Gå till innehåll

Balling som ej löser upp sig


Jojo

Rekommenderade inlägg

Har ej testet denne metod men har haft problem med båda ATI Essensial PRO ovh TritonLAB. 
Lösningen er at varma upp vatnet, med ATI har jag så problem at doserslangen stopper till, så flaske 1 "fortynner" jag 50% hvilket også hjälper på at emnerne upplöses. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

59 minuter sedan, Thomas Salt skrev:

Har ej testet denne metod men har haft problem med båda ATI Essensial PRO ovh TritonLAB. 
Lösningen er at varma upp vatnet, med ATI har jag så problem at doserslangen stopper till, så flaske 1 "fortynner" jag 50% hvilket også hjälper på at emnerne upplöses. 

Tack! Provar att värma lösningen till att börja med. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Jojo skrev:

Tack! Provar att värma lösningen till att börja med. 

Om det är natriumkarbonat så kan det vara redigt kämpigt att få det att lösa sig. Brukar gå lättare om vattnet man ska blanda med är lite ljummet/varmt. 

 

Underlättar också om man smular sönder eventuella klumpar av natriumkarbonat innan man häller i det 😊

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Delar @Kim Rosenqvist råd om att finfödela kemikalierna innan man för i dem i vattnet, Ett annat tips är att försöka ha så mycket vatten som möjligt innan du tillsättser salterna så har de lättare att lösa upp sig, Fälningarna blir ju eftersom en lokal koncentration är för hög och om man har mer vatten att fördela saltet i så är det mindre risk för detta.

 

Om det nu har klumpat sig så skulle jag testa att ställa dunkarna i ett varmt vattenbad med korken öppen och sedan var femte minut gå förbi, dra åt korken och skaka dunken rejält. På någon/-ra timme/-ar borde du kunna få det att lösas upp.  Lycka till!

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...