Gå till innehåll

Dykresor


Kajjjan

Rekommenderade inlägg

Efter ett decennium ca med salt under 90-talet sålde jag allt tidigt 2000-tal, tog dykarcert och åkte ut i världen för att uppleva korallrev i verkligheten. Det var grymt häftigt men blev kallad "J-vla cocktail-dykare" av de flesta andra sportdykare. T ex, efter en vecka ute på Röda Havet med fantastiska upplevelser satt de andra på flyget hem och snackade upphetsat om att komma hem och dyka "på riktigt" i stenbrott i nordöstra Skåne där stenväggarna i svart granit är lodräta, och där ingen växtlighet och inget djurliv finns. Vi hade helt enkelt olika målsättningar med våra dyk. Jag ville bara glida fram i sakta mak längs ett korallrev. Tänkte lägga upp lite bilder i den här tråden på de olika dyken och börjar med en bild från mitt andra dyk någonsin som nyutexaminerad open water dykare, från Padang Bai på Balis östkust där jag dök tillsammans med min dotter.

En White-tip reef shark var nyfiken på oss och vi på den. 

LARGE09 ulp 1-3.jpg

Ändrat av Kajjjan
  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Veckan efter avklarat certifieringsprov hemma i Sverige åkte jag med familj till Bali i oktober 2002. Där gjorde jag och dottern första dyker på USS Liberty, ett litet vrak från andra världskriget som egentligen sattes på stranden men senare vulkanutbrott skickade ut det kanske 75 meter ut i havet där det nu ligger på ca 25 meters djup. Anemonen med clownerna satt på en reling. När jag kom hem hittade jag bilder på nätet från samma vrak - på samma anemon, och förmodligen samma clowner, på samma reling - tagna 5 år tidigare av en annan dykare. 

BALI TULAM2.jpg

Ändrat av Kajjjan
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-04-02 at 20:31, Kajjjan skrev:

J-vla cocktail-dykare"

 

Jag är precis som du en jävla cocktaildykare 😅👍

 

Har jobbat som dykguide/instruktör i Sydostasien i ett par år. Har nog 2000 dyk under bältet och inget har varit kallare än 24 grader, haha! 

De som vill leta torsk i ärtsoppa inne i Oslosbukten får gärna göra det, men jag stannar då hellre på bryggan och lapar sol 😉

 

Jag har tre absoluta favoriter bland mina dykdestinationer i sydostasien, Lembeh strait i Indonesien. Aldrig sett så sjukt mycket och udda mikrofauna som där. Alla dyk simmade man 1 meter över en svart lavasandbotten och letade småskit i sanden. Men dom fanns överallt, bokstavligen. 

 

För den stora scenen så var Sipadan i Malaysia (borneo) och Komodo (Indonesien öster om Bali) helt magnifika! 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Jag är precis som du en jävla cocktaildykare 😅👍

 

Har jobbat som dykguide/instruktör i Sydostasien i ett par år. Har nog 2000 dyk under bältet och inget har varit kallare än 24 grader, haha! 

De som vill leta torsk i ärtsoppa inne i Oslosbukten får gärna göra det, men jag stannar då hellre på bryggan och lapar sol 😉

 

Jag har tre absoluta favoriter bland mina dykdestinationer i sydostasien, Lembeh strait i Indonesien. Aldrig sett så sjukt mycket och udda mikrofauna som där. Alla dyk simmade man 1 meter över en svart lavasandbotten och letade småskit i sanden. Men dom fanns överallt, bokstavligen. 

 

För den stora scenen så var Sipadan i Malaysia (borneo) och Komodo (Indonesien öster om Bali) helt magnifika! 

😂👍🏻

Håller verkligen med dig.

Jag har inte på långa vägar så många dyk som du har. Däremot spred jag kanske dem mer runt jordgloben. Förutom Bali så var Thailand enda asiatiska dykplatserna. Skulle gjort Lombok också efter Bali men vi råkade vara på Bali när bomberna smällde 2002 så vi blev avrådda att åka till Lombok. Vi lämnade den exakta platsen för detonationen 20 minuter innan det smällde, men det är en annan historia.

Ett halvår efter Bali blev det en veckas live aboard i Röda Havet och nio månader senare några dagars live aboard på Barriärrevet öster om Cairns. Nio månader senare en veckas stranddyk längs Bonaire i Karibien. Sedan, något år senare, Mafia Island öster om Tanzania i indiska oceanen (min profilbild är därifrån). Avslutade med Boca del Toro i Karibien, på gränsen mellan Panama och Costa Rica. Däremellan blev det några dyk i Thailand. Under sista dyket i Boca del Toro kom jag på mig själv att uttråkad titta på klockan. Då bestämde jag mig för att det var mitt sista dyk. Men fram tills dess hade det varit en rad med fantastiska upplevelser.

Röda Havet...sju dygn till havs...vi dök på fantastiska vrak och korallrev. Nattdyken...gled fram över, mellan och vid sidan av revet och kände plötsligt att jag hade sällskap. Ett flertal stora drakfiskar simmade på båda sidor om mig och utnyttjade min ficklampas sken för att hitta byten.

LARGE40-4.jpg

Ändrat av Kajjjan
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kajjan, 

Lembeh, jag antar att du samtidigt var på andra sidan Sulawesi utanför Manado. På Bunaken, som är det för mig det absolut mest kompletta stället i världen!

Sechellerna, Zanzibar o. Sipadan (Mabul) är bra. Sharm el sheikh ( för Röda havet) Cozumel för Karibien om man gillar begränsat utbud.  Bocas Del Toro  o. 

Sli Lanka är för mig nada.  Alla mina  erfarenheter är efter 2010. Men jag att vet många rev har skadats efter  det !

Solljuset är min grej!

Jan R.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Ryberg skrev:

Kajjan, 

Lembeh, jag antar att du samtidigt var på andra sidan Sulawesi utanför Manado. På Bunaken, som för mig är det absolut mest kompletta stället (under ytan) jag varit på!

Sechellerna, Zanzibar o. Sipadan (Mabul) är bra. Sharm el sheikh ( för Röda havet) Cozumel (Mexico) och Cayo Largo (Kuba) för Karibien om man gillar begränsat utbud.  Bocas Del Toro  o. Sri Lanka tyckte jag inte var något speciellt under vattenytan.  Alla mina  erfarenheter är från år 2000 och framåt. Jag vet att många rev har skadats efter  det.

Solljuset är min grej!

Subjektiv inlaga från

Jan R.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Ryberg skrev:

Kajjan, 

Lembeh, jag antar att du samtidigt var på andra sidan Sulawesi utanför Manado. På Bunaken, som är det för mig det absolut mest kompletta stället i världen!

Sechellerna, Zanzibar o. Sipadan (Mabul) är bra. Sharm el sheikh ( för Röda havet) Cozumel för Karibien om man gillar begränsat utbud.  Bocas Del Toro  o. 

Sli Lanka är för mig nada.  Alla mina  erfarenheter är efter 2010. Men jag att vet många rev har skadats efter  det !

Solljuset är min grej!

Jan R.

Nej, jag har inte varit på Sulawesi alls tyvärr. Bali är enda ön som jag dykt från i Indonesien. Kul att du ändå varit på Boca del Toro, med tanke på att det knappast är ett dykmål egentligen och ligger väldigt offside i förhållande till alla andra godsaker i Karibien. Vad var det som gjorde att du åkte dit?

Jag försöker undvika att tala om bäst och sämst eftersom det dels är väldigt olika från person till person vad man får ut av ett dyk, vad man är ute efter osv, och dels är olika dykplatser väldigt olika många gånger och ger en vitt skilda upplevelser som inte kan jämföras. Men jag har också sett skadade och ödelagda rev och det är verkligen inget kul. Och jag kan förstå att man på de värsta turistorterna anvisar dykarna till speciella rev som de får slita på. En del, alltför många, är rena idioterna och saknar fullständigt respekt för var de befinner sig. Då är det bra att de får göra det på ett och samma ställe och inte överallt. Synd bara att vi andra som har vett att sköta oss hamnar där också. Därför tror jag rena dykresor som är bättre kontrollerade ger mer eftersom man tas till andra platser dit den stora massan av dykare inte tar sig. En veckas live aboard på båt i Röda Havet, där vi inte såg land på en hel vecka alltså, var grymt häftigt. Inga förstörda rev någonstans vi dök. Många vrakdyk blev det. Och vrak drar verkligen till sig liv i alla former. Kanske är dock ändå den mäktigast upplevelsen när en mindre flock delfiner dyker upp och tjattrande börjar cirkulera runt mig och min dykbuddy medan flockledaren (en stor hona har jag förstått i efterhand) ställer sig bara någon meter ifrån oss och helt lugnt kollar in oss. 

Men även dyk i marina naturreservat som Mafia Island (ca 150 km söder om Zanzibar) och Bonaire är fulla av upplevelser där reven är välhållna och fantastiska, om än väldigt olika. På Barriärrevet såg jag de största tridacna musslor jag någonsin sett och fattar varför de även kallas mördarmusslor. 

Men, som sagt, vad som är fantastiskt för mig behöver inte vara fantastiskt för någon annan. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg satt flera av mina dykkompisar från dykklubben på planet hem från en vecka på Röda Havet och pratade upphetsat om dyk i djupa skånska stenbrott i april - inget liv, inget ljus, bara svarta lodräta granitväggar 80 meter ner...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-04-05 at 12:29, Kajjjan skrev:

😂👍🏻

Håller verkligen med dig.

Jag har inte på långa vägar så många dyk som du har. Däremot spred jag kanske dem mer runt jordgloben. Förutom Bali så var Thailand enda asiatiska dykplatserna. Skulle gjort Lombok också efter Bali men vi råkade vara på Bali när bomberna smällde 2002 så vi blev avrådda att åka till Lombok. Vi lämnade den exakta platsen för detonationen 20 minuter innan det smällde, men det är en annan historia.

Ett halvår efter Bali blev det en veckas live aboard i Röda Havet och nio månader senare några dagars live aboard på Barriärrevet öster om Cairns. Nio månader senare en veckas stranddyk längs Bonaire i Karibien. Sedan, något år senare, Mafia Island öster om Tanzania i indiska oceanen (min profilbild är därifrån). Avslutade med Boca del Toro i Karibien, på gränsen mellan Panama och Costa Rica. Däremellan blev det några dyk i Thailand. Under sista dyket i Boca del Toro kom jag på mig själv att uttråkad titta på klockan. Då bestämde jag mig för att det var mitt sista dyk. Men fram tills dess hade det varit en rad med fantastiska upplevelser.

Röda Havet...sju dygn till havs...vi dök på fantastiska vrak och korallrev. Nattdyken...gled fram över, mellan och vid sidan av revet och kände plötsligt att jag hade sällskap. Ett flertal stora drakfiskar simmade på båda sidor om mig och utnyttjade min ficklampas sken för att hitta byten.

LARGE40-4.jpg

 

Ja det var jäklar vad du varit runt! 😊 Du har ju avverkat dom tre stora korallområdena, Sydostasien, röda havet och barriärrevet.

Tittar du på klockan när du dyker runt costa Rica bör du kanske ta en liten paus haha! 

Jävla flyt på Bali dessutom, men kusligt att vara så nära tragedin! 

 

Jag hoppas hur som kunna ta mig till stora barriärrevet och ta mig en titt. Hade även varit kul att dyka vid något avlägset rev runt Papua nya Guinea, eller dylikt 😊👌

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-04-05 at 23:13, Ryberg skrev:

Kajjan, 

Lembeh, jag antar att du samtidigt var på andra sidan Sulawesi utanför Manado. På Bunaken, som är det för mig det absolut mest kompletta stället i världen!

Sechellerna, Zanzibar o. Sipadan (Mabul) är bra. Sharm el sheikh ( för Röda havet) Cozumel för Karibien om man gillar begränsat utbud.  Bocas Del Toro  o. 

Sli Lanka är för mig nada.  Alla mina  erfarenheter är efter 2010. Men jag att vet många rev har skadats efter  det !

Solljuset är min grej!

Jan R.

Jag tror det var mitt inlägg du syftade på 😊

Självklart var jag även på andra sidan och dök runt bunaken. Fantastiska dyk och man behövde ju inte ens båt. Bara till att plaska i 😅

Men Lembeh var liksom något helt unikt jämfört med all annan dykning jag gjort. Det var som att komma till en annan planet med den freak show man fick se nere på lavasandbottnen. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kajjan,

Hur jag hamnade på Bocas del Toro; Vi var i Costa Rica. Bodde  bl.a. i Puerto Veijo de Talamanca på karibiska sidan. Åkte därifrån genom bananplantagerna till Panamanska

gränspassagen vid Sixaola. Gick över den gamla järnvägsbron. Tog därifrån en taxi till båtarna som körde oss ut till öarna. Bodde där sedan 5 ntr. (på ett ställe som låg på 

styltor över vattnet och hette passande nog "Casa Aquaria") ägdes av en amerikansk änka som hade varit gift med en svensk man. Var bl.a. på Red frog beach, dolphin bay.

Sen tillbaka till Costa Rica, för white water rafting , canopy tours o. vulkaner.

Allting är subjektivt, och ibland rent missvisande. Det som var då, är inte som det är idag. Det känns som att det kan skilja sig från öde strand till turistgetto på en säsong.

Rekommenderade ett husrev på Cuba, här på forumet en gång. Kom tillbaka 2018 och det var helt utplånat.

M.v.h.

Jan R.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-04-09 at 17:28, Kim Rosenqvist skrev:

Här kommer urval av bilder från Lembeh, med ganska dålig kvalitet (har bara kvar dom i gammalt album på fb tyvärr) 

 

 

Allt är ju relativt - och jämför man med mina gamla bilder är det knappast dålig kvalitet på dina. Mina bilder från 2002 är tagna med analog kamera, skaffade digitalt året efter när vi åkte till Australien. Men det var långt från den upplösning man har idag - låååångt ifrån. Men man får ju glädjas åt det som man fick fram i alla fall. När jag var på dykresa på Bonaire 2004 delade jag rum med en läkare som vägrade gå över till digitalt. Hela kylskåpet var fullt med filmrullar. Han fotograferade hejvilt men kunde ju inte se resultatet förrän han kom hem. Jag försökte argumentera för det digitala där man direkt kunde se resultatet, men han blev bara irriterad av sådana dumheter. 

Väl hemma fick han resultatet: De tre första bilderna han tog blev bra. Sedan hade något hänt med kameran så alla de andra, uppskattningsvis 50-60 rullarna med 36 bilder i varje, hade blivit svarta...och de tre bilderna var alla tre tagna ovan vattenytan. Trots det vägrade han go digital.

Den här bilden är en av mina första digitala. Från Barriärrevet i dagarna mellan jul och nyår 2003.

AUSSIE CORAL1.jpg

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-04-08 at 16:46, Ryberg skrev:

Kajjan,

Hur jag hamnade på Bocas del Toro; Vi var i Costa Rica. Bodde  bl.a. i Puerto Veijo de Talamanca på karibiska sidan. Åkte därifrån genom bananplantagerna till Panamanska

gränspassagen vid Sixaola. Gick över den gamla järnvägsbron. Tog därifrån en taxi till båtarna som körde oss ut till öarna. Bodde där sedan 5 ntr. (på ett ställe som låg på 

styltor över vattnet och hette passande nog "Casa Aquaria") ägdes av en amerikansk änka som hade varit gift med en svensk man. Var bl.a. på Red frog beach, dolphin bay.

Sen tillbaka till Costa Rica, för white water rafting , canopy tours o. vulkaner.

Allting är subjektivt, och ibland rent missvisande. Det som var då, är inte som det är idag. Det känns som att det kan skilja sig från öde strand till turistgetto på en säsong.

Rekommenderade ett husrev på Cuba, här på forumet en gång. Kom tillbaka 2018 och det var helt utplånat.

M.v.h.

Jan R.

Det lät som en spännande resa! Frugan och jag hade rest runt i Brasilien och efter fyra dagar/nätter på en flotte i Amazonas flög vi från Manaus till Panama City. Jag hade spanat in Boca Del Toro för att ha en veckas ren avkoppling i solen, så vi drog dit. Vi bodde också ute på vattnet så att säga, små hus på pålar i vattnet med egen brygga och egna kajaker. Punta Caracol hette stället. Ganska nice att ligga på bryggan och sola för att sedan glida ner i vattnet och snorkla runt i djurlivet under brygga och hus. 

IMG_1926.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Kajjjan skrev:

Allt är ju relativt - och jämför man med mina gamla bilder är det knappast dålig kvalitet på dina. Mina bilder från 2002 är tagna med analog kamera, skaffade digitalt året efter när vi åkte till Australien. Men det var långt från den upplösning man har idag - låååångt ifrån. Men man får ju glädjas åt det som man fick fram i alla fall. När jag var på dykresa på Bonaire 2004 delade jag rum med en läkare som vägrade gå över till digitalt. Hela kylskåpet var fullt med filmrullar. Han fotograferade hejvilt men kunde ju inte se resultatet förrän han kom hem. Jag försökte argumentera för det digitala där man direkt kunde se resultatet, men han blev bara irriterad av sådana dumheter. 

Väl hemma fick han resultatet: De tre första bilderna han tog blev bra. Sedan hade något hänt med kameran så alla de andra, uppskattningsvis 50-60 rullarna med 36 bilder i varje, hade blivit svarta...och de tre bilderna var alla tre tagna ovan vattenytan. Trots det vägrade han go digital.

Den här bilden är en av mina första digitala. Från Barriärrevet i dagarna mellan jul och nyår 2003.

AUSSIE CORAL1.jpg

 

Häftig mussla med allt pynt! 

 

Det tog mig ett tag innan jag hittade rätt inställningar på kamera för att få ut det blåa och fånga objektet i rätt fokus och ljus, i relation till omgivningen. I Lembeh var det ett bra övningsområde för detta 😊

Bilderna är kanske på så vis bra, men de ligger på cirka 80 kb per bild, så det var nog det jag främst syftade på. 

 

Jobbigt för din dykkompis med bilderna. Men en del vägrar ju anamma ny teknik 😅 min mormor hade fram till hennes död för ett par månader sedan aldrig satt på en mikrovågsugn i sitt liv. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-04-09 at 15:29, Slanten skrev:

Måste bara inflika nått alla tänker på, men inte vågar säga: 

Mer Bilder! 😇 

Blir halvt tokig av att läsa alla fantastiska namn på platser och beskrivningar över äventyr... Kul att ni delar med er!

Tack - ja det kommer mer så småningom. Just nu är hustrun och jag mellan två bostäder och allt är nerpackat, men så snart som jag hittat och fått igång datorer och hårddiskar igen så ska jag väl kunna pressa ut något mer. Filmade dock mer än jag fotade. Och det är inte helt lätt att få det bra, inte med den tidens utrustning.

Men hittade den här - som också är min profilbild. Tagen runt Mafia Island som ligger en bit ut i Indiska Oceanen, öster om Tanzania fastland. Det var en bjässe. Jag upptäckte honom en bit bort och såg honom komma rakt emot oss och sen insåg jag att han inte tänkte sakta ner så jag fick lite hastig flytta på mig och så fortsatta han bara rakt fram helt obekymrad om mig.

1DSC05186-3.jpg.f45397ca01c20c214b3706c815942f52.jpg

Ändrat av Kajjjan
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Kajjjan skrev:

Tack - ja det kommer mer så småningom. Just nu är hustrun och jag mellan två bostäder och allt är nerpackat, men så snart som jag hittat och fått igång datorer och hårddiskar igen så ska jag väl kunna pressa ut något mer. Filmade dock mer än jag fotade. Och det är inte helt lätt att få det bra, inte med den tidens utrustning.

Men hittade den här - som också är min profilbild. Tagen runt Mafia Island som ligger en bit ut i Indiska Oceanen, öster om Tanzania fastland. Det var en bjässe. Jag upptäckte honom en bit bort och såg honom komma rakt emot oss och sen insåg jag att han inte tänkte sakta ner så jag fick lite hastig flytta på mig och så fortsatta han bara rakt fram helt obekymrad om mig.

1DSC05186-3.jpg.f45397ca01c20c214b3706c815942f52.jpg

En sån fantastisk firre! Hon visste vem som bestämde på revet!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...
  • 6 månader senare...
On 2021-04-02 at 20:31, Kajjjan skrev:

Efter ett decennium ca med salt under 90-talet sålde jag allt tidigt 2000-tal, tog dykarcert och åkte ut i världen för att uppleva korallrev i verkligheten. Det var grymt häftigt men blev kallad "J-vla cocktail-dykare" av de flesta andra sportdykare. T ex, efter en vecka ute på Röda Havet med fantastiska upplevelser satt de andra på flyget hem och snackade upphetsat om att komma hem och dyka "på riktigt" i stenbrott i nordöstra Skåne där stenväggarna i svart granit är lodräta, och där ingen växtlighet och inget djurliv finns. Vi hade helt enkelt olika målsättningar med våra dyk. Jag ville bara glida fram i sakta mak längs ett korallrev. Tänkte lägga upp lite bilder i den här tråden på de olika dyken och börjar med en bild från mitt andra dyk någonsin som nyutexaminerad open water dykare, från Padang Bai på Balis östkust där jag dök tillsammans med min dotter.

En White-tip reef shark var nyfiken på oss och vi på den. 

 

Startade mitt första saltkar 1981 och 2001 drog jag till Röda Havet då jag fick klart för mig hur vackert det är därnere speciellt för oss som sysslar med saltkar. Ett par år efter den första resan var jag dykare och har sedan dess gjort 5 liveaboards och ytterligare 25 resor till Egypten samt gjort ett hundratal dyk därnere. Är man saltvattensakvarist så bör man åka till Röda Havet minst en gång för att se hur det ser ut i "verkligheten" det blir verkligen en boost för hobbyn då 🙂
Egyptentips #1 | Facebook

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...