Gå till innehåll

Högt jod


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Har haft lite högt jod vid de senaste tre icp, dec, Jan och nu i april, tänkte inte så mycket på det vid de första två men nu har det ökat från 0,162 till 0,3 mg/l vilket är ganska mycket över riktvärdet hos FM 0,055- 0,08.... 

Misstänker att det kan hänga ihop med att jag har två acro som sakta men säkert visat mer och mer stn senaste veckorna....

 

Men frågan är var det kommer ifrån?

Använder Fauna Marin trace 1-3 I ballingen, där jag kör Romans Mezzoforte, ligger i underkant på övriga spårämne förutom aluminium som ligger lite högt oxå.

Slog mig nyss att jag ju även kör med Acropower på dospump och har gjort det ganska länge, men den kanske står för jod-ökningen!? Ökade faktiskt dosen på den för ett tag sen....

 

Var kan jod annars komma ifrån och när blir det "farliga" nivåer?

Använder inga andra tillsatser... Kör cheato, ingen fosfatremover, men har en påse med några dl kol... Har inte bytt nått vatten senaste månaderna...

Systemet är på 1100-1200l, så det behövs ju en del för att få så höga värde, jod brukar väl vara svårt att få upp!!?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg precis efter ett tips att Trace 3 är den som innehåller jod, i övrigt även kalium och bromine vilket är märkligt för kalium ligger i överkant med 448 men bromsmediciner ligger lågt på 38mg/l (FM har  67 som ref-värde)...

Men trace 3 måste jag ju sluta dosera så jagfixar lite ny balling utan den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-04-16 at 17:32, MattiasN skrev:

Såg precis efter ett tips att Trace 3 är den som innehåller jod, i övrigt även kalium och bromine vilket är märkligt för kalium ligger i överkant med 448 men bromsmediciner ligger lågt på 38mg/l (FM har  67 som ref-värde)...

Men trace 3 måste jag ju sluta dosera så jagfixar lite ny balling utan den

Det är så jag har gjort när jag legat högt i tungmetaller. Gjort ny temporär balling utan dessa spårämnen. 

Vanligtvis är det inte alla jag ligger högt i så får i vissa tillfällen dosera upp de övriga separat. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Det är så jag har gjort när jag legat högt i tungmetaller. Gjort ny temporär balling utan dessa spårämnen. 

Vanligtvis är det inte alla jag ligger högt i så får i vissa tillfällen dosera upp de övriga separat. 

Såg nu att det finns jod i trace 1 oxå... Används bara 1/4 så mycket Trace 1 som 3 men får blanda nytt där oxå...

Nivåerna är så höga att jag även tänkte göra ett vattenbyte, måste dock få tag på salt först....

Vad tror ni om Acropowern  kan den innehålla jod? Står bara att det är aminosyror...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju kört samma som du ett tag nu och ändå fått dosera extra jod. Ska dock se på nästa icp som borde ha kommit i fredags men förhoppningsvis inne imorgon. 

Jag lade ju till och med till lite extra jod i min balling för att slippa dosera extra vid varje icp. Får se om det var ett misstag. 

Jag vet dock att @nike83 fick klart olika resultat på jod när han skickade in. Det är ju så låga nivåer men procentuellt skiljde det väl sig med 200% mellan två olika icp inskickade vid samma tillfälle.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Jag har ju kört samma som du ett tag nu och ändå fått dosera extra jod. Ska dock se på nästa icp som borde ha kommit i fredags men förhoppningsvis inne imorgon. 

Jag lade ju till och med till lite extra jod i min balling för att slippa dosera extra vid varje icp. Får se om det var ett misstag. 

Jag vet dock att @nike83 fick klart olika resultat på jod när han skickade in. Det är ju så låga nivåer men procentuellt skiljde det väl sig med 200% mellan två olika icp inskickade vid samma tillfälle.

 

Ja det är lite konstigt, den vanliga dosen i ballingen borde inte kunna ge så höga nivåer.... Får försöka klura på om jag kan tillföra jod på nått annat sätt oxå... Men ska försöka få till ett vattenbyte och sen skicka ett nytt icp oxå! Jag har haft förhöjda värde även i de två föregående testen, senaste i Jan låg dock på hälften av nuvarande...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det komma ifrån maten? Har du ändrat vad du matar med nyligen?

 

Här finns lite att läsa om jod https://reefs.com/magazine/chemistry-and-the-aquarium-iodine-in-marine-aquaria-part-i/

 

Tänker främst på detta stycke i all text i den artikeln: 

"In one study, Gracilaria sp. was found to contain 3654 ppm iodine by dry weight.27 So the daily input to a tank adding 3 grams (dry weight) of Gracilaria sp. per day is about 11 mg of iodine. That is enough to bring a 50-gallon tank from zero to natural levels (0.06 ppm iodine) EVERY DAY. In the end, I think that we should be very happy that iodine is depleted so rapidly, because if it were not, we’d probably rapidly drive up iodine levels in many tanks."

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, där var ju en stunds läsning :)

Men maten, tveksamt, i huvudsak matat med Ocean Nutrition pellets senaste månaderna, visserligen matat lite mer än vanligt sista tiden.... Fast det är klart, är fodret en källa till jod sådär det ju något att titta på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Efter att läst artikeln så är det kanske maten som är boven ändå? Mat, framförallt mat baserad på alger, kan stå för ett rejält tillskott av jod och jag har matat riktigt friskt med Ocean Nutrition formula 2 pellets under ganska lång tid.... Har dragit ner på dessa och varvar mer med frysmat än tidigare. 

Gjorde ett större vattenbyte, c:a 350l, 30%

Efter vattenbytet skickades nytt icp med resultatet att joden ungefär halverats! Fortfarande väl högt, 0,142(mot tidigare c:a 0,3).

Idag gjordes ett vattenbyte till, hade dock bara salt till 260l idag. Planen är att skicka nytt icp under veckan och se var jag landar.

Korallerna ser fortfarande inte lyckliga ut, sakta stn på en stor A Valida och en Aussie Acro, dock inte fler som drabbats. Tror att dessa två kolonier blir svåra att rädda även om jod-värdet rättar till sig....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade höga jod-värden under ganska lång tid. Inte med några dödsfall bland korallerna men tror inte det var särskilt nyttigt. Jag halverade dosen av trace 3 och hamnade på lagom värde. Men jag har aldrig fått reda på varför jag låg så högt. Men jag matar också med formula 2. Använder flingfodret. Men är inte det ett av våra vanligaste torrfoder, då borde höga jodvärden vara vanliga. Har ni andra som läser detta inlägg och använder formula 2 märkt något?

Jag har under lång tid även haft högt molybden (utan användning av NOPOX) och misstänker formula 1 och 2 till detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

37 minuter sedan, irwin_fletch skrev:

Jag hade höga jod-värden under ganska lång tid. Inte med några dödsfall bland korallerna men tror inte det var särskilt nyttigt. Jag halverade dosen av trace 3 och hamnade på lagom värde. Men jag har aldrig fått reda på varför jag låg så högt. Men jag matar också med formula 2. Använder flingfodret. Men är inte det ett av våra vanligaste torrfoder, då borde höga jodvärden vara vanliga. Har ni andra som läser detta inlägg och använder formula 2 märkt något?

Jag har under lång tid även haft högt molybden (utan användning av NOPOX) och misstänker formula 1 och 2 till detta.

Jag har legat högt tidigare oxå utan problem, i dec 0,15Fauna Marin har 0,005-0,08 som riktvärde) men i april var ju alltså uppe på dubbelt så högt med 0,3.... 

Som jag förstår artikeln i länken så är framförallt foder baserade på alger rika på jod, varierar man mellan formula 1 o 2 samt kanske inte matar riktigt så friskt (jag har använt ganska mycket medium pellets av formula 2 till mina stora kirurger o kejsare) så bör det nog inte vara någon fara. 

Men det är jusom du skriver ett populärt foder, så någon mer borde sett trenden om det är härifrån joden kommer.... Någon mer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kan lägga till att jag läste på FM att höga värde Kan ge ökad algtillväxt och det stämmer med vad jag ser i karet, har fler ställen med gröna alger nu på stenen både i huvudkaret och fraggkaret..... Kan jodvärdet på något sätt vara kopplat till mitt refugium med chaeto? Ska väl egentligen vara omvänt, chaeton slukar jod så man behöver tillsätta mer, men kan jod på något sätt frigöras igen? Har dock bra tillväxt på chaeton så det är inte att den dör och släpper jod, iallfall inte i större grad då mängden ökar istället för att minska....

Förstår verkligen inte....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan så drygt 😒

Kör du fortfarande med samma balling + spårämnen som tidigare? Du blandar väl själv?

Om du inte redan gjort det så kan du ju blanda ny balling men utan att tillsätta några spårämnen? Utifall att det skulle vara någon felaktig koncentration där. Det har väl hänt, även om det är väldigt ovanligt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, blandar själv med FM trace 1-3, är på andra dunken utan trace 3 som innehåller jod, visserligen haft i trace 1-2 i senaste dunken jag blandade, ligger inte alarmerande högt på något annat men får nog blanda utan dessa oxå även om de inte ska innehålla jod...

Annars bara använt kalkvatten och Acropower som tillsatser under lång tid.... Slutar med båda dessa idag... 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, har tittat tillbaka lite längre på icp-tester.... 

Redan för 1,5 år sen började jag se lite höga värden.... 

Nov -19 0,092

April -20 0,2 men reagerade inte då...

Sept -20 0,075 normala nivåer

Dec -20  0,16 högt igen

Jan -21  0,13 fortsatt högt

April -21 0,3 riktigt högt

 

Under hela den perioden har jag ju bytt flaskor/spannar av alla tillsatser så det kan inte vara ex nån enstaka flaska trace 1 som blivit kontaminerad med väldigt mycket jod.... Kan inte heller ha med refugiumet  att göra, stängde ju min dsb för c:a 6 mån sen...

Bör väl vara nån specifik tillsats som belastar mitt system med alldeles för mycket jod... Funderar på om jag överdoserat Acropower ändå, ska dubbelkolla men skulle tro att jag tillsatt det under så gott som hela perioden...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit i kontakt med Two Little Fishes som gör Acropower och de skriver att jod inte kommer därifrån....

Däremot så frågade de om jag matat mycket med "seaweed".... Har inte använt så mycket nori, utan det är pelletsen isåfall, men med tanke på senaste veckorna känns det som att det bör finnas en annan förklaring...

 

Så tillbaka på ruta ett igen....

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

52 minuter sedan, MattiasN skrev:

Har varit i kontakt med Two Little Fishes som gör Acropower och de skriver att jod inte kommer därifrån....

Däremot så frågade de om jag matat mycket med "seaweed".... Har inte använt så mycket nori, utan det är pelletsen isåfall, men med tanke på senaste veckorna känns det som att det bör finnas en annan förklaring...

 

Så tillbaka på ruta ett igen....

 

menar de att det inte finns något jod i Acropower? hade jag gjort en produkt så hade jag definitivt inkluderat jod. 

 

nu är jag helt ute och "killgissar", men kan jod vara lite som fosfat? att det byggs upp i stenen och kan börja släppa...  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, nike83 skrev:

 

menar de att det inte finns något jod i Acropower? hade jag gjort en produkt så hade jag definitivt inkluderat jod. 

 

nu är jag helt ute och "killgissar", men kan jod vara lite som fosfat? att det byggs upp i stenen och kan börja släppa...  

De skrev inte direkt att det inte finns någon jod i den men att joden inte kan komma från Acropowern även om den har överdoserats....

 

Någon som har haft jod I sitt kranvatten? Tänker om kolfiltret på osmosen är dåligt och släpper genom kanske? Läge att köra ett prov på osmosvattnet oxå....

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då har det gått en månad, en sak som slog mig för nån vecka sen är att jag faktiskt sedan ganska länge ökat dosen av FM trace1&2 i min ballingblandning då jag legat lågt i flera av de ämnen dessa innehåller, som järn, kalium, strontium, m fl. Vid senaste blandningen drog jag ner trace 1&2 igen och faktum är att jag ganska snart såg positiva tecken i karet, den ökade tillväxten av microalger i karet avtog ganska fort och nu någon vecka senare så är dessa alger i stort sett borta och jag ser dessa alger som en följd av högt jod då jod ska trigga alg-tillväxt. Jod ska dock inte finnas i trace 1&2 enligt innehållsförteckning....

Skickade ett nytt icp för några dagar sen, hoppas hoppas på lägre nivåer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag kom svaret på icp-testet, jod har sjunkit från 0,153 till 0,12 på en månad.

Inte så mycket som jag trodde men ett steg i rätt riktning ändå! Fortsätter på inslagen väg en månad till och hoppas på ytterligare steg på rät håll!

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...