vara koppar eller något annat man verkligen inte vill ha i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, carlmaximillian skrev:

God Skärtorsdag.

 

Jag har ett 4-stegs filter som jag har använt i drygt två år utan att byta någonting. Tänkte häromveckan att det kunde vara dags att byta, men för kunskapens skull så köpte jag en TDS-mätare innan. Testade nyss mitt vatten innan och efter filtret. Ingående sitter det på drygt 110 TDS, efter 4 TDS. 

Byter ni religiöst filter med jämna perioder utan att kontrollera TDS, eller utgår ni ifrån TDS och byter när det stiger för högt? Vart drar ni i sådant fall gränsen? Kan det finnas en poäng i att byta något filter trots att TDS är lågt? Hur tänker ni?

 

Jag önskar er en god påsk!

 

 

Vilken TDS mätare har du?

Funderar på att skaffa en.

Amazon har flera under 100kr, frågan är om de är ngt att ha? 
https://www.amazon.se/Vattenkvalitet-dricksvatten-simbassänger-akvarier-hydroponik/dp/B07BFP1F7K/ref=mp_s_a_1_44?dchild=1&keywords=tds+mätare&qid=1617293846&sr=8-44#aw-udpv3-customer-reviews_feature_div

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är 4 tds efter silikatfilter. Förstår resonemanget kring att dom 4 tds som jag mäter kan vara lite vad som. Är kanske klokt att byta då. Bör jag byta samtliga filter i ett, eller ska jag byta i någon viss ordning? Tänker att vissa filter kanske generellt sett har längre livstids än andra.
 

Jag kikade runt lite på olika, sedan bestämda jag mig för att utgå ifrån en tråd på reef2reef där HM tds mätare blev rekommenderad. Den kostade 200-300 drygt. Jag har inget att jämföra med så den kanske är skräp. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, carlmaximillian skrev:

Det är 4 tds efter silikatfilter. Förstår resonemanget kring att dom 4 tds som jag mäter kan vara lite vad som. Är kanske klokt att byta då. Bör jag byta samtliga filter i ett, eller ska jag byta i någon viss ordning? Tänker att vissa filter kanske generellt sett har längre livstids än andra.
 

Jag kikade runt lite på olika, sedan bestämda jag mig för att utgå ifrån en tråd på reef2reef där HM tds mätare blev rekommenderad. Den kostade 200-300 drygt. Jag har inget att jämföra med så den kanske är skräp. 

 

Silikatfiltret behöver bytas oftare enligt min erfarenhet. brukar byta det om tds är över 0 och resterande filter i osmosen är under 1 år gamla. då går den alltid till 0 igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, mr_alex skrev:

 

Silikatfiltret behöver bytas oftare enligt min erfarenhet. brukar byta det om tds är över 0 och resterande filter i osmosen är under 1 år gamla. då går den alltid till 0 igen.

 

men det beror lite på vad man har för vattenkvalité och hur mycket vatten som passerar filtren.

jag har faktiskt ett "transparant" sedimentfilter (det först filtret) och jag ser nu att det börjar bli lite lätt brunfärgat. dags att byta det och kolfiltret om ett tag tänker jag då.

silikatfiltret (jag kör dubbla) byter jag så fort TDS-mätaren visa något mer än 0.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor


 
Jag kikade runt lite på olika, sedan bestämda jag mig för att utgå ifrån en tråd på reef2reef där HM tds mätare blev rekommenderad. Den kostade 200-300 drygt. Jag har inget att jämföra med så den kanske är skräp. 


Om du ändå måste byta ut allt samt köpa en tds mätare skulle jag rekommendera dig att köpa en ny osmos som har tds mätare inbyggd. Kostar lite mer men du kommer bli mer än nöjd. Köp också en osmos som har support på varje del när du behöver byta ut dem i framtiden.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 hours ago, Kjelle said:

 


Om du ändå måste byta ut allt samt köpa en tds mätare skulle jag rekommendera dig att köpa en ny osmos som har tds mätare inbyggd. Kostar lite mer men du kommer bli mer än nöjd. Köp också en osmos som har support på varje del när du behöver byta ut dem i framtiden.

 

Tack för tipset, kanske inte är en dum idé. Hade inte varit så dumt att skaffa en osmos med lite högre produktivitet än den jag har nu. Ska kika på om det kan vara värt det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...