Gå till innehåll

Övergång från 250L utan sump till 350L med sump


ajarund

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag har nu haft ett revakvarium i drygt ett år. Det är ett enkelt 250 liters akvarium utan sump, med intern skummare, cirkulationspump med keramiska bitar samt streamers. Värdena för nitrat och fosfat är lite för höga trots behandling med NOPOX under ca tre månader. Jag har åtta fiskar och mjukkoraller. Jag har nu införskaffat ett begagnat Reefer 450 som är anpassat till Tritonmetoden. Min fråga är hur jag bäst gör övergången från det gamla karet till det nya? Jag tänker att jag borde kunna använda vattnet från det gamla karet och blanda resten nytt. Levande sten, tunt lager korallsand, koraller och djur ska också med. Är det något som jag absolut bör tänka på under övergången? Jag kan eventuellt ha båda karen igång ett tag, men helst inte så länge som det krävs för att starta ett helt nytt kar. Tar tacksamt emot tips!

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följer det med levande ifrån det nya karet?

 

Det bästa är om du har möjlighet att starta upp det nya, blanda helt nytt vatten till det och sedan överföra livet i lugn och ro. Det finns ingen stor nytta i att använda gammalt vatten då det är väldigt få nitrifikationsbakterier som finns löst i vattenkolumnen. De bor på substrat dvs sten och sand samt övriga filter. Du kommer bara ta med dig dina förhöjda nitrat och fosfat värden som du nu har ett bra tillfälle att få ner.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade blåst av alla stenar två dagar innan flytten och sen dammsugit den gamla sanden riktigt ordentligt dagen innan flytten, och sen flyttat över allt, inkl. vatten. Visst, du får med dig nitrat och fosfat från det gamla karet, men det blir som ett 50% vattenbyte istället för 100%, vilket borde vara skonsammare för invånarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några enstaka koraller och några fiskar medföljde. De får bo i det andra akvariet så länge. Jag använder nog lite av vattnet i det nya karet. Det är på plats och är rejält smutsigt av kalk och gröna alger. Lite röda kalkalger är det också och de vill jag gärna ha kvar. Hur mycket är lämpligt att rengöra? Jag gör helt rent på fram och sidoglas, men ska jag skrapa bort allt från bakre glaset också? Det kanske är snyggt att spara lite?


Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det slutade med att jag flyttade sten och ca 200 liter vatten och gjorde rent bakre glaset. Det känns som det bakre glaset på Reefer nästan är helt reflexfritt vilket ger ett snyggt djup när man ser på det. Får se hur länge det varar :) Karet är iallfall igång och nu är det dags att läsa på om Tritonmetoden. Några tips på bra läsning?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...