Gå till innehåll

Karls Waterbox 180


Karl Lindfelt

Rekommenderade inlägg

Jag har länge tänkt dra igång en tråd för mitt akvarium utan att komma till skott, men nu är det färdigsölat. Här kör vi. Välkomna till mitt Waterbox 180.5!


Jag har haft akvarier i en sisådär 10 år nu och saltvatten lite till och från under den tiden. Det blev ett uppehåll från saltvattnet på ett par år när min fru och jag köpte hus som behövde rustas upp, tätt följt av vårt första barn, men till sist kom både tiden och suget tillbaka. Under 2020 hade jag ett mindre kar på cirka 150 liter för att känna av om intresset för hobbyn fanns kvar och var värd att satsa på. Här är vi nu!


Till en början kikade jag på Red Sea Reefer 525/625 men fann genom ett amerikanskt forum Waterbox och upptäckte till min förtjusning att de även fanns i Europa och jag var såld. Forumrecensionerna jag läste lutade huvudsakligen mot Waterbox både i kvalitet och finish. I höstas slog jag till och i mitten på november trillade de flesta leveranserna in och akvariet kom på plats i hemmakontoret. Det blev ett Waterbox 180.5 med en total systemvolym på cirka 700 liter och ungefärliga mått 150 x 65  x 60. Allt är i optiwhiteglas, inklusive avrinningsboxen och sumpen. Displaykaret är byggt i 19 mm glas vilket är riktigt mäktigt när man ser (och lyfter...) det.

 

20201117_101148.jpg.aa9cae10ba1c700d8c3b220c96d27cf0.jpg20201118_195051.jpg.f44c495ec616583b3a63539cedfee6a2.jpg20201122_144652.jpg.020e78c28669ffe211f519af5392100c.jpg
20201227_171425.jpg.8619fd203fbceac8129f0e1aac5cf94b.jpg

 

Teknik
Akvarium: Waterbox 180, 530 liter, 150 x 65 x 60 cm.
Sump: 170 liter, 92 x 49 x 40 cm.
ATO-reservoar: 75-literstunna i teknikrummet
ATO: Tunze Osmolator 3155
Belysning: 3 st Ecotech Radion G5 XR15 med diffuser
Cirkulation: 2 st Ecotech Vortech Mp40
Returpump: 1 st Ecotech Vectra M1
Skummare: Nyos 120 (från tidigare akvariet - ska uppgraderas vid behov)
Reaktor: Nyos Torq 1.0 för aktivt kol/GFO
UV: Deltec 39 watt
Dator/dospump: GHL Profilux 3
Dosering: Triton Core 7

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet står på nedre plan som är i soutterräng mot berg med betongväggar vilket innebär en jämn temperatur, även under värmeböljor. Det är värt en hel del, märkte jag i somras då mitt lilla kar på övervåningen inte alls trivdes i hettan. En annan fördel med den valda platsen är att jag har pannrummet precis bakom där jag kan ha teknik, refugium och så småningom fraggkar om det vill sig så väl. Jag borrade ett hål för diverse kablar och slangar efter att jag fått bänken på plats och kommer eventuellt göra ett till om jag behöver dra fler rör framöver.

 

20201129_144353.jpg.442e9b0d4d9003b77a3c6c7668d4f8ea.jpg

20201129_144325.jpg.d0f2884ff364aa6e37de4c017f09f7e1.jpg

 

I början på december var det mesta på plats och akvariet fylldes med vatten och levandesten som jag cyklat några månader. Kort därpå flyttades också allt från mitt lilla kar över, inklusive fisk och de koraller jag samlat på mig under året (och överlevt sommarvärmen på ovanvåningen). Sedan dess har jag sakta fyllt på akvariet med fler fiskar och en och annan korall. 

 

20201227_171501.jpg.2f89d74685a2a5d5e61ce4cf492f3a1e.jpg

20201227_171639.jpg.7c993df60b4357881a71c5d05437dc5e.jpg

20201227_171646.jpg.6972dc9e7794fb7acd606f18625bde87.jpg

 

Bilder efter ca 1 månad. Inga större förändringar har gjorts i scapen.

 

Inkörningsperioden har gått förhållandevis väl. Initialt under nitrifikationscykeln störtdök alkaliniteten ner till ca 5,5 dKH men har sedan bakteriekulturerna etablerat sig legat stabilt kring 8,0 dKH. De koraller jag har visar tillväxt och fina färger. Det största problemet har varit att hålla uppe näringsämnena, som under februari nollades och triggade en dino-blomning som jag nu anser mig ha under kontroll. Jag skriver en egen post om det framöver.
Nu har jag i princip alla fiskar jag planerat för i akvariet. Eventuellt tillkommer några anthias framöver, men först vill jag se att akvariet klarar av belastningen när de växer till sig. Peppar peppar, men det verkar råda harmoni emellan fiskarna utan några uppenbara konflikter. Såhär ser fiskbeståndet ut i nuläget:


1 Bicolor blenny
1 Starry blenny
1 Six line wrasse
1 Yellow wrasse
2 Hectors goby
1 Neon goby
1 Yasha goby
1 Flameback angelfish
1 Foxface
1 Desjardini tang
1 Purple/Xanthurum tang
1 Silver spot tang
 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-04-04 at 23:54, Kim Rosenqvist skrev:

Kul med en ny tråd med en - för mig - okänd akvarietillverkare, waterbox. 

 

Du verkar ju ha bra koll på vad du gör och har ju uppenbarligen bryggat för att göra en full Nelson med teknikrum, fraggkar och hela rubbet 😊💪

 

Fortsatt lycka till! 

Ett lite sent svar, men tack! Det jobbigaste, och kanske förnämligaste, med teknikrummet är att bestämma sig för för vilka idéer man ska köra på av alla som snurrar runt i huvet. 😅

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags att fortsätta på tråden. Med en envis tvååring i trotsåldern och en 4-veckors med kolikbesvär är stunderna med akvariepulande på kvällen det som får mig att inte förlora förståndet fullständigt. Jag tänkte skriva lite om planerna framåt. Akvariet har i skrivande stund varit igång lite mer än fyra månader och är på det stora hela i balans. Jag har fått i några acroporor som än så länge verkar gilla läget. De som varit i längst har växt fast på stenen och har kanske något som kan vara fler piggar uppåt. Det jag tampas med är ett par kvarvarande fläckar dinoflagellater som verkar ge vika sakta men säkert.

 

20210405_120949.jpg.94cbab162150710a45d45d5e84029230.jpg

 

I fiskväg tänker jag inte tillägga något på kort sikt, utan fokus hamnar på att fylla ut med fler koraller och få dem att trivas samt att införskaffa fler nyttodjur som fler eremiter, någon sjögurka, fler snäckor av fler sorter och kanske en sjöstjärna. Lite djur som både är spännande och gör nytta men som mår bäst i ett kar som varit igång ett tag. Jag har haft en städpatrull sedan dag ett, men jag tror också på att den behöver byggas på allteftersom belastningen i akvariet tilltar, mikrofaunan etablerar sig, sanden mognar och så vidare. Jag kommer förmodligen skaffa lite mer sten också för att få lite mer höjd på en eller två punkter.

 

20210405_121002.jpg.6a96e88af853a004281f489d283e00b7.jpg

 

Jag har också mitt teknikrum där jag planerar att koppla in ett större refugium för näringsexport med makroalger. Det hoppas jag kunna få till under våren/försommaren.  Just nu kör jag med ett fack med chaeto i sumpen, men jag gillar inte ljusspillet ut i resten av sumpen med tillhörande algbeväxt på utrustningen runtomkring.


SPS-inriktade akvarier med stora kolonier som växer kors och tvärs och på varandra är ju bland det finaste jag vet i hobbyn, men samtidigt är LPS så fascinerande och nästan magiska under blåljus. Hittills är jag inte helt hundra på om jag vill satsa helhjärtat på antingen det ena eller det andra, så tills vidare kör jag med ett mixat rev med lite av varje av det jag tycker ser spännande ut och som går ihop. Jag har också ett litet nanokar på skrivbordet som jag kan flytta över koraller till om de inte skulle trivas i den fart och fläkt jag har i det här akvariet.

 

20210407_183537.jpg.81b7cbe8b0ca51c4fa26242a79d07dd2.jpg

  • Gilla 6
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Något som jag tycker är svårt att få grepp om är om mängden flöde och ljus i akvariet är tillräckligt och rätt utformat. För ett tag sedan såg jag ett intressant Youtube-klipp där en marinbiolog presenterade sin forskning kring hur alkalinitet, ljusintensitet och vattenflöde påverkar korallernas fotosyntes (https://youtu.be/fBktpJ3umAs) och jag har försökt ta till mig av det. Summeringen av hans slutsatser, som jag uppfattade dem, är att högre alkalinitet kan boosta tillväxten hos stenkoraller, medan alltför intensivt ljus kan försätta korallen i en form av skyddsläge med försämrad fotosyntes och sämre tillväxt (detta lär å andra sidan variera mellan olika arter beroende på var de växer naturligt tänker jag) medan vattenflödet verkar vara det absolut viktigaste för att förse korallen med vad den behöver för att må bra och växa. Mer flöde verkar generellt vara bättre och vad vi i akvariesvängarna anser vara mycket flöde är i jämförelse med korallreven bara en spottstyver i jämförelse.


Vad gäller alkalinitet vill jag inte experimentera med högre nivåer då jag läst att det kan innebära en del risker med brända toppar på korallerna och så vidare. Det känns som mer av en balansgång. Dit kommer jag säkert så småningom, men jag är inte där nu. Jag siktar in mig på att ligga mellan 8.0-8,3 dKH och lyckas hålla det ganska stadigt. Förbrukningen har börjat ticka uppåt de senaste veckorna vilket jag hoppas betyder att mina fraggar börjar bo in sig och göra sig hemmastadda.


Idag kör jag med två Vortech MP40 med en intensitet som varierar mellan 50 - 75 % över dagen. Sen går min Vectra M på 50 %. Jag tror att det är tillräckligt idag, och jag försöker variera flödet med olika program, men allteftersom karet fylls upp framöver och korallkolonier etablerar sig lär jag behöva utöka flödet ytterligare. Input mottages tacksamt!

 

726161436_Flde.png.9897bff14be120cf7a0d31ea3b8dc537.png


Ljuset är ändå det jag funderat mest över på sistone.  När jag fördjupat mig i vad lämplig ljusintensitet är som ger bäst färg och tillväxt verkar det vara kring 250-350 PAR för SPS (även om en del hobbyister förespråkar högre nivåer för Acropora). Efter att ha försökt jämföra andras PAR-resultat på olika forum med samma belysning som jag och försöka uppskatta var jag själv kunde tänkas ligga tröttnade jag till slut och köpte en Seneye. Mycket smidig apparat även om sladden gärna hade fått vara någon meter längre. Med tre Radion XR15 på 65 % ligger jag kanske runt 150 PAR i snitt i mitten av akvariet där jag placerat mina Acropora-fraggar. På botten har jag någonstans mellan 50-75 PAR. Det känns lite klent och med bara tre armaturer får de sträcka ut sig ordentligt för att nå ut i akvariet. Jag har sedan tidigare tänkt att jag behöver fler armaturer när akvariet växer ut, så jag slog till nu och skaffade en fjärde som borde dyka upp i veckan. På sikt tänker jag mig att jag skaffar två XR15 till - motsvarande tre XR30 men med större möjlighet att sprida ut ljuset över akvariet för att undvika skuggning.

 

Screenshot_20210503-230736_Mobius.jpg.e361b6fed072de4aba2557ee03362568.jpg


Jag avslutar med en helbild på akvariet. Jag hittade ett par kryddhyllor och någon form av badrumshylla på IKEA. Kryddhyllorna passar perfekt till matburkarna medan de andra är i plast med sugkoppar som kan flyttas runt lite som man behöver dem. Perfekt att ha lite allt möjligt i som är bra att ha när man rotar i akvariet!

20210503_222801.jpg.dad395084960e2790f64fcb52686b016.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såna där små organiseringslösningar kan verkligen vara pricken över i ibland 😊 

 

Delar ditt resonemang i det du skriver kring belysning, flöde och kh. 

Tror nog att dina mp40 räcker gott och väl. Flödesmässigt, om jag förstått det rätt, så är det också positivt att ha lite olika scheman som du skriver, då du kan skapa turbulens på lite olika ställen runt om. 

 

Vad gäller belysning... Alla har vi ju våra estetiska preferenser, men du har inte funderat att göra en hybridlösning? T.ex addera några t5 eller kanske några led-bars, som blir alltmer populära 😊 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Såna där små organiseringslösningar kan verkligen vara pricken över i ibland 😊 

 

Delar ditt resonemang i det du skriver kring belysning, flöde och kh. 

Tror nog att dina mp40 räcker gott och väl. Flödesmässigt, om jag förstått det rätt, så är det också positivt att ha lite olika scheman som du skriver, då du kan skapa turbulens på lite olika ställen runt om. 

 

Vad gäller belysning... Alla har vi ju våra estetiska preferenser, men du har inte funderat att göra en hybridlösning? T.ex addera några t5 eller kanske några led-bars, som blir alltmer populära 😊 

Jo, jag tror väl egentligen att flödet jag har räcker till. Det knepiga ligger väl i att få det att "strömma rätt", men här är det väl som med allt annat i hobbyn att ha is i magen, invänta resultat och eventuellt justera efter det. Men det är så svårt att inte pilla och knåpa när man... 😉

 

Vad gäller belysning så har jag kikat på hybridlösningar med T5-rör och LED-lister som Orphek eller Reefbrite, men kommit fram till att jag inte vill byta rör om vartannat eller tappa kontroll över ljusspektrumet. Det är så smidigt att kunna styra all belysning med en app. En tanke som fastnat, som kanske inte bidrar till utjämnat ljus, är att lägga till ett par Kessils för skimrets skull. Jag har en A180 över mitt nano och det ljuset är så snyggt! Jag fick min fjärde XR15 i förra veckan och spred ut armaturerna lite mer över akvariet och tycker att ljusbilden blev betydligt bättre än tidigare med färre skuggor. Med ursprunglig intensitet på 65 % hamnade jag på runt 200 PAR ganska långt ned i akvariet, men för att inte chocka korallerna kör jag acklimatiseringsprogrammet från tidigare ca 150 PAR över en månads tid, sen lär jag umpa upp det ytterligare några steg för att nå runt 250 PAR.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Här kommer första uppdateringen på länge. Det har varit tufft i akvariet sedan en tid tillbaka.

 

Sommaren var fullspäckad med projekt och saker att göra utomhus, så akvariet hamnade lite i skymundan som det ofta tenderar att göra. Jag hoppades på att korallerna skulle ta lite fart när de fick lite andrum av att jag inte påtade runt med så mycket. Tyvärr vände det åt andra hållet och sedan i mitten på sommaren har nästan alla mina SPS:er dött sakta men säkert en efter en. Jag har inte lyckats diagnosticera varför men ska skicka in en ICP snart när jag känner att jag fått rätsida på akvariet. Mina LPS:er och fiskar mår däremot bra och växer på, så allt går inte emot mig.

 

En annan positiv observation är att trots den ihållande värmeböljan i juli så steg temperaturen i akvariet aldrig över 27 grader. Det kanske är lite i överkant fortfarande, men ändå helt acceptabelt helt utan kylning. Mitt förra kar som stod på övervåningen tog sig en bra bit över 30 grader när det var som värst. Till nästa sommar borde jag dock vara förberedd med några fläktar som kan gå på när värmen drämmer till.

 

Det var det om sommaren. När nu innesittarvädret väl infunnit sig till sist har jag börjat fortsätta bygga vidare på akvariet. Mina näringsvärden var relativt höga sedan i våras med NO3 kring 20 och PO4 kring 0.1 med en peak på 40/0,25 i juni. Näringsvärdena och därmed filtreringen var aktuellt att se över.

 

Jag installerade ett rullfilter, Clarisea SK-5000 Gen 3, i början på september. I och med det var jag tvungen att tömma ut sumpen och skära loss några glasskivor avsedda för manuella filtersockor. Sumpen hade hunnit bli ganska snuskig av detritus och alger från det halvfunktionella refugium jag hade, så det kändes bra att städa ur den och starta om den delen från scratch. Allt jag behövde för att installera rullfiltret därefter var en skarvmuff, en tumstock och en såg. Eftersom akvariet är från USA var jag förberedd på att rördimensionerna mättes i tummar, fötter och andra godtyckliga kroppsdelar. Jag var inställd på att det skulle bli ett bök att få ihop det, men här passade en 40mm skarvmuff perfekt. Filtret har rullat på en dryg månad nu och justerats in. Än så länge nöjd över kvaliteten på produkten och hur mycket skit den drar ur vattnet. Hittills har kanske 40 % av första rullen förbrukats.

 

När jag ändå hade sumpen tömd och rengjord kände jag mig lite våghalsig och drog fram glasborren. Sumpen hade ett fack avsedd för RO-vatten som jag inte använt, och in till den borrade jag ett hål för att kunna dra ett utloppsrör. När allt stod på plats igen kastade jag i en liten pump som låg liggandes och tryckte på en ordentlig refugiumlampa den här gången, en AI Prime Fuge. Nu har jag således ett ordentligt refugium med bra flöde och bra ljus. Det märks och chaeto-bollen jag kastade i har fyllt ut hela utrymmet på fyra veckor. Jag ska bara hitta ett par akrylskivor av rätt storlek och sätta dem mot glaset i refugiet så jag slipper ljusspill på resten av utrustningen, sen är jag nog nöjd på den fronten.

Båda dessa åtgärder, tillsammans med fosfatremover, har dragit ner näringsvärdena betydligt. Idag ligger jag på ca 12 ppm NO3 och 0,05 ppm PO4. Det snabba fallet av näringsämnen gav cyanon som krupit runt i hörnen lite mer spelrum och den senaste veckan har den tagit för sig lite mer av sandbädden där flödet är som sämst. Jag har justerat upp flödet och doserar Microbact7 för att konkurrera undan cyanon. Fortsätter näringsvärdena svaja är nästa åtgärd att skaffa en kraftigare skummare. Jag har kikat på Deltec 1000i-1500i som möjliga kandidater. Jag har en Nyos 120 idag.

 

20210904_112639.jpg.f61ef681cc7d57ba19f2af6254a43988.jpg

20210912_014544.jpg.7b070d1f8b255e98c6b0c0f3aed24a58.jpg

 

Sommarens stora vinnare i akvariet är mina “älskade” glasrosor som tycks ha hittat ett paradis att leva och föröka sig i. I den mån jag kunnat har jag knäppt de största med kalkpasta, men det är ett evighetsgöra som jag inte kommer vinna med bara ett vapen. Därför införskaffades en fjärilsfisk i början på augusti. Det tog några veckor innan han fattade galoppen, men nu ser jag honom picka på glasrosorna till och från - men långt ifrån tillräckligt för att göra någon skillnad. Jag hade tur att hitta en fjärilsfisk som villigt åt den mat jag ger till fiskarna, så glasrosaptiten är kanske inte lika stor som den skulle kunna vara. När jag således såg aiptasiaätande nakensnäckor, Berghia, till salu i närheten kastade jag mig över annonsen och fick med mig hem fem små sniglar. Jag har haft dem ett tag nu och nakensnäckorna äter och växer friskt, men framförallt lägger de ägg som om de inte gör något annat. Ännu märks ingen skillnad, men jag har läst att det tar ett par månader innan populationen når kritisk massa.

 

Allt som allt är det lite motigt just nu och akvariet ser inte sådär överdrivet roligt ut med korallskelett, cyano och glasrosor i alla skrymslen och vrår, men jag känner mig inte nedslagen utan låter det lunka framåt i sin egen takt. Näringsvärdena har kilat nedåt mot trivsammare nivåer i och med den bättre filtreringen. Glasrosorna ska väl ge sig om allt går väl med berghian. Vad gäller cyanon tänker jag mig åtminstone en, kanske två, till cirkulationspumpar som blåser längs sanden i bak- och framkant på akvariet. Jag planerar att bygga om scapen i ena halvan för att ge bättre flöde och fler gömställen för fiskarna. Därefter tänker jag mig ett större vattenbyte (~50 %) för att jämna ut alla obalanser i vattenkolumnen följt av ICP-test innan jag gör ett nytt försök med någon SPS. När Core7 tar slut om några veckor går jag över till ATI Essentials.

 

Det blev ett långt inlägg för att komma ikapp. Jag ska bli bättre på att uppdatera mindre mer frekvent.
 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag jobbar vidare med att få akvariet på rätt köl. Sedan senaste uppdateringen har jag införskaffat 10 Carberryi-anthias. När jag kunde inspektera dem närmare hemma noterade jag att en såg ganska vek ut och mycket riktigt hittade jag den död morgonen därpå. De övriga 9 verkar må och äta bra dock. Stimmet har verkligen gjort skillnad på hur alla fiskarna i akvariet beter sig. Tidigare har fiskarna varit ganska skygga om jag inte har suttit stilla framför karet en stund. Med anthias-stimmet verkar alla känna sig tryggare och de visar sig på ett helt annat sätt som får akvariet att kännas mer levande.

 

Akvariet innehåller nu dessa arter, sammantaget 20 stycken.

Centropyge acanthops Fireball Angel
Halichoeres chrysus Yellow Wrasse
Pseudocheilinus hexataenia Sixline wrasse
Siganus vulpinus Foxface Lo
Salarias ramosus Starry blenny
Stonogobiops yasha Yasha white ray shrimp goby
Elacatinus Oceanops Neon goby
Zebrasoma xanthurum Purple tang
Zebrasoma desjardinii Desjardinii tang
Ctenochaetus truncatus Silver spot tang
Chelmon rostratus Copperbanded butterlyfish
Nemanthias carberryi 9 st Carrberryi anthias

 

I och med att anthiasen introducerades, som jag läst kan vara svåra med maten, var jag också mån om att få dem att äta ordentligt från början och jag drog därför på med matningen som jag nu stegvis backar tillbaka på tills jag hittar en balans i systemet. En följd är att näringsvärdena började vända uppåt igen och jag slog till på en skummare som är mer lämpad för akvariet, en Deltec 1000i. Första intrycket så här långt är att den gör ett fantastiskt mycket bättre jobb än min Nyos 120. Algrefugiet jobbar också på och jag skördar just nu var tredje vecka. Fläkten i belysningen är däremot paj och jag letar efter en ersättningsfläkt till den. I nuläget kan jag bara köra ljuset på 50 % och då överhettas den ändå med jämna mellanrum och stänger av sig en stund. Får jag pli på lampan så borde jag tillsammans med den nya skummaren och rullfiltret få grepp om näringsexporten i systemet - hoppas jag.

 

Jag har också fått i lite mer sten för att bygga på scapen med en revpelare till höger och en större sten i mitten. När jag bestämt mig för om jag gillar ändringen ska jag också försöka få in någon valvliknande konstruktion, se min "utförliga" skiss nedan.

 

20211016_211800.jpg.1640c0129f3d54f705349db7b0a00fbe.jpg

20211018_211224.jpg.26639c3b31d23593454be91a7c16b76d.jpg

20211018_211224-2.jpg.5414af410c1aa89eb1b00c64aa42aec5.jpg

 

Jag gjorde också ett 50 % vattenbyte i samband med att jag byggde och stökade om i karet. Jag ska göra 10-15 % vattenbyte i veckan nu tills jag får rätsida på akvariet och mina koraller slutar dö och dra sig tillbaka. Jag förlorade en euphyllia för ett par veckor sedan. Det är fortfarande cyano på sanden men den sprider sig inte. Därtill går jag också igenom pump för pump och gör rent och kalkar av dem samt skrapar bakrutorna lite i taget för att inte bomba akvariet med skit att bryta ner.

 

Mätvärden efter det stora vattenbytet, ska också skicka in ett ICP imorgon som jämförelse:
Salinitet: 1,025 (Refraktometer)

Alkalinitet: 7,2 (Hanna)
Kalcium: 520 (Hanna)

Magnesium: 1260 (Salifert)

Nitrat: 15,6 (Hanna HR)
Fosfat: 0,09 (Hanna)
PH pendlar mellan 8,3-8,1 dag/natt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Igår kom svaret på mitt ICP-test som jag skickade in för snart två veckor sedan.  Det enda som stack ut från mina egna mätvärden var kalcium-värdet som jag fått till 520 mg/l på min Hanna-mätare. ICP-testet angav 454 mg/l, vilket jag ändå tycker är åt det bättre hållet. Min mätare kan ha åkt i golvet en gång för mycket...


Det fanns också en del flaggor bland spårämnena. Joden var rödflaggad och det doserar jag upp manuellt till bättre nivåer. Det är också en del aluminum i vattnet men det tror jag beror på att jag precis kört med aluminiumbaserad fosfatremover. Utöver det var bor, kobolt, krom, strontium och vanadin gulmarkerat. När jag läste på om de respektiva spårämnenas roll i havsvatten kan bristerna här vara en förklaring till mitt akvariums motgångar sedan i somras. De mest kritiska ämnena som var nollade doserar jag upp manuellt, men resten avvaktar jag med och gör fler frekventa vattenbyten istället.


Jag söker också ett bättre sätt att få pli på min näringsexport och har läst på om koldosering. Jag fastnade särskilt för ett klipp med ReefDudes och en representant för Tropic Marin och tänker pröva deras produkter som ett komplement till mitt refugium. Resonemanget bakom produkterna verkar vettiga och tillför akvariet mer än bara näringsexport. Det är ett ganska långt men intressant klipp. Om någon har prövat Tropic marins koldosprogram får ni gärna flika in med era erfarenheter! 

 

https://www.youtube.com/watch?v=wlxt8GhmkCc&ab_channel=ReefDudes

Results_31678_en.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Näringsvärdena börjat gå nedåt nu. Med en ny fläkt i min AI Fuge samt tillsats av Chaetogrow har refugiet tagit fart. Därtill har jag också startat Tropic Marines biobollar samt koldosering (Elimi NP), men bara i väldigt små mängder så jag är osäker på om detta bidragit till särskilt mycket. Skummaren har dock jobbat på lite bättre än vanligt så det är inte omöjligt att koldoseringen haft effekt. Mätningarna de senaste tre veckorna har varit:
 

Nitrat: 15,7 -> 10,1 -> 5,8
Fosfat: 0,14 -> 0,10 -> 0,09

 

Det känns skönt att det äntligen händer något men det går snudd på för fort nedåt tycker jag. Jag drar ner lite på refugiumbelysningen och ser om det bromsar in näringsreduktionen något. Mina dunkar med Triton Core7 tog slut och jag gick över till ATI Essentials PRO nyligen. Jag vet inte om det är den övergången eller om den hastiga ändringen i näringsvärden chockat akvariet och dragit ner på tillväxten, men min alkalinitet har stigit upp till strax över 9 dKH, vilket är lite högre än jag vill ha det, så dospumpen har ställts ner.

 

Jag har gjort många ändringar i akvariets näringsexport med ny skummare, rullfilter, förbättrat refugium och nu senast TM:s koldosering och har också tryckt ner mer levandesten, så det är inte förvånande att karet nu är lite ur balans. Cyanon har ett starkare grepp nu och de stenar med fulalger har blivit lite fluffigare (intressant nog växer de bara på tidigare död LS/marcorocks, LS:en direkt från havet har nästan inga fulalger på sig). Det kan mycket väl bli värre innan det blir bättre. Det kan jag leva med om det innebär att akvariet på sikt blir stabilare och finare. Just nu avvaktar jag ett tag och ser hur det utvecklar sig. Eventuellt fyller jag på städpatrullen lite framöver. Lite lovande är att en grenväxande montipora som kom med den nya LS:en har färgat ut fint och ser ut att växa nya grenar.

 

För ett tag sedan fick jag tag på glasrosätande nakensnäckor, Berghia Stephanieae, som jag lyckats föröka i ett separat akvarium. Nu senaste veckan har jag flyttat över säkert 50 stycken till karet. Jag hoppas att de lyckas etablera sig nu när de är så många, för jag vet att mina wrassar och pepparmintsräkor säkert äter alla de hittar. Jag hoppas verkligen att detta biter mot glasrosorna som jag stör mig mer på än fulalgerna och cyanon.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minuter sedan, Karl Lindfelt skrev:

 

Nitrat: 15,7 -> 10,1 -> 5,8
Fosfat: 0,14 -> 0,10 -> 0,09

 

Det känns skönt att det äntligen händer något men det går snudd på för fort nedåt tycker jag. Jag drar ner lite på refugiumbelysningen och ser om det bromsar in näringsreduktionen något. 

 

Jag har gjort många ändringar i akvariets näringsexport med ny skummare, rullfilter, förbättrat refugium och nu senast TM:s koldosering och har också tryckt ner mer levandesten, så det är inte förvånande att karet nu är lite ur balans. 

 

 

 

Ja det är säkert en kombination av refugiet och rullfiltret. Rullfiltret har nog en väldigt stor påverkan på näringsvärdena (de fångar upp otroligt mkt gojs). Bra att du är med på bollen och korrigerar innan du hinner ev. nolla värdena. En del näringsvärden binder sig i algtillväxten också så att försöka mekaniskt få bort alger i displayen så gott det går är alltid fördelaktigt. 

 

Varför det växer mer alger på den döda stenen kan vara för att den har näringsämnen bundet i sig mer än den "äldre" levande stenen. Och på den äldre stenen finns mer konkurrens om utrymmet.

 

Ska bli kul att läsa vidare hur allting utvecklar sig :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, kaptenen skrev:

 

Ja det är säkert en kombination av refugiet och rullfiltret. Rullfiltret har nog en väldigt stor påverkan på näringsvärdena (de fångar upp otroligt mkt gojs). Bra att du är med på bollen och korrigerar innan du hinner ev. nolla värdena. En del näringsvärden binder sig i algtillväxten också så att försöka mekaniskt få bort alger i displayen så gott det går är alltid fördelaktigt. 

 

Varför det växer mer alger på den döda stenen kan vara för att den har näringsämnen bundet i sig mer än den "äldre" levande stenen. Och på den äldre stenen finns mer konkurrens om utrymmet.

 

Ska bli kul att läsa vidare hur allting utvecklar sig :) 

Tack för ditt inlägg! Ja, jag vill helst inte göra pannkaka av allt och vända höga näringsvärden till nollade värden. Nu när jag närmar mig nivåer som jag är mer bekväm med vill jag försöka plana ut reduktionen i god tid och hellre gå nedåt sakta den sista biten. Vi får se om jag lyckas! 😅

 

Vad gäller stenen så är det förmodligen precis som du skriver. Det är ändå häftigt att se skillnaden mellan riktig LS och återuppväckt sådan. Den tidigare döda stenen har ändå varit i vatten i snart två år tillsammans med LS. Det får bli några pass med vakuumslang och filtersocka för att suga ut algerna.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Söndagsmätningen visade att nitraten klättrat ner från 5,8 till 2,8 och fosfaterna från 0,09 till 0,05 på en vecka. Nu ligger jag på värden som jag tror är vettiga och ska försöka balansera värdena däromkring. Jag kommer att dra ner fotoperioden i refugiet från 12 till 8 timmar och gå över från Tropic Marines Elimi-NP (näringssänkande koldosering) till deras NP-bacto-balance (näringsbalanserande koldosering).

 

I veckan sög jag också ut en del alger (som syns på bilderna nedan). Jag ökade returpumpen till max och körde en slang rätt ner i en filtersocka och kunde på så vis köra på utan att behöva tänka på hinkar som blir överfulla osv. Mycket av algerna lossnade lätt av sig själv och jag ska ge dem en dust till kommande vecka. Om jag ger mig på dem frekvent kanske annat liv hinner etablera sig där de tidigare växt. Cyanon är kanske lite starkare än tidigare, men håller sig mest på sanden. Jag stör den, doserar Biobact7 och väntar på bättre tider.

 

Jag lyckades fånga en bild på min Yasha goby som faktiskt blev rätt häftig!

20211117_215257.jpg.45a832d79f3a008aea9e3e79ad8df08b.jpg

20211117_113538.jpg.44bf3d5b410f8297fd506b1d863010a5.jpg20211117_113524.jpg.a04cd322f3fea3537e4f7da2f7ae4066.jpg

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minuter sedan, kaptenen skrev:

Spontan fråga - hur ser din städpatrull ut förövrigt? 

När det kommer till algätare har jag en lila kirurg, en liten desjardinii, en "silver spot tang", en foxface samt en starry blenny. Ingen av dem verkar särskilt intresserad av algsorten jag har på stenen.

 

Därtill borde det vara runt ett tjugotal vuxna trochus (samt en myriad av bebisar), en eller två turbos och en handfull andra snäckor (ringed money cowry, nassarius, rosemouth star shell, neritas grazer, cerith). Lite osäker på sort och antal som finns då de tillkommit i omgångar och en del har dött. Sedan kanske 10-15 eremitkräftor, en fighting conch och senaste tillskottet var en svart sjögurka för några veckor sedan.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-11-22 at 20:24, Karl Lindfelt skrev:

När det kommer till algätare har jag en lila kirurg, en liten desjardinii, en "silver spot tang", en foxface samt en starry blenny. Ingen av dem verkar särskilt intresserad av algsorten jag har på stenen.

 

Därtill borde det vara runt ett tjugotal vuxna trochus (samt en myriad av bebisar), en eller två turbos och en handfull andra snäckor (ringed money cowry, nassarius, rosemouth star shell, neritas grazer, cerith). Lite osäker på sort och antal som finns då de tillkommit i omgångar och en del har dött. Sedan kanske 10-15 eremitkräftor, en fighting conch och senaste tillskottet var en svart sjögurka för några veckor sedan.

 

Då har jag inget att tillägga där. Nu när näringsämnena är i mer balans så kör på med att få bort det manuellt så blir det säkert bra med tiden. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så synd att du tappat dina SPS koraller, det är lite träligt när saker dör och man får slåss emot annat man inte önskar. De är ganska gröna dina alger på många av stenarna. Men det ser ju ut som ganska friska gröna mattor iaf 🙂 Jag tror få djur äter av de etablerade mattorna, algätarna äter hellre de små späda skotten där ny tillväxt sker. Så lösningen är mer att vända deras miljö tills de trivs illa, växer sämre och till slut börjar dö av. Gärna i kombination med mekanisk rensning av de om det går. Ibland sitter de på tok för hårt och då är det svårt att slita eller suga ut de. En sjöborre kanske skulle hjälpa, den äter nog inte nödvändigtvis algerna direkt. Men den kan äta de indirekt genom att den vill gnaga av stenen de växer på. Om du vill ha en sjöborre så är nog en diadema det bästa valet. De har långa förskräckliga taggar men de är mycket mindre stökiga än de flesta andra arterna trots deras storlek.

 

Ibland kan sådana algmattor ha en tendens att samla massa skräp i sig som man kanske inte ser. Det kan vara värt att blåsa av de emellanåt så att de är friska. Annars brukar de bli för täta och kväver liksom sig själva. Då blir de bara en samling av grönt elände där algerna varken riktigt dör eller frodas. Då kan de nog bli små jäsande nitratfabriker, då är det bättre att hålla de lite friska istället. Om du vill blåsa av de lätt utan att hålla på med en pump kan jag rekommendera en stor pipett, typ en sådan här: https://www.amazon.se/Stekspruta-akryl-från-Chef-Aid/dp/B00175J0LC/ref=sr_1_8?keywords=turkey+baster&qid=1637709968&sr=8-8 Den är kanon så länge cyanon är kvar med, om det kryper lite cyano på någon korall kan du bara blåsa bort det snabbt med sprutan.

 

Vad för saker sköter du med din Profilux? Lyset och pumparna styr du väl genom Mobius, de har ju redan små datorer i sig som kan programmeras.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minutes ago, Jois said:

Har inte så mycket att tillägga, men enligt erfarenhet så tror jag att det endast är sjöharen som äter denna typ av alg. 

Kanske att en blenny lawnmower rår på dem också(?). 

Kan tillägga att sjöborrar med all sannolikhet kommer mumsa i sig dessa.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era goda råd! Som Daniel är inne på är det någon sorts alg som inte verkar vara särskilt aptitlig för invånarna jag har. Nu när jag har gett mig på dem manuellt och näringsvärdena samtidigt begränsats avsevärt ser jag hur små tussar lossnar från stenen till och från och att den frilagda stenen verkar förbli kal (peppar peppar). Jag går också loss med en pipett/turkey baster när cyanotäcket breder ut sig för mycket. Mycket riktigt kommer det mängder av detritus som jag åtminstone delvis fångas upp av rullfiltret. Jag har också försökt få till rengöringsprogrammet på mina MP40:s för att röra upp mer i vattenkolumnen någon gång under dagen, men ser inte att det ger effekt med mina nuvarande inställningar.

 

Jag svängde förbi Aquariatech som öppnade sin nya butik idag (det kommer bli skitbra med all den extra ytan, kul att det går bra för dem!). Med era råd i åtanke köpte jag in ett par sjöborrar och introducerade dem till akvariet. Det blev en "orange spine" och en "tuxedo". De kanske ger en extra knuff i rätt riktning tillsammans med allt annat.

20211124_165202.jpg.fff0b242a65cc315de39fe5839b2876c.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...


Nu har det här akvariet varit igång lite mer än ett år och jag tyckte det var lämpligt att skriva ihop en liten sammanfattning av året som gått och hur jag tänker framåt. 
Överlag har de varit ett trögt år där det gick bra ett tag på senvåren, men över sommaren när fokuset var på annat håll visade sig systemets brister och begränsningar. Näringsvärdena drog iväg och många av stenkorallerna dog i sviterna. Under hösten har jag lagt fokus på att framförallt bättra på näringsexporten med ett rullfilter, en större skummare, bättre refugium samt koldosering med Tropic Marines produkter. Eftersom jag gått ganska aggressivt fram har jag inte vågat mig på fler koraller under den perioden. I korallväg är det därför inte särskilt många nytillskott under akvariets första år. De koraller som har hängt med har däremot växt till sig och fått fler polyper, framförallt mina zoanthus. 


I fiskväg har det däremot gått desto bättre. Jag har fått tag på i stort sett alla fiskar jag hade  tänkt mig eller hittat lämpliga ersättare. Jag har varit tursam nog att få tag på friska fiskar som äter bra från start och utan problem med aggressioner. De går bra ihop och jag är nöjd. Det som jag kanske skulle vilja komplettera med senare är lite fler mindre gobies och eventuellt ett gäng chromis, men det är ingenting jag planerar för ännu.

20211207_125945.jpg.5b91cc6c08355c9e97d043c3ef528600.jpg

 

I början av året hade jag problem med dinoflagellater när akvariet fortfarande var väldigt ungt och näringsvärdena väldigt låga. De konkurrerades ut med högre näringsämnen, tillsatta bakterier, uv-c (som sedan kopplades bort), dagliga störningar med pipett samt framförallt tid. Nu på hösten har jag dragits med cyano när jag till sist fick ner mina näringsvärden, men det har varit relativt begränsat till sandbädden där flödet varit som sämst. Cyanon har sakta dragit sig tillbaka sedan jag börjat vacuumsuga sanden och tillsätta bakterier som konkurrens, och jag tror att min senaste åtgärd innebär dödstöten för den:


Flödet uppgraderades igår med två Gyre 350. Första intrycket är Satan vilket flöde de ger! Mina två MP40 har kämpat på, men inte riktigt varit tillräckligt starka ensamma för akvariet. När jag blåst av stenen med pipett eller en pump har moln lämnat stenen. Igår när jag drog på de nya pumparna på 30-50 % blev vattnet nästan ogenomsiktligt av allt som blåstes upp från sten och sändbädd. Rullfiltret har definitivt fått jobba hårt senaste dygnet! Eftersom jag är urusel på att få till någon ordentlig rutin på vattenbyten är det desto viktigare för mig att avfallet i akvariet tar sig ner till rullfilter och skummare och således letar sig ut ur systemet. Tanken är att Gyre får stå för ett stadigt flöde runt i burken medan MP40 ger stötar och turbulens med Reef crest-läget. Eventuellt flyttar jag MP40 till bakrutan för bättre insyn på kortsidorna.


Även ljuset fick sig ett lyft för några veckor sedan med en Aquatic Life T5-hybrid till mina LED-armaturer. De har hittills bara gått någon timme om dagen, men jag kommer att trappa upp dem till runt 6 timmar om dagen så småningom. Nu kör jag alltså fyra Radion X15 gen 5 med 4x54 W T5, 2 Coral+ och 2 Blue+. Med alla dessa förbättringar på systemet hoppas jag på ett mer framgångsrikt år med korallerna. Nu ligger det på mig att sköta underhållet konsekvent och ta tempen på karet med regelbundna tester.


Idag ser jag att systemet mognar och börjar komma på plats så som jag vill ha det. De få SPS:er jag har börjar färga upp och rentav växa till sig. Sedan jag började med koldosering som göder biofilm i akvariet har mikrofaunan exploderat och jag ser små pods överallt på rutorna. På natten tittar också amphipodsen fram tillsammans alla andra småkryp som får biosystemet att gå runt. Det är riktigt roligt att se och är en av de riktigt fascinerande aspekterna med den här hobbyn - hur det finns livsformer av alla slag som fyller sin funktion i det stora hela. 


Vårens mål är att finjustera in näringsbalansen, få i lite mer koraller samt att ha en plan för sommaren som jag vet innebär mindre tid att hålla efter akvariet så inte samma historia upprepas igen.
 

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Akvariet har fått tuffa på för sig själv medan jag varit upptagen med julbestyr och husprojekt under månaden som gått. Jag har i princip bara matat, skrapat rutan, tömt skummarkoppen och gjort veckomätningarna. Det verkar ha gjort susen. Näringsvärdena har planat ut och hittat en stabil nivå med nitrat kring 4 ppm och fosfat kring 0,1 ppm. Korallerna verkar nöjda med det förbättrade flödet och ökade ljuset. De färgar ut fint och börjar visa tecken på tillväxt. Den enda korallen som verkar missnöjd är en duncan som jag misstänker ogillar ljusintensiteten. Jag ska försöka flytta den lite mer i skymundan och se om den tar sig.

 

Cyanon är sedan ett par veckor helt bortblåst, vilket jag ser som en seger! Det är sannolikt gyre-pumparna som blev dess baneman. Dem är jag väldigt nöjd med. Cyanon försvann ganska omgående från sandbädden men hängde kvar i håralgerna ett tag, innan de kastade in handduken helt till sist. Håralgerna fick ett uppåtsving i mitten på december, men är nu på tillbakagång och släpper från stenen av sig självt. Jag försöker få ner fosfatvärdet ytterligare ett snäpp med Rowaphos och hoppas det tar knäcken på resten av algerna.

 

Härnäst ska jag jaga lite nya fraggar och försöka fylla ut akvariet med fler koraller!

 

20211227_141338.jpg.b39c1ac8e14a9b91ba8bb810b6fb6ec2.jpg20211227_141423.jpg.95d1b8ab93ed9118569ba0afcccf31b6.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...