Gå till innehåll

Metod för att nå pH 8.3


Casio

Ph 8.3  

35 användare har röstat

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Rekommenderade inlägg

4 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Har inte koll på det där, mer än att det är double junction man vill ha. 

Apex pH probe borde ju räcka kvalitetsmässigt 👍

Hur ofta byter du elektrod 

 

de jag har är Dubbel Junction

Ska köpa nya bnc kontaker å göra den riktig kontaktering med den kabeln jag har. De pH prober jag har är brytbara vid framkant på kabeln

PG 13,5 DIN SN6

 

 

 

men ska kolla igen kan vara så att min ingång på GHL gått sönder den visar 10.5 i pH med som utan probe

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, wrang skrev:

Hur ofta byter du elektrod 

 

de jag har är Dubbel Junction

Ska nog köpa nya bnc kontaker å göra den riktig kontraktering

 

men ska kolla igen kan vara så att min ingång på GHL gått sönder den visar 10.5 i pH med som utan probe

Har ännu inte bytt, men haft AT i 1,5 år och Apex i typ 1 år. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-01-18 at 08:23, Jojo skrev:

Ja precis det blir en likadan behållare. Kommer jag ihåg rätt att du kör ati carbo ex?

Skulle vara intressant att se hur du löser recirkulationen. 🙂

Min plan är att köra friskluft genom mediat innan skummaren, och sedan recirkulera.  

 

Installerade igår kväll. Såhär vart det för min del. Använde ett av hålen i locken för att låta luft "pysa ut" lite (tänker på fukten främst, ska nog byta till genomskinliga slangar framöver så att jag kan se om det samlas för mkt fukt däri). 

 

Kom upp i 8,3 redan efter mindre än 24h. Hade säkert nått det fortare om jag hade strypt flödet för rumsluften ännu tidigare än vad jag gjorde. Nu blir det att hålla koll på KH:et igen då. Om controllern börjar slå av skummaren så får jag öppna upp för lite mer rumsluft.

 

 

Bilder akvaristik 2022 (2).jpg

bild1 (2).jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smart löst med ventil på ena hålet i locket. 
Jag får mycket fukt i slangen och även kondens i mediabehållaren. Lite fukt ska tydligen vara bra och få mediat att reagera och bli aktivt, men vad är lagom och vad är för mycket är frågan..? 

DED97F46-B415-4242-9173-BF6EF355AC46.jpeg.8f4aaa077f3beec457b353334b96e4ce.jpeg
76073D24-0DB2-4F64-A4BC-249B80B6C93D.jpeg.554bff1bfcec1c62a1ffaa7e5c05f18b.jpeg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Casio skrev:

@Jojo @Kim Rosenqvist Riktigt snyggt. Är sugen på att köra något liknande. Behöver bara göra plats och komma på en lösning då jag inte har någon sump. Tips?

Jag var lite inne på att köra denna för enkelhetens skull: https://foretagsakvarium.se/product/fauna-marin-skim-breeze-reactor/?v=f003c44deab6

Och kolla PH:t med Salifert eller ph test typ denna: https://foretagsakvarium.se/product/hanna-ph-and-temp-tester-hi98107/?v=f003c44deab6

 

Var sen förbi hos kaptenen och fick se hans lösning och blev inspirerad att köra likadan CO2 scrubber med samma produkter. So I did. 🙂

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Jojo skrev:
10 timmar sedan, Casio skrev:

 

Jag var lite inne på att köra denna för enkelhetens skull: https://foretagsakvarium.se/product/fauna-marin-skim-breeze-reactor/?v=f003c44deab6

Nej nej bortkastade pengar. Köp en plastburk med lock och bygg en själv. Se nedan från min spagetti burk 

sån kan du fixa denna senare om du ska återcirkulera luften. Den köpta är helt öppen i botten.

———

Bytte  media i veckan som vart å nu ser man hur det färgar ut i toppen 

EF56D0FC-225D-4A5F-A200-6606DD193397.jpeg.71b0b25717b5718a53cb90d3c47cc0d8.jpeg

 

min gamla pH probe hade nog gjort sitt så skaffade en ny från jobbet.

vart lite kalibrerande innan allt hoppade igång.

 

ligger nu på pH mellan 7.98 på morgonen å 8.35 på kvällen 

Ändrat av wrang
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Jojo skrev:

Smart löst med ventil på ena hålet i locket. 
Jag får mycket fukt i slangen och även kondens i mediabehållaren. Lite fukt ska tydligen vara bra och få mediat att reagera och bli aktivt, men vad är lagom och vad är för mycket är frågan..? 

DED97F46-B415-4242-9173-BF6EF355AC46.jpeg.8f4aaa077f3beec457b353334b96e4ce.jpeg
76073D24-0DB2-4F64-A4BC-249B80B6C93D.jpeg.554bff1bfcec1c62a1ffaa7e5c05f18b.jpeg

Har inte koll på när det blir för mkt, det borde tämligen märkas på pH tänker jag. Men som du skriver så ska ju mediat funka bäst när det är lite fukt i luften. Jag har sett flera som hällt i lite vatten i botten på sina co2-scrubbers. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minuter sedan, wrang skrev:

Nej nej bortkastade pengar. Köp en plastburk med lock och bygg en själv. Se nedan från min spagetti burk 

sån kan du fixa denna senare om du ska återcirkulera luften. Den köpta är helt öppen i botten.

———

Bytte  media i veckan som vart å nu ser man hur det färgar ut i toppen 

EF56D0FC-225D-4A5F-A200-6606DD193397.jpeg.71b0b25717b5718a53cb90d3c47cc0d8.jpeg

 

min gamla pH probe hade nog gjort sitt så skaffade en ny från jobbet.

vart lite kalibrerande innan allt hoppade igång.

 

ligger nu på pH mellan 7.98 på morgonen å 8.35 på kvällen 

@Fina Fisken

Se hur wrang har gjort. Behövs inte mer än sådär ☺️

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

31 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Har inte koll på när det blir för mkt, det borde tämligen märkas på pH tänker jag. Men som du skriver så ska ju mediat funka bäst när det är lite fukt i luften. Jag har sett flera som hällt i lite vatten i botten på sina co2-scrubbers. 

Ja jag hällde lite vatten i botten på behållaren.  Hade nog inte behövts i mitt fall. 😅

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 minuter sedan, wrang skrev:

Nej nej bortkastade pengar. Köp en plastburk med lock och bygg en själv. Se nedan från min spagetti burk 

sån kan du fixa denna senare om du ska återcirkulera luften. Den köpta är helt öppen i botten.

———

Bytte  media i veckan som vart å nu ser man hur det färgar ut i toppen 

EF56D0FC-225D-4A5F-A200-6606DD193397.jpeg.71b0b25717b5718a53cb90d3c47cc0d8.jpeg

 

min gamla pH probe hade nog gjort sitt så skaffade en ny från jobbet.

vart lite kalibrerande innan allt hoppade igång.

 

ligger nu på pH mellan 7.98 på morgonen å 8.35 på kvällen 

Har du hål i toppen för inluft?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

31 minuter sedan, wrang skrev:

Nej nej bortkastade pengar. Köp en plastburk med lock och bygg en själv. Se nedan från min spagetti burk 

sån kan du fixa denna senare om du ska återcirkulera luften. Den köpta är helt öppen i botten.

———

Bytte  media i veckan som vart å nu ser man hur det färgar ut i toppen

 

Mm, precis. Hade tänkt använda en tunze 9012 då jag vill upp i minst 300l/h. Får för mig att dem reducerar luften rejält?

 

Då Tunze har haft leverans stop sedan oktober/novenber på Comline är jag inne på att använda en schego 350L/h samt en miniflotor.

 

Hur gör jag då - Jag tänker sätta luftpumpen i en ljudisolerad hink och sedan luftpumpen i en grövre förslutnigsbar påse med mediat innuti. Åyterstår att se resultatet.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Jojo skrev:

Har du hål i toppen för inluft?

Ja både och ett rör in

Andra röret ner i botten men en extra botten utav plexiglas med massa hål så inte media åker eller ligger dikt an botten 


luften kommer nu in uppifrån genom mediat och ut längst ner å ut till skummarens luft intag 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-01-22 at 09:51, wrang skrev:

Nej nej bortkastade pengar. Köp en plastburk med lock och bygg en själv. Se nedan från min spagetti burk 

sån kan du fixa denna senare om du ska återcirkulera luften. Den köpta är helt öppen i botten.

———

Bytte  media i veckan som vart å nu ser man hur det färgar ut i toppen 

EF56D0FC-225D-4A5F-A200-6606DD193397.jpeg.71b0b25717b5718a53cb90d3c47cc0d8.jpeg

 

min gamla pH probe hade nog gjort sitt så skaffade en ny från jobbet.

vart lite kalibrerande innan allt hoppade igång.

 

ligger nu på pH mellan 7.98 på morgonen å 8.35 på kvällen 

Den där färgningen på media åtgången, skulle du säga att det där är 1 vecka? Hur länge håller den mängden du har isånnafall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Fina Fisken skrev:

Den där färgningen på media åtgången, skulle du säga att det där är 1 vecka? Hur länge håller den mängden du har isånnafall?

Svårt att säga från fall till fall

min sump är i källaren med ventilerad inluft till rummet så minimalt med co2 i luften så klart den utifrån. Har man som många akvariet med skummare etc i bostads miljö så kommer co2 mediat indikera fortare då ens co2 i huset sugs in i skummaren och så sänker ens pH 

 

att ta uteluften enbart i skummaren gjorde ingen skillnad för mig så blev bättre med co2 skrubber 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-01-31 at 18:51, johannes.k skrev:

Hej scrubber maffian, är det någon av er som kör med ozon i skummaren och scrubber? Har läst lite olika och blir inte klar över om det är bra eller dåligt 

 

23 timmar sedan, kaptenen skrev:

Jag aktiverar Capone himself @Kim Rosenqvist han kör med ozon vad senaste ryktet på stan sa.

 

Haha! Säg vad som inte kokar i min gryta så ger jag dig en guldpeng! 

 

Skämt åsido, jo jag kör ozon och scrubber i skummaren. 

Innan jag körde igång så googlade jag en jäkla massa, samt skrev på flera olika forum, utan att egentligen få ut någonting konkret vettigt. Lite teorier om att man förr i tiden (??) använde calciumhydroxid för att binda överblivet ozon, men jag begrep aldrig om det var en tanke, teori eller om det var fakta. 

 

Såg även ett YouTube-avsnitt av kanadensaren ReefDudes som adresserade detta. Har för mig att även han inte lyckats hitta någonting konkret, men att han testat i flera månader nu utan att märka några negativa effekter. Jag själv har väl kört i åtminstone ett halvår, har ju haft vissa problem (även innan dess), men tror inte det på något sätt kan knytas till denna mix, och problemen har ju försvunnit nu trots att ozon och scrubber är kvar. 

 

Man behöver dock två separata ingångar, antingen via en t-koppling eller att venturin på skummaren har två nipplar (där den ena brukar vara dedikerad för ozon). Detta då ozonatorn funkar bäst med torr luft, medan co2-remover funkar bäst med lite fuktigare. Teoretiskt skulle du dock kunna köra båda två i en kedja, såklart, men den ena eller den andra lär tappa lite "potens". 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

 

Haha! Säg vad som inte kokar i min gryta så ger jag dig en guldpeng! 

 

Skämt åsido, jo jag kör ozon och scrubber i skummaren. 

Innan jag körde igång så googlade jag en jäkla massa, samt skrev på flera olika forum, utan att egentligen få ut någonting konkret vettigt. Lite teorier om att man förr i tiden (??) använde calciumhydroxid för att binda överblivet ozon, men jag begrep aldrig om det var en tanke, teori eller om det var fakta. 

 

Såg även ett YouTube-avsnitt av kanadensaren ReefDudes som adresserade detta. Har för mig att även han inte lyckats hitta någonting konkret, men att han testat i flera månader nu utan att märka några negativa effekter. Jag själv har väl kört i åtminstone ett halvår, har ju haft vissa problem (även innan dess), men tror inte det på något sätt kan knytas till denna mix, och problemen har ju försvunnit nu trots att ozon och scrubber är kvar. 

 

Man behöver dock två separata ingångar, antingen via en t-koppling eller att venturin på skummaren har två nipplar (där den ena brukar vara dedikerad för ozon). Detta då ozonatorn funkar bäst med torr luft, medan co2-remover funkar bäst med lite fuktigare. Teoretiskt skulle du dock kunna köra båda två i en kedja, såklart, men den ena eller den andra lär tappa lite "potens". 

 

 


samma som mig då , hittade en del negativt men naturligtvis utan källhänvisning, drog igång lite provisoriskt igår funkar kanon ligger stadigt på 8,35 nu 😎👍

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byggt min lilla scrubber nu, ide från @Kim Rosenqvist med scrubber på skummare. Har dock en mellan låda för fuktsamling där jag har kolfilter som blockad som sedan sugs upp till scrubbern. Mäter 8.1 på morgon innan lampan tänds och 8.3 skiftar det till 2 Tim innan lampan släcks (håller 8.3 tills lampan släcks) Doserar nu varje kväll manuellt 0.3dkh och det höjer pH ytterligare lite till. Har strypt luft utifrån med en ventil och tillsvidare funkar det utan luft intag från fönstret. Vill gärna ha 8.3 i pH så länge som det går men det svajar fortfarande lite..

 

Tror ni det kan va för lite media eller drar det in luft från (rummet)?

IMG_20220202_224640.jpg

IMG_20220202_224731.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

55 minuter sedan, Fina Fisken skrev:

Byggt min lilla scrubber nu, ide från @Kim Rosenqvist med scrubber på skummare. Har dock en mellan låda för fuktsamling där jag har kolfilter som blockad som sedan sugs upp till scrubbern. Mäter 8.1 på morgon innan lampan tänds och 8.3 skiftar det till 2 Tim innan lampan släcks (håller 8.3 tills lampan släcks) Doserar nu varje kväll manuellt 0.3dkh och det höjer pH ytterligare lite till. Har strypt luft utifrån med en ventil och tillsvidare funkar det utan luft intag från fönstret. Vill gärna ha 8.3 i pH så länge som det går men det svajar fortfarande lite..

 

Tror ni det kan va för lite media eller drar det in luft från (rummet)?

IMG_20220202_224640.jpg

IMG_20220202_224731.jpg
 

är själv nybörjare på scrubber men rimligtvis påverkar tiden genom media till en viss gräns när det är för lite co2 att absorbera , om du har ett färgande media så borde det synas att inte hela höjden färgar om på en gång. Körde igång min nyligen , går i baypas hela dagen och aktiveras ca 01:00 när pH går under 8,3 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...