Gå till innehåll

Re-export!


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hej alla.

 

Vill bara höra om någon har koll på re-export från Sverige/Eu och ut till ett land utanför EU t.ex. Norge där jag bor.

 

Jag vet hur ansökan går till och vilken dokumentation som skall följa ansökan men studsar lite på detaljerna i beskrivelserna av dokumentationen. Vilken dokumentation godkänner jordbruksverket för t.ex.

 

  • that the specimen has been acquired legally
  • for re-export, that the specimen was legally imported to the EU

 

Är det tillräckligt med kvitto på punkt en eller har Sverige nu utformat en form av dokumentation som följer med vid köp som visar klonens väg i handeln?

 

I förhållande till laglig import - har handlare nu krav om att sända med CITES dokumentation vid försäljning? - har inte handlat i Sverige på år och dar.. än mindre importerat så tänkte uppdatera mig på vad som är innanför av dokumentation.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det vet jag. 

 

Det är inte det jag frågar efter. Jag undrar hur praxis är i Sverige nu. För att man skall kunna re-exportera eller flytta en korall måste man kunna uppvisa lagligt förvärv och import till EU/sverige - det betyder att alla handlare må på ett eller annat sätt intyga korallens laglighet genom dokumentation som följer med kund vid köp. 

Jag undrar hur den dokumentationen ser ut? Om den är i bruk i butiker i Sverige eller om man helt enkelt bortser från det och lämnar kunderna i det dilemmat att de inte kan flytta på korallerna - eller sälja dem vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som kund ska du kräva intyg tycker jag. Det finns ju blanketter att hämta på jordbruksverket.se 

 

https://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/harstamningsintyg-for-b-c-och-d-listade-cites-djur.html

 

Du kan ju skriva ut några blanketter som butiken får fylla i.

Du kan ju ringa till de butiker du ämnar besöka och höra hur de brukar göra, samt fråga om de skickar med lagstadgad dokumentation vid inköp.

I och med att du har egen näringsverksamhet är det extra viktigt att du kan dokumentera hela kedjan.

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Slanten skrev:

Som kund ska du kräva intyg tycker jag. Det finns ju blanketter att hämta på jordbruksverket.se 

 

https://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/harstamningsintyg-for-b-c-och-d-listade-cites-djur.html

 

Du kan ju skriva ut några blanketter som butiken får fylla i.

Du kan ju ringa till de butiker du ämnar besöka och höra hur de brukar göra, samt fråga om de skickar med lagstadgad dokumentation vid inköp.

I och med att du har egen näringsverksamhet är det extra viktigt att du kan dokumentera hela kedjan.

Där var det något :) men det är dokument som ser ut att vara gällande för stora djur. Räcker det att dokumentationen är snarlik denna eller det skall vara den? 

Har för mig att jag har sett någon form av dokumentation på guiden tidigare som en svensk butik använde. 

I tillägg till detta som skall visa införskaffelse är det också krav på att butik skall bistå med kopi på cites/laglig import. Är det någon som har fått med CITES intyg/kopier eller liknande vid köp i svensk butik? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Dimorb skrev:

Där var det något :) men det är dokument som ser ut att vara gällande för stora djur. Räcker det att dokumentationen är snarlik denna eller det skall vara den? 

Har för mig att jag har sett någon form av dokumentation på guiden tidigare som en svensk butik använde. 

I tillägg till detta som skall visa införskaffelse är det också krav på att butik skall bistå med kopi på cites/laglig import. Är det någon som har fått med CITES intyg/kopier eller liknande vid köp i svensk butik? 

 

Jag snackade lite med Amir på Aquariatech om detta för några månader sedan. Han sa att han sällan/aldrig får med cites från distributörerna i Europa. 

 

I den research och mailkorrespondens jag haft med Länsstyrelsen kan man väl säga att alla cites fungerar som härstamningsintyg. De hänvisade mig vidare till jordbruksverket för tydligare beskrivning av andra exempel på härstamningsintyg, där nånstans tröttnade jag också. 

"För handel inom EU behövs inget CITES-intyg med du måste ändå ha dokumentation som bevisar djurens lagliga bakgrund. [...] 

Vad som är bevis på laglig bakgrund varierar bland alla ca 38 000 CITES-listade arter och kan inte sammanfattas i en kort information."

 

Vet inte helt hundra vad som är praxis och vad som helt enkelt ses mellan fingrarna. Koraller skiljer ju sig från andra cites-listade arter där såväl mamman som pappan ska vad angivna om avkomman som säljs avlats fram inom EU. Svårt med koraller 😊

 

Det är hur som helst långt ifrån normen att man får med citesintyg när man köper koraller från butik i Sverige, i min erfarenhet iaf. Vissa skickar dock med det, tror t.ex coraroc i regel/alltid skickar med cites intyget.

Jag har dock aldrig fått med från aquariatech eller triton, inte heller företagsakvarium har skickat med (men det var ett tag sen jag köpte koraller därifrån). Jag har dessutom inte varit bra på att fråga om det, skall tilläggas. 

 

Var förresten på AquariaTech i veckan och köpte en läcker millipora. Då fick jag skriva upp mitt namn och kontaktuppgifter på ett a4, då länsstyrelsen tydligen nyligen kommit på besök och ställt krav att de ska dokumentera detta. 

Vet alltså inte om dom följer det dom borde, på AquariaTech. Vill bara understryka att det inte är menat som kritik eller att jag på något sätt tror att de har nåt fuffens för sig. Men att hela handeln med koraller verkar vara en gråzon som man hittills låter vara lite "låt-gå". 

 

Cites löser nog alla dina frågor. Men rekommenderar dig att kontakta jordbruksverket för att få info vad som räknas som godkänd dokumentation om lagligt ursprung, utöver cites, för hårdkoraller. 

 

Gör du det får du gärna dela med dig av svaret 😊👍

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry. Tolkade det som att du undrade vilken dokumentation som krävs vid handel med land som ej är med i EU och då tror jag att CITES krävs.

Det är väl just detta som Kim skriver om som är problemet, att det inte krävs inom EU. Blir lite problematiskt vid handel med exempelvis UK eller Norge.  Vet att vissa handlare alltid skickar med intyg.

Har inte heller hört att detta ska vara ett krav för handlarna men som jag tolkar lagstiftningen måste de kunna visa intyg på begäran. Frågan är om detta bara gäller mot myndigheter eller om även privatpersoner kan begära detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Jag snackade lite med Amir på Aquariatech om detta för några månader sedan. Han sa att han sällan/aldrig får med cites från distributörerna i Europa. 

 

I den research och mailkorrespondens jag haft med Länsstyrelsen kan man väl säga att alla cites fungerar som härstamningsintyg. De hänvisade mig vidare till jordbruksverket för tydligare beskrivning av andra exempel på härstamningsintyg, där nånstans tröttnade jag också. 

"För handel inom EU behövs inget CITES-intyg med du måste ändå ha dokumentation som bevisar djurens lagliga bakgrund. [...] 

Vad som är bevis på laglig bakgrund varierar bland alla ca 38 000 CITES-listade arter och kan inte sammanfattas i en kort information."

 

Vet inte helt hundra vad som är praxis och vad som helt enkelt ses mellan fingrarna. Koraller skiljer ju sig från andra cites-listade arter där såväl mamman som pappan ska vad angivna om avkomman som säljs avlats fram inom EU. Svårt med koraller 😊

 

Det är hur som helst långt ifrån normen att man får med citesintyg när man köper koraller från butik i Sverige, i min erfarenhet iaf. Vissa skickar dock med det, tror t.ex coraroc i regel/alltid skickar med cites intyget.

Jag har dock aldrig fått med från aquariatech eller triton, inte heller företagsakvarium har skickat med (men det var ett tag sen jag köpte koraller därifrån). Jag har dessutom inte varit bra på att fråga om det, skall tilläggas. 

 

Var förresten på AquariaTech i veckan och köpte en läcker millipora. Då fick jag skriva upp mitt namn och kontaktuppgifter på ett a4, då länsstyrelsen tydligen nyligen kommit på besök och ställt krav att de ska dokumentera detta. 

Vet alltså inte om dom följer det dom borde, på AquariaTech. Vill bara understryka att det inte är menat som kritik eller att jag på något sätt tror att de har nåt fuffens för sig. Men att hela handeln med koraller verkar vara en gråzon som man hittills låter vara lite "låt-gå". 

 

Cites löser nog alla dina frågor. Men rekommenderar dig att kontakta jordbruksverket för att få info vad som räknas som godkänd dokumentation om lagligt ursprung, utöver cites, för hårdkoraller. 

 

Gör du det får du gärna dela med dig av svaret 😊👍

 

Det är precis detta som är problemet. :)

Om du handlar innanför EU behövs ingenting utan handel mellan länder är fritt så ingen sänder med intyg på laglig import eller förvärv men om du senare skall exportera korallerna eller du vill flytta på dem eller bara skall gå i god för att du har gjort allt lagligt så finns det inga bevis för det. 

Det var samma fråga jag hade uppe med dem för länge sedan.. idiotiskt system att inte ha krav på ena sidan men när det gäller är det likväl krav. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Jag snackade lite med Amir på Aquariatech om detta för några månader sedan. Han sa att han sällan/aldrig får med cites från distributörerna i Europa. 

 

I den research och mailkorrespondens jag haft med Länsstyrelsen kan man väl säga att alla cites fungerar som härstamningsintyg. De hänvisade mig vidare till jordbruksverket för tydligare beskrivning av andra exempel på härstamningsintyg, där nånstans tröttnade jag också. 

"För handel inom EU behövs inget CITES-intyg med du måste ändå ha dokumentation som bevisar djurens lagliga bakgrund. [...] 

Vad som är bevis på laglig bakgrund varierar bland alla ca 38 000 CITES-listade arter och kan inte sammanfattas i en kort information."

 

Vet inte helt hundra vad som är praxis och vad som helt enkelt ses mellan fingrarna. Koraller skiljer ju sig från andra cites-listade arter där såväl mamman som pappan ska vad angivna om avkomman som säljs avlats fram inom EU. Svårt med koraller 😊

 

Det är hur som helst långt ifrån normen att man får med citesintyg när man köper koraller från butik i Sverige, i min erfarenhet iaf. Vissa skickar dock med det, tror t.ex coraroc i regel/alltid skickar med cites intyget.

Jag har dock aldrig fått med från aquariatech eller triton, inte heller företagsakvarium har skickat med (men det var ett tag sen jag köpte koraller därifrån). Jag har dessutom inte varit bra på att fråga om det, skall tilläggas. 

 

Var förresten på AquariaTech i veckan och köpte en läcker millipora. Då fick jag skriva upp mitt namn och kontaktuppgifter på ett a4, då länsstyrelsen tydligen nyligen kommit på besök och ställt krav att de ska dokumentera detta. 

Vet alltså inte om dom följer det dom borde, på AquariaTech. Vill bara understryka att det inte är menat som kritik eller att jag på något sätt tror att de har nåt fuffens för sig. Men att hela handeln med koraller verkar vara en gråzon som man hittills låter vara lite "låt-gå". 

 

Cites löser nog alla dina frågor. Men rekommenderar dig att kontakta jordbruksverket för att få info vad som räknas som godkänd dokumentation om lagligt ursprung, utöver cites, för hårdkoraller. 

 

Gör du det får du gärna dela med dig av svaret 😊👍

 

Det är olika dokumentation.. 

Du skall visa lagligt förvärv - alltså varifrån du har köpt den och att den har köpts lagligt med det som krävs innanför landets gränser. 

Du skall uppvisa laglig importväg - in till EU/landet där den blir sålt. 

Båda dessa är krav om du skall exportera korallen vidare eller blir konfronterad med att du har en korall och någon från t.ex. jordbruksverket vill veta om allt står riktigt till.. 

Men det är inget krav för butiker å tillhandahålla den dokumentationen.. det är inget krav för grossister att vidaresända dokumentation mellan länder eller till handlare.

Är inte det idiotiskt? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det ju så att du befinner dig i Norge och för dig är det norsk lag som gäller. Det betyder att lagar och regler kan vara annorlunda i Norge.

Nu har du företag så vitt jag vet så jag skulle köpa koraller från de stora europeiska eller engelska grossisterna och då klargöra att Citesintyg krävs.

Det borde inte vara något problem då de bör ha samma regler för handel mellan EU och UK.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, stigigemla skrev:

Nu är det ju så att du befinner dig i Norge och för dig är det norsk lag som gäller. Det betyder att lagar och regler kan vara annorlunda i Norge.

Nu har du företag så vitt jag vet så jag skulle köpa koraller från de stora europeiska eller engelska grossisterna och då klargöra att Citesintyg krävs.

Det borde inte vara något problem då de bör ha samma regler för handel mellan EU och UK.

Jag vet vilka regler som gäller i Norge men detta handlar om att reda ut vilka regler som gäller från Sverige TILL Norge i en re-export. 

Det är inget problem att handla från de större grossisterna och få det sänt hit med allt vad som krävs men det är olika typer av re-exporter baserat på landet de kommer ifrån och jag försöker få mig en bild av hur det fungerar från Sverige nu.. det är enkelt å söka efter intyget/re-export på jordbruksverket MEN det förutsätter att man har dokumentationen som jag skrivit tidigare och det är lite svårt när det inte finns regelverk för att det skall medfölja. 

Köper jag från dejong så har de ju kontroll på sina papper men om jag vill handla från en svensk butik/grossist/privat person och behöver ansöka om re-export så är det ok om alla dokumentationen finns hos butik/grossist/privat men det gör det med största sannolikhet inte då det inte är ett krav att det följer med vid handel i Svensk butik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
On 2021-04-19 at 12:07, danne031 skrev:

Som svar på din fråga "hur fungerar det i Sverige nu", är svaret att en enda butik vad jag känner till eller har hört talas om, skickar med CITES.

Inget har förändrats rent praktiskt till vardags de senaste tio åren.

Tack. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...