Gå till innehåll

Gierth’s restart


Gierth restart

Rekommenderade inlägg

17 minuter sedan, MichaelE skrev:

Kan kika lite djupare på detta lite senare och komma med eventuella tankar men en trolig orsak till ditt höga aluminium är att du kör marine pure block (om jag minns rätt). De är kända för att släppa ifrån sig det.  

Wooops, nått jag inte viste 😯. Kan kanske plocka ur några. Är det kanske så att de släpper Al när de åldras och vittrar sönder lite? Borde nog bytas, har kört över 6 månader med dem. 
 

Va ska jag ersätta dem med måntro? MaxSpect skivor/bollar, eller släpper även de Al?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minutes ago, Gierth restart said:

Wooops, nått jag inte viste 😯. Kan kanske plocka ur några. Är det kanske så att de släpper Al när de åldras och vittrar sönder lite? Borde nog bytas, har kört över 6 månader med dem. 
 

Va ska jag ersätta dem med måntro? MaxSpect skivor/bollar, eller släpper även de Al?

Vet ej vad det beror på. Känns konstigt att de skulle ha så kort livstid. Min gissning är att de har gjort ett kasst materialval.

Jag har en del media från maxspect och har inte fått förhöjda aluminium nivåer iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

53 minuter sedan, MichaelE skrev:

Vet ej vad det beror på. Känns konstigt att de skulle ha så kort livstid. Min gissning är att de har gjort ett kasst materialval.

Jag har en del media från maxspect och har inte fått förhöjda aluminium nivåer iaf.


Tack Micke! Okey-dokey, är väl i alla fall dags att byta ut dem, så kan väl börja med att byta ut några mot MaxSpect. 
 

Sedan kom jag nu på att jag sköljde ur några plattor med kar-vatten vid ett vattenbyte för en dryg månad sedan, ungefär då mina problem började. Kan ha utlöst något…🤔

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Gierth restart skrev:

Wooops, nått jag inte viste 😯. Kan kanske plocka ur några. Är det kanske så att de släpper Al när de åldras och vittrar sönder lite? Borde nog bytas, har kört över 6 månader med dem. 
 

Va ska jag ersätta dem med måntro? MaxSpect skivor/bollar, eller släpper även de Al?

 

Ersätt dom inte, du har ju så gott om fin levande sten att du inte behöver komplettera med konstgjorda bakterieytor. Finns inget behov av dom där konstgjorda brickorna. 

 

Vad har du för typ av media och utrustning i sumpen? 

 

 

Vet att jag läste nånstans för ett tag sen att tenn kan komma från glaset i nya kar, vilket verkar bekräftas lite här och var i olika forumrtrådar. Har dock ingen riktigt fakta att underbygga det med, kopierar in en kommentar: 

"However this is a very common result in tanks that are new. Believe it or not the glass will leach tin into a system. If it’s a new tank just keep doing water changes and it will lower. Just to be sure look for any metal that could be in the water."

Så länge du har kollat så att du inte rost på något utrustning eller så, ecotechs pumpar har ju tex en tendens till att spricka. 

 

Vill även slå ett slag för Hannas digitala refraktometer. Jag har läst alldeles för många kommentarer här inne på forumet om att man har kalibrerat och/eller läst av dessa små kikare helt fel, under lång tid, och kopplat det till en del förluster. Jag har själv läst min tidigare refraktometer fel. Känns som att försöka ratta in en gammal antenn på en radio för att få allt att stämma. Hannas digitala refraktometer behöver ju såklart kalibreras med jämna mellanrum också, men även när jag låtit det gå månader så har den bara slagit fel med 0,001 sg (och den går inte att läsa av fel, du får en siffra på displayen). 

Låter lite som säljsnack, men sett till priset är det en av mina mest prisvärda investeringar. Vill du inte köpa en så kan du få låna av mig, den är nykalibrerad i veckan :) 

 

Vill bara också tipsa nu om att inte köra krig på alla fronter samtidigt. Vi har ju alla lite olika tips för att ta itu med lite olika problem :) Dvs sänka ljuset, höja fosfat, sänka nitrat, kapa mg, sänka salthalten etc etc :) Stabilitet är ju nyckeln och även om vissa värden inte är perfekta så ska du nu bara satsa på att åtgärda de mest kritiska. Mitt råd är vattenbyten. Små och ganska täta, kör lägre salthalt dessutom så du drar ner det lite (eller så kör du samma salthalt och hinkar ut enligt stigs råd). 

 

Kan förresten också bara tipsa om att byta från red seas magnesium reagenser till colombos, för din MT. Jag hade red seas tidigare och värdena var fan all over the place. Colombo och mina icp snackar nu samma nivåer. 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Ersätt dom inte, du har ju så gott om fin levande sten att du inte behöver komplettera med konstgjorda bakterieytor. Finns inget behov av dom där konstgjorda brickorna. 

 

Vad har du för typ av media och utrustning i sumpen? 

 

 

Vet att jag läste nånstans för ett tag sen att tenn kan komma från glaset i nya kar, vilket verkar bekräftas lite här och var i olika forumrtrådar. Har dock ingen riktigt fakta att underbygga det med, kopierar in en kommentar: 

"However this is a very common result in tanks that are new. Believe it or not the glass will leach tin into a system. If it’s a new tank just keep doing water changes and it will lower. Just to be sure look for any metal that could be in the water."

Så länge du har kollat så att du inte rost på något utrustning eller så, ecotechs pumpar har ju tex en tendens till att spricka. 

 

Vill även slå ett slag för Hannas digitala refraktometer. Jag har läst alldeles för många kommentarer här inne på forumet om att man har kalibrerat och/eller läst av dessa små kikare helt fel, under lång tid, och kopplat det till en del förluster. Jag har själv läst min tidigare refraktometer fel. Känns som att försöka ratta in en gammal antenn på en radio för att få allt att stämma. Hannas digitala refraktometer behöver ju såklart kalibreras med jämna mellanrum också, men även när jag låtit det gå månader så har den bara slagit fel med 0,001 sg (och den går inte att läsa av fel, du får en siffra på displayen). 

Låter lite som säljsnack, men sett till priset är det en av mina mest prisvärda investeringar. Vill du inte köpa en så kan du få låna av mig, den är nykalibrerad i veckan :) 

 

Vill bara också tipsa nu om att inte köra krig på alla fronter samtidigt. Vi har ju alla lite olika tips för att ta itu med lite olika problem :) Dvs sänka ljuset, höja fosfat, sänka nitrat, kapa mg, sänka salthalten etc etc :) Stabilitet är ju nyckeln och även om vissa värden inte är perfekta så ska du nu bara satsa på att åtgärda de mest kritiska. Mitt råd är vattenbyten. Små och ganska täta, kör lägre salthalt dessutom så du drar ner det lite (eller så kör du samma salthalt och hinkar ut enligt stigs råd). 

 

Kan förresten också bara tipsa om att byta från red seas magnesium reagenser till colombos, för din MT. Jag hade red seas tidigare och värdena var fan all over the place. Colombo och mina icp snackar nu samma nivåer. 

 


Tack du Revets Mästare, va skulle man göra utan sådana som du 🙏🙏🙏

 

Här lite svar/funderingar:

 

Jag har ju inte så mkt LS, bara två stenar på typ 1,5 kg/st, resten är revkeramik och systemet är på typ 700 lit. Så jag måste väl ha nått mer än dessa 3kg LS eftersom keramiken inte är så finporig…?

 

I sumpen finns 4 st MarinPure plattor och typ ett kg MaxSpect bollar samt två mindre filtermattor. Kan det vara för många MP-plattor? Två plattor går i långsamt anaerobt flöde och två i snabbt aerobt. Dessutom finns rollerfilter, skummare, UVC och fyra AquaMedic pumpar. Refugiumet på 60 lit ska jag nu få igång. I övrigt mycket plats för va man nu vill, sumpen är ju på 240 lit. 
 

Ingen rost och inte heller några ecotech-pumpar. Tre AquaMedic Runner och en liten Eheim i sumpen och två MaxSpect Gyre samt två AquaMedic streemers i visningskaret. 
 

Japp, Hannas’ digitala pH mätare står på inköpslistan så jag slipper oroa mig och kalibrera den optimistiska refraktometern två gånger i veckan 😤
 

Håller med - blir kaos om man jobbar på alla fronter samtidigt. Är ju i alla fall bara ett par SPS:er som överlevt och LPS:erna ser ut att må prima (de gillar väl Mg och Al 😂), så det är ingen panik! Fortsätter med vattenbytena och tänkte köra lite aktivt kol några dagar eftersom jag inte gjort det sedan uppstarten och grumlingen som uppstod efter det Al-baserade Si-removern (just denna var ju en av de misstänkta Al-källorna). 
 

Ljuset håller jag på att försiktigt stega upp med 2% varannan dag. Tyvärr ser jag lite ”Return of the Dinos” 😤
 

Festligt att du nämner detta med Mg-testerna i Mastertronicen. Jag har snart slut på Red Sea och jag har köpt två förpackningar Colombo 👍
 

Stort tack för ditt engagemang 🙏!
 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36 minuter sedan, Gierth restart skrev:

I sumpen finns 4 st MarinPure plattor och typ ett kg MaxSpect bollar samt två mindre filtermattor. Kan det vara för många MP-plattor? Två plattor går i långsamt anaerobt flöde och två i snabbt aerobt. Dessutom finns rollerfilter, skummare, UVC och fyra AquaMedic pumpar. Refugiumet på 60 lit ska jag nu få igång. I övrigt mycket plats för va man nu vill, sumpen är ju på 240 lit. 

 

Nackdelen som kan ske med dessa konstgjorda plattor är att oavsett vilket flöde du kör dom i så är väl - om jag förstått det rätt - en del av poängen att det ska bildas anaeroba fickor inne i de porösa gångarna där denitrifikation sker. 

Kan inte den biologiska/kemiska kopplingen, men till slut kommer dessa porösa gångar täppas till av klegg, och då är dom inte mycket mer funktionella än din gjutna revkeramik 😊 problemet är då att du kan ha skapat en miljö där materialet börjar vittra sönder och läcker in i akvarievattnet. Och det är inte bara nyttoämnen i dom där brickorna. De berömda små keramikcylindrarna som jag inte kan komma ihåg namnet på har ju vid åtskilliga tillfällen rapporterats läcka ut bla en massa kisel. 

 

I levande sten har du ju alla möjliga sorters djur som kryper runt och rensar rören, så att säga. Och även om de skulle missa ett rör och miljön skulle börja erodera ner materialet så bidrar ju det bara med trevliga ämnen för karet. 

 

Nu ska det väl tilläggas att keramikplattor och cylindrar mm inte brukar "frätas" sönder på bara några månader, dock har just marinepure plattor verkar fått en del tidigare recensioner om att läcka aluminium (var det väl?) 

 

Nu är jag varken biolog eller kemist så förstår inte exakt alla dessa processer jag just skrivit om, men läst en del (trovärdiga) upplevelser som pekat åt det hållet. Inget som skulle hålla i en vetenskaplig tidsskrift heller 😅

 

Om du får plats så skulle jag ha tryckt ner en massa levande sten nere i sumpen istället för porös keramik. Du kan ju ha det under chaeton i refugiumet dessutom. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det nu går så illa med SPS:erna får man glädjas åt IDOLEN; Mr Moorish, som går i karantänskaret och ska flyttas upp till visningskaret imorgon. 
 

Har tyckt rätt synd om denna rätt stora frisimmare som jag knödde in i det lilla karet. Men han förefaller trots allt trivas (bara några dagar med stressprickar) och åt pellets medan jag putsade rutan bara en timma efter att jag släppt honom ur påsen. Han har lagt på sig hull under karantänstiden!
 

Kolla in hans stiliga vimpel på ryggfenan (hoppas bara att loriculan och navarcusen låter bli den). 
 

38B90977-9499-4997-BA4A-DA1F40EECD9A.jpeg.813509dda4ccfe49481f1f86f1da0f8f.jpeg
 

AB3AEFA1-7EC3-421E-971A-316EB4EBC5C3.jpeg.3edd47e060a4d9c6ded01f8ed2c5a851.jpeg

 

F2C19DA5-8867-4B9E-9098-F46CD889C806.jpeg.6f802ad303687cb9199e782999317292.jpeg

 

Ett annat glädjeämne är att Anneli Anemon äntligen har hittat sin boplats i mynningen av en grotta där hon men glupsk aptit avnjuter en räkbit då och då 👍. Clownerna däremot dissar henne helt…

 

D3D6D7C8-7197-4D6B-8096-1C746F87A00D.jpeg.7f2d9fe2b064be28bcb6a0753e91a738.jpeg

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Nackdelen som kan ske med dessa konstgjorda plattor är att oavsett vilket flöde du kör dom i så är väl - om jag förstått det rätt - en del av poängen att det ska bildas anaeroba fickor inne i de porösa gångarna där denitrifikation sker. 

Kan inte den biologiska/kemiska kopplingen, men till slut kommer dessa porösa gångar täppas till av klegg, och då är dom inte mycket mer funktionella än din gjutna revkeramik 😊 problemet är då att du kan ha skapat en miljö där materialet börjar vittra sönder och läcker in i akvarievattnet. Och det är inte bara nyttoämnen i dom där brickorna. De berömda små keramikcylindrarna som jag inte kan komma ihåg namnet på har ju vid åtskilliga tillfällen rapporterats läcka ut bla en massa kisel. 

 

I levande sten har du ju alla möjliga sorters djur som kryper runt och rensar rören, så att säga. Och även om de skulle missa ett rör och miljön skulle börja erodera ner materialet så bidrar ju det bara med trevliga ämnen för karet. 

 

Nu ska det väl tilläggas att keramikplattor och cylindrar mm inte brukar "frätas" sönder på bara några månader, dock har just marinepure plattor verkar fått en del tidigare recensioner om att läcka aluminium (var det väl?) 

 

Nu är jag varken biolog eller kemist så förstår inte exakt alla dessa processer jag just skrivit om, men läst en del (trovärdiga) upplevelser som pekat åt det hållet. Inget som skulle hålla i en vetenskaplig tidsskrift heller 😅

 

Om du får plats så skulle jag ha tryckt ner en massa levande sten nere i sumpen istället för porös keramik. Du kan ju ha det under chaeton i refugiumet dessutom. 

 

 


Jag har ju en massa plats för LS i sumpen. Dels direkt under flödet från avrinningen/rollerfiltret. Där är typ 25 liter tillgängligt, bara lite knöligt att få ner stora stenar pga den hylla jag byggt till rollerfiltret (står ovan vattnet). Dels finns det, som du säger, gott om plats i refugiumet. 


Så håller nog med dig om att det kan vara dags att byta strategi…, MEN, var får man tag på bra, ”nyskördad” och ”ren” LS i dessa dagar? Har hört att det inte är så lätt, eller…?Jag vill ju inte dra på mig nya problem, räcker gott med de jag har….

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, Gierth restart skrev:


Jag har ju en massa plats för LS i sumpen. Dels direkt under flödet från avrinningen/rollerfiltret. Där är typ 25 liter tillgängligt, bara lite knöligt att få ner stora stenar pga den hylla jag byggt till rollerfiltret (står ovan vattnet). Dels finns det, som du säger, gott om plats i refugiumet. 


Så håller nog med dig om att det kan vara dags att byta strategi…, MEN, var får man tag på bra, ”nyskördad” och ”ren” LS i dessa dagar? Har hört att det inte är så lätt, eller…?Jag vill ju inte dra på mig nya problem, räcker gott med de jag har….

 

Ja, det är ju lite olika skolor det där. Jag har ju själv tagit en ganska avslappnad inställning då jag inte kommer ha möjlighet till total försiktighet inkl karantän ändå :) Andra doppar, bevakar och dokumenterar i veckor till och med månader innan dom låter det dyka ner i huvudkaret. 

 

Utifrån min inställning så skulle jag säga att du bör höra dig för med dom som du litar på som akvarister, någon kanske har överbliven sten kvar som du kan köpa. Jag kan höra mig för med en bekant som hade en hel tunna. Men tror han blev eller gjorde sig av med dessa.  

 

Storleken på dessa stenar spelar ingen större roll, du kan ju nästan mala ner det till sand om du så vill. Bakterier kommer ju inte missgynnas av att du slår sönder stenarna och skapar mer yta :)  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Ja, det är ju lite olika skolor det där. Jag har ju själv tagit en ganska avslappnad inställning då jag inte kommer ha möjlighet till total försiktighet inkl karantän ändå :) Andra doppar, bevakar och dokumenterar i veckor till och med månader innan dom låter det dyka ner i huvudkaret. 

 

Utifrån min inställning så skulle jag säga att du bör höra dig för med dom som du litar på som akvarister, någon kanske har överbliven sten kvar som du kan köpa. Jag kan höra mig för med en bekant som hade en hel tunna. Men tror han blev eller gjorde sig av med dessa.  

 

Storleken på dessa stenar spelar ingen större roll, du kan ju nästan mala ner det till sand om du så vill. Bakterier kommer ju inte missgynnas av att du slår sönder stenarna och skapar mer yta :)  


 Bussigt om du kollar, jag ska också kolla med Triton och Företagsakvarium som jag tror har. 
 

Jag har hört, men det kan ju vara fel, att man släpper loss fosfat och annat elände om man kapar LS… Kan ju satsa på småsten 😂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Joar skrev:

Snyggt kar!

Vad kör du med på botten? Har själva korallsand men jag vill byta till något grövre. Är Du nöjd med ditt grus?


Drygt 2/3 av botten är Back to Nature bakgrunder som jag sågat och silikonat. I ”dalen” mellan de två revdelarna har jag grovt korallkross. Funkar bra såhär långt och fördelen är ju att den i stort sett ligger där den ligger och flyttar sig inte med vattenflödet. Dessutom får man inte med den när man slamsuger. Är bara ett tunt lager. 
 

Du kan läsa mer om min botten högre upp i tråden, typ 3-4 sidor upp. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Måste bara fråga. Har du en tds mätare? Visar den 0 trots all silicate i ditt ro sample? Mitt kisel börjar ansamlas i systemet men min tds visar 0


Japp, har TDS och den visar 0 på utgående och typ 100-115 på inkommande. Som sagt, dags att byta media!
 

Tror inte TDS mätarna är så super när det kommer till låga koncentrationer. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-10-01 at 22:49, MichaelE skrev:

Kan kika lite djupare på detta lite senare och komma med eventuella tankar men en trolig orsak till ditt höga aluminium är att du kör marine pure block (om jag minns rätt). De är kända för att släppa ifrån sig det.  


Viktigt om Marin Pure’s (plattor) utsläpp av aluminium 

 

Nu har jag tillbringat några timmar av mitt liv i soffan och studerat otaliga trådar som diskuterar Marine Pure och Aluminium läckage. Här är några exempel:

 

https://www.reef2reef.com/threads/marine-pure-does-release-some-form-of-al-into-tank.355397/
 

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2577676

I denna sista länk beskrivs nästan exakt hur mina SPSer har betett sig. De drar in polyperna, tappar färgen och till slut dör i RTN typ. Författaren  beskriver detta efter att ha introducerat osköljda plattor (som släpper damm). 
 

Otvivelaktigt är det så att de läcker, men alla förefaller ha olika erfarenhet. Det kan bero på;

- om de har sköljt dem eller ej

- vilka MP produkter de använder..plattorna är värst (de jag har), sedan blocken och minst läcker bollarna (dessa är gjutna och ev excluderade/kapade). 
- var de sätts i flödet

- andra vattenparametrar

- etc. 
 

Slutsatsen för mig personligen är att;

- ja, mina plattor läcker, men kanske bara lite om de får ligga ifred

- allt gick bra tills att jag fick för mig att städa sumpen (strax innan eländet bröt ut) och skölja några MP-plattor - släppte då loss eländet!

- i min volym borde 1-2 plattor räcka - jag har sex st.!!! 😱. Dvs. Detta problem blir då 3-6 ggr värre 😱👺🤯😤

- borde ha skaffat bollarna som är gjutna istället 

 

(Om jag nu tar bort plattorna då har jag fortsatt högt Al (om jag inte byter vatten). Vore då spännande att se vad en ny SPS-fragg säger om det då det inte finns dammoln i vattnet utan bara löst Al. I trådarna ovan diskuteras detta också.)

 

Vad jag nu ska göra:

- Fortsätta med vattenbytena

- Försiktigt ta bort plattorna från sumpen, en efter en, och ersätta dem med LS och MaxSpect bollar eller MP-bollar (om jag törs 🤔)

- Försiktigt städa sumpen på allt MP skräp/grus

- Köra lite aktivt kol

 

Slutsats:

MP är nog en bra produkt när det gäller nitrat-filtrering, men i så fall bollarna. Många som använder MP i USA har fantastiska rev! Plattorna avråder jag från! Blocken kan man nog använda (är nog ännu bättre på nitrat i ett anaerobt flöde), men då ska man skölja dem noga, låta dem ligga still och byta dem med försiktighet, utan flöde, efter typ 3 månader (om man har råd 😂)

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@runstenen Ja, du har väl läst om mitt elände. Vill nu bara delge dig ännu ett smärtsamt dödsbud (ännu värre var det om Milkans bortgång 😭). Kommer idag att begrava ditt ståtliga Forest Fire Älghorn. Han har kämpat länge, men nu är det dags att säga farväl! I bakgrund en Digitata som tillsammans med 90% av mina SPSer gått samma öde till mötes!

 

2B5D3BEA-0C40-4578-8C1C-FB49E2C51AEE.jpeg.0d2c943404ed285bc486eda9822c7fdf.jpeg

 

Men, om nån dryg månad eller två hoppas jag glatt få skutta in hos dig för att fylla på med nya friska innevånare 👍 Skam den som ger sig!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har ingenjören äntligen lyckats konstruera ihop en konstig och (allt för) komplicerad refugium-avskärmning. Eftersom varesig ett 60 cm högt 3-väggars ”U” eller lösa väggar med det måttet går in under karet fick det bli en byggsats med väggar i två våningar. Här steg för steg:


4C0E74E5-25A3-4245-8EE8-2B5CEB7C08B3.jpeg.97a414f6bb2dd1a18bcf604802025c3a.jpeg
 

8668953A-DDDF-4C95-9BD4-352184209BA6.jpeg.16ab62786183b189b9eaf9f892a8140d.jpeg
 

5DEA3FEF-FCF7-4DCE-A997-23601EB4A3CD.jpeg.21ee9acbaad0aec50090f315dcd708c0.jpeg

 

F855C9FE-90EE-45AD-B6DD-5FFD01AA950B.jpeg.7dba264246c81120909737f1b936402c.jpeg

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-10-08 at 23:34, Gierth restart skrev:

Så har ingenjören äntligen lyckats konstruera ihop en konstig och (allt för) komplicerad refugium-avskärmning. Eftersom varesig ett 60 cm högt 3-väggars ”U” eller lösa väggar med det måttet går in under karet fick det bli en byggsats med väggar i två våningar. Här steg för steg:


4C0E74E5-25A3-4245-8EE8-2B5CEB7C08B3.jpeg.97a414f6bb2dd1a18bcf604802025c3a.jpeg
 

8668953A-DDDF-4C95-9BD4-352184209BA6.jpeg.16ab62786183b189b9eaf9f892a8140d.jpeg
 

5DEA3FEF-FCF7-4DCE-A997-23601EB4A3CD.jpeg.21ee9acbaad0aec50090f315dcd708c0.jpeg

 

F855C9FE-90EE-45AD-B6DD-5FFD01AA950B.jpeg.7dba264246c81120909737f1b936402c.jpeg

 

Grymt. Det där kommer vara väl värt investeringen långsiktigt 😊👍

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Grymt. Det där kommer vara väl värt investeringen långsiktigt 😊👍


Japp, och cheato har redan sänkt fosfatet till den nivå jag vill ha (0,05-0,08), men ack vad den skräpar ned i refugiumet. Hade en cirkulationspump där för att få snurr och efter två dar var den igensatt (hade en bit filtermatta i insuget). Måste cheato snurra runt? Nått dåligt med att den ligger still?

 

Har haft ett annat elände sista veckorna. Telia stängde ned bredbandet 14 dagar för tidigt då vi bytte till Allente/Viasat. Blev ett heltidsjobb att fixa det och då det nya var igång så började det igen; fel router utan portar och ett mixat band för 2,4/5 GHz som inte gick att splittra upp så tex min Mastertronic funkade inte 😤, å så alla andra grejer som fick konfigureras om…

 

Nu är det mesta uppe å rollar. I karet börjar värdena vara OK, utom nitrat:

- pH:  8,2 (stabilt så, även natten pga refugiumet)

- KH:  8,2 

- Ca:  420

- Mg:  1600  (OK, men fortsätter med vattenbyten)

- Fosfat: 0,08

- Nitrat: >40 (troligen pga. att jag bytt ut MP-plattorna mot LS)

 

Denna introduktion av LS kan möjligen gett en ammoniak/nitrit pik. När jag efter att varit bortrest två dagar låg där min ögonsten stendöd, min Moorish Idol 😱😭.  Han var innan frisk som en nötkärna, busade runt och åt ALLT, inkl. Caulestrea, med god aptit. Sorgen är stor eftersom han var noga utvald (efter att ratat andra och väntat länge) och i en toppform! Även min Hepatus reagerade och var full av stressutslag, men är OK nu!

 

Man kämpar på - detta ska bli BRA!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilduppdateringar av Good and Bad:

 

Mina LPS:er mår toppen:

CD439077-1AAF-4AA1-B959-DA9BF34B547A.jpeg.1c85c0e4880a6bc16ca26adf13c36565.jpeg

 

Mina SPS:er mår botten efter högt Aluminium och Magnesium. Totalt har väl typ 25 dött och kvar är bara fem som med säkerhet kommer att överleva.
44026C17-C47A-4BC2-BE9F-774250A3CED1.jpeg.4a89531a198cdc5516184c3340097fa6.jpeg

 

Hick en Hydnophora av Ola för att prova om nya känner av aluminiumet. Förmodligen inte då värdena är påväg ned och inga ”moln” av upprört damm finns längre. Hydnon mår toppen! Vi håller tummarna och fortsätter resan mot ett friskt kar!

84ABD9AF-1C4A-4DCA-964A-B559E0011221.jpeg.3e0f8a99f783ecc903209ccccb712420.jpeg

Ändrat av Gierth restart
Felstavning
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...