Gå till innehåll

Mörka fläckar på clowner


Rekommenderade inlägg

Vet inte ens om detta är en sjukdom, men nånting ser det ut att vara. 

 

Mina clowner har haft mörka fläckar i åtminstone en månad nu, förmodligen ännu längre. 

De äter och är aktiva, ser ut att må allmänt bra. 

Det är bara dom i mitt fiskbestånd som har dessa fläckar. 

 

Kan det ha att göra med att de valt att husera i en euphyllia frogspawn? Är det skadligt för denna sorts clowner?

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minuter sedan, Hampus85 skrev:

Inte helt lätt att se på film men ser mest ut som melaninfläckar. I så fall bara en ansamling av pigment, oftast pga att de reagerat på korallen. Inte farligt 🙂

 

 

 

 

Skönt att ha ett proffs här 😅👍

 

Prövar med en skärmdump. Kvalitén sjunker när jag laddar upp på Youtube 

Vet att vissa laddar upp i 4K, måste läsa på om det där 😊

 

Om jag skulle byta clownernas hem, är det rimligt att anta att deras mörka fläckar skulle försvinna då? Inte för att det är en anledning till att göra det, om det nu inte är skadligt. Men av ren nyfikenhet 😊

Screenshot_20210410-092043_Video Player.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Skönt att ha ett proffs här 😅👍

 

Prövar med en skärmdump. Kvalitén sjunker när jag laddar upp på Youtube 

Vet att vissa laddar upp i 4K, måste läsa på om det där 😊

 

Om jag skulle byta clownernas hem, är det rimligt att anta att deras mörka fläckar skulle försvinna då? Inte för att det är en anledning till att göra det, om det nu inte är skadligt. Men av ren nyfikenhet 😊

Screenshot_20210410-092043_Video Player.jpg

Just fisk och förflyttning av melanin är ett stort och spännande område 😁.  De har immunceller som kallas melanomakrofager. Dessa kan orsaka färgbyte på flera sätt. Dels kan makrofagerna vandra ut i vävnaden och ansamlas på specifika platser så att dessa områden mörknar. Denna process tar lite tid. 

Makrofagerna innehåller små klumpar med melanin. Dessa små klumpar kan den flytta inom sig. Om de ansamlas på en liten punkt i cellen blir den ljus, om de sprids mycket så blir den nästan svart. Med hjälp av denna process så kan fisken snabbt byta färg från ljus till mörk. Fiskar byter även färg vid olika tillstånd av illamående. Vid vissa sjukdomar blir de helt bleka och vid andra nästan svarta. Detta kan ge ledtrådar till vad som är fel (syrebrist, vissa bakterieinfektioner etc).

Detta var ett litet sidospår.

När det gäller clownerna så tror jag färgomslaget beror på att makrofagerna flyttar sig (det blir en inflammation där fisken blivit bränd och dessa makrofager flyttar sig dit för att hjälpa till med läkningen). I så fall kan det nog ta ett tag innan färgen återgår till normal men den bör göra det med tiden. Sedan verkar en del prickar kvarstå. Mina clowner flyttade från sin korall för flera månader sedan men har fortsatt lite småprickar.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Hampus85 skrev:

Just fisk och förflyttning av melanin är ett stort och spännande område 😁.  De har immunceller som kallas melanomakrofager. Dessa kan orsaka färgbyte på flera sätt. Dels kan makrofagerna vandra ut i vävnaden och ansamlas på specifika platser så att dessa områden mörknar. Denna process tar lite tid. 

Makrofagerna innehåller små klumpar med melanin. Dessa små klumpar kan den flytta inom sig. Om de ansamlas på en liten punkt i cellen blir den ljus, om de sprids mycket så blir den nästan svart. Med hjälp av denna process så kan fisken snabbt byta färg från ljus till mörk. Fiskar byter även färg vid olika tillstånd av illamående. Vid vissa sjukdomar blir de helt bleka och vid andra nästan svarta. Detta kan ge ledtrådar till vad som är fel (syrebrist, vissa bakterieinfektioner etc).

Detta var ett litet sidospår.

När det gäller clownerna så tror jag färgomslaget beror på att makrofagerna flyttar sig (det blir en inflammation där fisken blivit bränd och dessa makrofager flyttar sig dit för att hjälpa till med läkningen). I så fall kan det nog ta ett tag innan färgen återgår till normal men den bör göra det med tiden. Sedan verkar en del prickar kvarstå. Mina clowner flyttade från sin korall för flera månader sedan men har fortsatt lite småprickar.

 

Haha kanske inte sidospår men överkurs för en lekman! 👍👍 

 

Men, summan av kardemumman... Tror du dom mår dåligt av att bo i euphyllian? Det kanske kan göra dom svagare och mer mottagliga för värre sjukdomar isf, tänker jag. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Vet inte ens om detta är en sjukdom, men nånting ser det ut att vara. 

 

Mina clowner har haft mörka fläckar i åtminstone en månad nu, förmodligen ännu längre. 

De äter och är aktiva, ser ut att må allmänt bra. 

Det är bara dom i mitt fiskbestånd som har dessa fläckar. 

 

Kan det ha att göra med att de valt att husera i en euphyllia frogspawn? Är det skadligt för denna sorts clowner?

 

 

 

 

Denna kom som förslag efter din film. 

 

8:27 är det en närbild på hennes clown. Den ser också ut att ha mörka fläckar? 

 

Kanske allt är bra? Man kan ju hoppas 🙏😃

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Haha kanske inte sidospår men överkurs för en lekman! 👍👍 

 

Men, summan av kardemumman... Tror du dom mår dåligt av att bo i euphyllian? Det kanske kan göra dom svagare och mer mottagliga för värre sjukdomar isf, tänker jag. 

Nej jag tror helt enkelt att det är ett sätt för kroppen att anpassa sig. De är ju anpassade för anemoner som har starkare gift så jag tror absolut inte att de mår dåligt av det.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...