Gå till innehåll

Elektronikfråga, fläktar


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Jag har två st chassifläktar som jag skall koppla in för kylning av akvariet till sommaren. Tanken är att dessa kommer styras av ett uttag på min Apex Energy bar. 

 

Nu till frågan (som personal på Kjell och company inte kunde svara på). 

 

Funkar det att jag kopplar in båda dessa till en och samma 12v (1a) nätadapter? Eller kommer fläktarna "tappa kräm"? 

Behövs det en nätadapter för vardera fläkt? Eller en kraftigare? 

Har inte fullt koll på volt, watt och ampere... 😊

 

Tusen tack för hjälp! 

20210410_141324.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste varit praktikanter på Kjell när du var där 🙂

 

Din nätadapter ger upp till 1A i ström. Fläktarna drar 0.2A per styck. I teorin räcker den till fem fläktar, den räcker definitivt till fyra. Att driva två fläktar med den är inget problem. Du nyttjar bara 40% av dennes kapacitet.

 

Kom ihåg att koppla fläktarna parallellt när de går på samma nätdel. Dvs splitta strömadaptern till bägge fläktarna, kopplar du de i serie kommer de två 6V vardera och gå på halv fart ca, om de ens startar.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märk upp vilka ledare som är +12V och gnd innan du klipper av kontakterna. Jag förutsatte att röd var +12V och svart var gnd på två fractalfläktar jag har för kylning, men det stämde bara på en av dem... 🤬

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack @mikoto och @PerS

 

Såg först nu också att den nya fläkten jag köpte var 4-pin. Den gamla som jah använt är endast 3-pin. 

 

Vet inte vad en elektriker säger om min koppling med den gamla, men det är ju röd och svart kabel in i respektive koppling. 

Har tänkt koppla dom parallellt, men vilken kabel går in i "den röda" utav blå och grön? 

20210410_172227.jpg

20210410_172148.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mikoto skrev:

Noctua har trevligt nog ett diagram på deras hemsida som förklarar vad färgerna betyder:

 

https://noctua.at/en/productfaqs/productfaq/view/id/215/

 

Så där kan vi se att gul ledare är +12V och svart är "jord". Så det är de två du vill ansluta till din nätdel.

 

Oj, bra hittat där mikoto. Stort tack för all hjälp idag 😊👍

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...