Gå till innehåll

Kisel/Silikater


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Jag har noterat en stadig ökning av kisel sedan ett år tillbaka. 

 

Den 29e december köpte jag en ny osmosanläggning, en glamorca. Det är en 5-stegsosmos med di-filter, pump och inbyggd tds. Denna visar ju 0 tds, som sig bör efter 4 månaders användning i ett 400 liter system. 

 

Jag byter inte vatten. 

 

Vart skulle ni gissa kisel/silikater kommer ifrån?

Är det osmosen som inte gör ett bra jobb? Det är ju inte en budgetvariant heller. 

Kan det komma från annat? Vad är isf vanligast? Mitt po4 ligger på 0,02 och mitt nitrat ligger på 7.

 

Är inte helt insatt i detta spårämne, men tar gärna emot lite tankar och idéer. 

 

Tror inte det är något problem idag men kurvan ger ju inga indikationer på att förändras 😊

 

Mätvärdena kommer från icp (fauna marin/triton). Senaste låg på 0,25.

Screenshot_20210404-090353_APEX Fusion.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, PerS skrev:

Har du fortfarande DSB i sumpen? Kan det vara något kiselhaltigt som släpper kisel i den syrefria zonen i DSB:n isf?

 

Det borde inte vara det, tänker jag. Valde ju "premium" aragonit/korallsand 0,5-1,0 mm av Red sea, framför typ ciklidsand.

Vet dock inte om det ändå kan släppa ifrån sig? 

@stigigemla sorry för ping, men har du någon erfarenhet av att en sådan dsb skulle kunna släppa kisel? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, stigigemla skrev:

Kisel bildar ju en syra så den är mer löslig ju högre pH det är.

Kalciumsilikat är en huvudingridiens i cement. Har du konstgjord sten eller en massa gjutna fragpluggar?

 

 

Ph pendlar mellan 8.1 och 8.3. 

 

Jag har enbart levande sten. Har gjort (relativt) små byggnationer med död "levande" sten och revcement. Även några hemmagjorda plattor a 5-7 cm i diameter i revcement. 

Har kanske 20+ fraggpluggar i hela systemet. Dessa är köpta och är de "standard" vita som finns i handeln. Vit cement? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där sa du nått Stig! Jag köpte revkeramik och bakgrunsmoduler från Korallen Welt i Tyskland å snubben (Herr Korallen 😂) sa på instruktionsfilmen att obrunnen cement (den man kladdar å fogar med) både höjer alkaiteten och släpper silikat. Jag körde silikat remover (Al-baserad fr Microbe-Lift) under första dagarna av uppstarten med gott resultat. Hoppas att det är så enkelt Kim! Nån annan får kanske kommentera om det finns nån nackdel med silikat remover i befolkat kar. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Gierth restart skrev:

Där sa du nått Stig! Jag köpte revkeramik och bakgrunsmoduler från Korallen Welt i Tyskland å snubben (Herr Korallen 😂) sa på instruktionsfilmen att obrunnen cement (den man kladdar å fogar med) både höjer alkaiteten och släpper silikat. Jag körde silikat remover (Al-baserad fr Microbe-Lift) under första dagarna av uppstarten med gott resultat. Hoppas att det är så enkelt Kim! Nån annan får kanske kommentera om det finns nån nackdel med silikat remover i befolkat kar. 

 

Ska kika närmare på detta, tack för tips! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...