Gå till innehåll

Hjälp - Oodinium (?) i mitt cyklingskar


Rekommenderade inlägg

Tråkigt att redan behöva använda detta forumet, men vill ju inte förstöra den goda stämningen i min uppstartstråd med dessa tråkiga problem.

 

För typ tre dagar sedan såg jag de första prickarna på Herr Clown som går där med sin fru i ett kar för cykling av Marine Pure plattor. Lätt att vara efterklok - varför skulle jag ha ned firrar där - nja, nått kul ska man väl kolla på under väntetiden. Allt har gått fin-fint i 4 veckor, men så fick jag lite för höga nitratvärden (allt annat perfekt) och gjorde ett rätt stort vattenbyte. Misstänker att detta triggade sjukdomen (?).

 

Herr Clown är pigg och äter, men simmar nog lite mer lustigt än vanligt. Inga ovanliga andhämtningar, men "klipper" med gälfenorna. Hans gumma är helt symptomfri, men de sover inte tillsammans längre - han vill väl inte smitta henne 😆. Deras 4 inneboende Damsell-ungdommar flyttade för 6 dagar sedan till det stora visningskaret och alla är fortfarande bus-pigga och helt symptomfria.

 

Postar snart några bilder. Va tror ni - Oodinium eller annat?

 

Kan jag medicinera direkt i detta kar eller skadar jag bakteriekulturen i Marin Pure Plattorna? Antar att dessa bioplattor är kontaminerade och att jag måste vänta lääänge innan de kan flyttas till det stora nya visningskaret (hade eg. tänkt göra detta om typ en vecka).

 

Suck, aldrig får man vara riktigt glad - kan ni få mig på bättre humör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det ser ut mer som vita prick / ich... Åtminstone på andra bilden. Men jag har aldrig haft oodinium så har inte koll på hur den brukar se ut riktigt.

Ich kan ha triggats av temperatursvängning efter vattenbytet kanske annars. Finns en bra (och lång) tråd under sjukdomar om ich om det skulle vara det. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det får du räkna med. Tar du ur MP blocken och värmer dem till över 40 grader några timmar dör parasiterna och kanske bakterierna.

Det är säkrast att kasta dem om du medicinerat karet med kopp med blocken i. Och kontrollmät dosen. Blocken har antagligen tagit upp nästan all koppar så att medicineringen inte funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...