Gå till innehåll

Samanställning av olika koralldip och metoder


OR20

Rekommenderade inlägg

Hej,

Då det ibland kan vara svårt att veta hur och med vad man ska doppa sina koraller med så gjorde jag en sammanställning för något år sedan. Eftersom det kommer ut nya medel och metoder så tänker jag att det kunde vara höra med er hur ni gör/gjort för att hålla otäckingarna borta ur våra kar.  Det står er fritt att komplettera och justera om ni har andra erfarenheter. Det som jag hittills inte hittat något dip för är smooth skin Acroporor där dödligheten inte varit hög. Det närmaste är Coral Rx i väldigt låg dos. 

 

Typ av koraller Användning Dip Koncentration Exponeringstid
Zoanthid, LPS Alger H2O2 (3%) 1 del H2O2 till 1 del saltvatten 1 minut
Zoanthid, LPS Alger H2O2 (3%) 1 del H2O2 till 10 delar saltvatten 5 min
Zoanthid, LPS Alger H2O2 (3%) 1 del H2O2 till 20 delar saltvatten 10 min
SPS (ej smooth skin Acropora) Alger H2O2 (3%) Outspädd H2O2 1 min (doppa pluggen och basen av korallen)
 Catalaphyllia jardinei och Tridacna musslor Pinched Mantle Disease och Elegance coral syndrome Färskvatten Outspätt H2O 30 min
Alla koraller Bakterier samt vissa maskar API Melafix 10 ml per liter saltvatten 3-5 min
SPS (ej smooth skin Acropora) Plattmaskar Flatworm Rx 3 droppar per 4 liter saltvatten 15 min
SPS (ej smooth skin Acropora) Plattmaskar Flatworm stop 3 droppar per 4 liter saltvatten 15 min
Mjuk- och lps koraller Bakterier Lugol's lösning 10 droppar per liter saltvatten 5 min
Mjuk- och lps koraller Bakterier Seachem reef dip 50 droppar per liter saltvatten 15 min
Alla koraller Generellt Coral Rx 7 droppar per liter saltvatten 5 min
SPS (ej smooth skin Acropora) Maskar Kalium (100gr K2SO3 i 1l H2O) 8 ml kaliumlösning per liter saltvatten 10 min
Alla koraller Generellt Two little Fishies Revive 10 ml per liter saltvatten 15 min
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...