Gå till innehåll

Calloplesiops altivelis


Jojo

Rekommenderade inlägg

Kom över denna vackra fisk för några dagar sedan. Det blev lite impulsivt så hann inte läsa på om foder. Har inte fått den att äta ännu. Släppt ner räkor som passerat precis framför Bettan men den tar dom inte. Några tips på foder till denna fisk? Svårt att få tag i levande räkor...

 

Obs inte min betta på bilden. 
 

50028BAD-FCC7-493D-92F4-13B9EA92741E.jpeg.16f67e5b59b54f059c65df5ecda8093f.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

45 minuter sedan, kaptenen skrev:

Vill inte vara polis här men tänk på att döda dem innan du matar Bettan med dem.. :)

 

Känns hemskt att döda dom! Hur ska jag då döda dom? Tänkte släppa i dom i karet och låta naturen ha sin gång...överlever dom så gör det inget heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-04-15 at 22:55, MattiasN skrev:

Underbar fisk, min var en av mina favoritfirrar! Dock lite långsam på maten... Men räkor mindre bitar av fisk osv ska funka, min tog lite tid innan den riktigt fattade galoppen så jag tror det kommer om du bra fortsätter försöka!

Tack för svar! Tänkte förvisso inte stoppa i så mycket mer räkor men är lite för fäst vid mina goby+räkpar för att våga chansa...

 

Sorry, såg just att jag stirrar fel inlägg.

Ändrat av Hampus85
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, Jojo skrev:

Känns hemskt att döda dom! Hur ska jag då döda dom? Tänkte släppa i dom i karet och låta naturen ha sin gång...överlever dom så gör det inget heller.

Absolut gör det det. Men nödvändigt i vissa lägen. Här går att läsa lite om avlivningsmetoder fisk https://www.ciklid.org/hur-man-avlivar-en-fisk/

 

Beslutet vilar sen i dina händer. Jag kände bara att det kan var bra att veta vad som gäller.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, Jojo skrev:

Känns hemskt att döda dom! Hur ska jag då döda dom? Tänkte släppa i dom i karet och låta naturen ha sin gång...överlever dom så gör det inget heller.

Nu tänker jag verkligen inte uppmana dig att bryta mot lagen men det är ganska luddigt när det gäller fisk och lagstiftningen är inte alls anpassad för dessa. I princip får du stoppa i dom om du tror att de kommer överleva, även om de sedan skulle bli uppätna. Blir ännu mer flytande vad som gäller exempelvis med clownfisklekar i karen där de flesta vet att ynglen kommer bli uppätna, dvs om man tillåter att de kläcks så utfodrar man i princip med levande fisk.

Ursäkta sidospåret, har säkerligen diskuterats tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, kaptenen skrev:

Absolut gör det det. Men nödvändigt i vissa lägen. Här går att läsa lite om avlivningsmetoder fisk https://www.ciklid.org/hur-man-avlivar-en-fisk/

 

Beslutet vilar sen i dina händer. Jag kände bara att det kan var bra att veta vad som gäller.

Utifrån den listan skulle jag undvika de kemiska preparaten. Flera av dem är anpassade för annan typ av fisk och har osäker effekt om man inte är van vid preparaten och att justera dosen.

 

Det viktiga är att fisken först bedövas och sedan avlivas.

Det enklaste är att bedöva genom slag i huvudet om fisken är tillräckligt stor och avliva genom strupsnitt eller att skära av huvudet.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, Hampus85 skrev:

Nu tänker jag verkligen inte uppmana dig att bryta mot lagen men det är ganska luddigt när det gäller fisk och lagstiftningen är inte alls anpassad för dessa. I princip får du stoppa i dom om du tror att de kommer överleva, även om de sedan skulle bli uppätna. Blir ännu mer flytande vad som gäller exempelvis med clownfisklekar i karen där de flesta vet att ynglen kommer bli uppätna, dvs om man tillåter att de kläcks så utfodrar man i princip med levande fisk.

Ursäkta sidospåret, har säkerligen diskuterats tidigare.

Det var några år sen så många var nog inte med då diskussionen var uppe. Minns inte vad man kom fram till då men håller med dig om att det är inte den mest anpassade lagstiftningen - som vanligt med akvaristiken och akvariefisk. Dock finns den där och kan vara bra att vara medveten om. Håller även med om att använda kemiska preparat för bedövning och senare avlivningen är olämplig om man inte vet vad man gör. Hårt slag mot huvudet är vad som gäller. Oftast dör småfisk av det rätt omgående i den storleksordning TS köpt in.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...