Gå till innehåll

Metod för att nå pH 8.3


Casio

Ph 8.3  

35 användare har röstat

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Rekommenderade inlägg

Jag har läst att man inte ska jaga ph, då är det bättre att hålla kh stabilt istället.

Jag litar på ljusets fotosyntes som höjer ph på dagen då jag har mycket koraller. Utan koraller/växter vet jag inte om ph höjs så mycket..

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, precis. Det är säkert lätt att stöka till andra förhållanden. 

 

Men vad jag tycker mig märka är att fler intresserar sig för pH? 

 

Här inom forskningen vilken kanske alltid har haft samma intresse?

https://fof.se/tidning/2016/5/artikel/ny-studie-slar-fast-farhagor-om-koraller

 

 

Ändrat av Casio
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har provat kalkwasser, co2-scrub och chaeto med omvänd belysning, överlägset störst effekt fick jag genom co2-scrub. Omedelbar och stor effekt dessutom, ph la sig stabilt över 8 och pekade på runt närmare 8,4 om jag minns rätt. Med effekten på ph följde även en rejäl ökning av förbrukningen i karet, alltså rejält ökad tillväxt! Nackdelen är att det är en ganska dyr lösning då det förbrukas en hel del co2-scrub...

Kalkwasser kan nog ge viss effekt oxå men det behövs ganska stora mängder, i mitt system på runt 1200l funkar det inte riktigt....

Chaeton ger förvånansvärt liten effekt i mitt system.... 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, MattiasN skrev:

Har provat kalkwasser, co2-scrub och chaeto med omvänd belysning, överlägset störst effekt fick jag genom co2-scrub. Omedelbar och stor effekt dessutom, ph la sig stabilt över 8 och pekade på runt närmare 8,4 om jag minns rätt. Med effekten på ph följde även en rejäl ökning av förbrukningen i karet, alltså rejält ökad tillväxt! Nackdelen är att det är en ganska dyr lösning då det förbrukas en hel del co2-scrub...

Kalkwasser kan nog ge viss effekt oxå men det behövs ganska stora mängder, i mitt system på runt 1200l funkar det inte riktigt....

Chaeton ger förvånansvärt liten effekt i mitt system.... 

 

Tackar. 

 

Varför avslutade du Co2 scrubb? Pga av kostnaden? 

 

Är ett alternativ att leda slang från skumamrkoppen tillbaka till  Co2 scrubb mediat? 

 

Mvh 

Eric 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör omvänt dygn med refugium och så tar jag in luft från skummaren i rummet ej i skåpet. Värdet brukar då landa runt 8,15 när jag testar. Har tidigare funderat på att ta in luft till skummaren från utomhus men det är svårt att få till en snygg matning på det så jag har nöjt mig såhär för tillfället. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, kaptenen skrev:

Jag kör omvänt dygn med refugium och så tar jag in luft från skummaren i rummet ej i skåpet. Värdet brukar då landa runt 8,15 när jag testar. Har tidigare funderat på att ta in luft till skummaren från utomhus men det är svårt att få till en snygg matning på det så jag har nöjt mig såhär för tillfället. 

Det där med uteluft till skummare kan ge effekt på ph det också, jag har provat men märkte märkligt nog inget alls då.... Men det bör rimligen ge effekt så jag funderar lite på ett nytt test!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minuter sedan, MattiasN skrev:

Det där med uteluft till skummare kan ge effekt på ph det också, jag har provat men märkte märkligt nog inget alls då.... Men det bör rimligen ge effekt så jag funderar lite på ett nytt test!

 

Det bör det göra i.o.m att det brukar vara mer CO2 inomhus än ute. Kanske har du ett välventilerat hus?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder kalkvatten och det funkar bra för mig. Bytte dock till en större reaktor (som inte gick att få in under karet). Detta har lett till en minskning av ph med ca 0.2 i snittvärde. Jag tittar nu på hur jag ska kunna lösa detta med någon diy lösning. 
 

Sedan en fråga till er som använder co2 scrubber, kör ni den bara på tillflödet eller har ni någon recirc. på den för att minska förbrukningen och i så fall hur torkar ni ”luften”?

 

Sist men inte minst, det vore intressant att se hur ni som kör med över 8.3 i ph lyckats hålla med högre alk nivåer. Min erfarenhet har varit att det blir lätt fällningar vid högre ph och alk samtidigt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade PH med en billig (53kr!) mätare från amazon. Den visade 7,8. Provade att kalibrera den men ”cal” knappen funkade inte. Skräp helt enkelt! Kollade med Salifert och fick en mellan- till mörkgrön färg, så 8,2-8,3 enligt det testet. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, min erfarenhet av Salifert PH test är att det ger något högre värden för mig än en nykalibrerad PH-sensor (GHL). Har upplevt detta med två olika datorer och med flertalet nya sensorer. Det kan dock vara mina ögon som det är fel på...;) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, OR20 skrev:

Hej, min erfarenhet av Salifert PH test är att det ger något högre värden för mig än en nykalibrerad PH-sensor (GHL). Har upplevt detta med två olika datorer och med flertalet nya sensorer. Det kan dock vara mina ögon som det är fel på...;) 

Ok vad rekommenderar du för produkt för mätning av PH? Länka gärna till inköpssida. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej @Jojo,

Jag har som sagt ph sensorer kopplade till min  akvariedator. Det är dock ett relativt dyrt sätt att mäta ph om man bara är intresserad av det värdet. Fördelen att du på setta sätt kan följa värdena i "real" tid och kan se utveckling över tid samt har möjlighet att styra och övervaka andra saker också.  Om du vill gå dator vägen så brukar det gå att hitta begagnade datorer som du skulle kunna använda. När jag köpt separata mätare (salinitet, alkalinitet, PO4 m.m.) så har jag köpt av Hanna eller Milwaukee beroende på vad som ska testas. 

 

Jag själv skulle titta på något liknande detta om jag ville ha en "lös" ph mätare https://www.amazon.se/HANNA-HI-98107-pHep-pH-testare/dp/B07738Z42M/ref=asc_df_B07738Z42M/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476469115105&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=5385190320529920397&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9062403&hvtargid=pla-649027957612&psc=1 Dock har jag bara andra hans info om hur den är att jobba med. 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, OR20 skrev:

Hej @Jojo,

Jag har som sagt ph sensorer kopplade till min  akvariedator. Det är dock ett relativt dyrt sätt att mäta ph om man bara är intresserad av det värdet. Fördelen att du på setta sätt kan följa värdena i "real" tid och kan se utveckling över tid samt har möjlighet att styra och övervaka andra saker också.  Om du vill gå dator vägen så brukar det gå att hitta begagnade datorer som du skulle kunna använda. När jag köpt separata mätare (salinitet, alkalinitet, PO4 m.m.) så har jag köpt av Hanna eller Milwaukee beroende på vad som ska testas. 

 

Jag själv skulle titta på något liknande detta om jag ville ha en "lös" ph mätare https://www.amazon.se/HANNA-HI-98107-pHep-pH-testare/dp/B07738Z42M/ref=asc_df_B07738Z42M/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476469115105&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=5385190320529920397&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9062403&hvtargid=pla-649027957612&psc=1 Dock har jag bara andra hans info om hur den är att jobba med. 

Testar denna. Tack!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , nike83 skrev:

jag upplevde att mitt pH blev lite högre när jag ökade KH från 7 till över 8. försöker hålla kh mellan 8 och 8,5. 

Jag ligger på ca: 7,7 med Salifert. Ska buffra upp till över åtta. Allt i karet ser ut att må bra men tillväxten på mina acros kan bli bättre.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-04-11 at 18:51, OR20 skrev:

Sedan en fråga till er som använder co2 scrubber, kör ni den bara på tillflödet eller har ni någon recirc. på den för att minska förbrukningen och i så fall hur torkar ni ”luften”?

 

 

Jag kör på co2-remover men när jag läste på om recirkulerande skummare så vågade jag inte ta den risken, då jag inte hade en pH monitor/kontroll.

 

Däremot har jag glömt bort tanken tills att du nämnde det nu. Jag har ju en apex nu så lite fler möjligheter. Ska nog läsa på igen så får vi se om det blir ett kommande projekt! 👍

 

Anledningen, för övrigt, att jag valt co2-remover är för att det blev för mycket teknik med kalkmixer, flödespump etc. 

Vi är också 4 individer i detta hushåll på 94 kvm med halvkass ventilation och skummaren 10 meter från närmsta uteluft. Mitt pH ligger stabilt på 8,1-8,3. Köpte också 20 kg co2-remover från ett dykcenter 😊👍 har haft i 5 liter i några månader nu och inte behövt byta. 

 

Mitt kar är ju dock 400 liter och en deltec 600i skummare. Med större kar/skummare blir det ju också en ökad förbrukning av co2-remover. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
13 timmar sedan, Casio skrev:

Kul att se vad ni använder! 

 

Många fina svar 🙌 Tack ☺️

På söndag får jag nog den sista utrustningen och då blir det till att pröva bygge av en recirkulerande co2-scrubber till skummaren. 

Ska bli kul att se om man kan få pH till att blir riktigt stabilt genom att låta pH proben styra skummaren. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

På söndag får jag nog den sista utrustningen och då blir det till att pröva bygge av en recirkulerande co2-scrubber till skummaren. 

Ska bli kul att se om man kan få pH till att blir riktigt stabilt genom att låta pH proben styra skummaren. 

Det blir riktigt spännande att höra utfallet av det. 

 

Det var lite för dyrt med en Co2 mätare för egen del i detta nu, men det kanske är någon annan som har en. 

 

Är det någon som vet hur mycket det skiljer mellan Co2 på ytan /under akvariet / en bit ovan. Många x faktorer här, men på ett ungefär iaf? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Tänkte bara meddela att min recirkulerande co2-scrubber är up and running från och med i eftermiddags. Ska bli intressant att se vad detta gör med pH och förbrukningen av co2-remover. 

Ska försöka komma ihåg att uppdatera när jag har mer "data" framöver 😊

20210503_152751.jpg

20210503_154746-01.jpeg

Väldigt skoj. Fin ordning på tekniken 💪

 

Skulle vara grymt kul med video som förklarade skrubbern 😊

Ändrat av Casio
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...