Gå till innehåll

Coral dip


Darband79

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Jag har har läst att ich parasiten kan följa med allt som är blöt, tänkte att fisken kan man ha i karantän innan, men när man dippar koraller dödar inte medlet alla parasiter eller är det bara korall parasiter den dödar? Ska man verkligen köra karantän på varje frag i typ 74 dagar utan fiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, nike83 skrev:

Hej

 

Förstår inte riktigt vad du är ute efter - vill du säkerställa att koraller inte får med sig "prick" ?

 

Joo koraller kan ta med sig ”prick” undrar om det räcker att man dippar korallen eller måste man köra karantän, ich är en parasit borde inte coral dip döda den också?  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minutes ago, nike83 said:

jag har aldrig hört talas om att koraller tar med sig "prick" till akvarium. 

vad jag lärt mig så ligger dessa latent i fiskarna.

 

 

Yes they can, if the parasite is in its tomont stage, nothing can kill it, not even copper...it might be attach to any hard surface such as coral plugg or skeleton or even an snail shell. low probability but still can happen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en kund som fick prick med icke karantänad rörmask. På 5 dagar är normalt Tomontstadiet förbi så sex dagar bör ge en god säkerhet.

De 76 dagarna är en seglivad skröna. Det kommer från att en forskare undersökte hur lång tid parasiten kan överleva i Tomontstadiet. De provade med sänkt temperatur och olika kemikalier och lyckades få tomonter att överleva i 76 dagar. I normal temperatur och vatten är det max 5 dagar.

 

Att offentliga akvarier har längre karantäntid än de 5 dagarna hänger nog ihop med inälvsmask och andra parasiter.

Att parasiten kom med en rörmask beror nog på att rörmaskar bygger in all möjlig detritus i röret så då är det fullt möjligt att en tomont kan bli inbakad bland detritusen. Men efter  den kläckt är den borta. Parasiten kan inte leva på maskar.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla skrev:

Jag hade en kund som fick prick med icke karantänad rörmask. På 5 dagar är normalt Tomontstadiet förbi så sex dagar bör ge en god säkerhet.

De 76 dagarna är en seglivad skröna. Det kommer från att en forskare undersökte hur lång tid parasiten kan överleva i Tomontstadiet. De provade med sänkt temperatur och olika kemikalier och lyckades få tomonter att överleva i 76 dagar. I normal temperatur och vatten är det max 5 dagar.

 

Att offentliga akvarier har längre karantäntid än de 5 dagarna hänger nog ihop med inälvsmask och andra parasiter.

Att parasiten kom med en rörmask beror nog på att rörmaskar bygger in all möjlig detritus i röret så då är det fullt möjligt att en tomont kan bli inbakad bland detritusen. Men efter  den kläckt är den borta. Parasiten kan inte leva på maskar.

Jag fick en ich utbrott, tog ut alla fiskarna och har de i en QT tank och körde medicinering ser inga prickar, det har gått 19 dagar och min display kar har varit utan fiskar sen dess, vågar jag släppa tillbaka de? Har haft temp 25-26 grader.     

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...