Gå till innehåll

Dino? Vad göra?


ynot

Rekommenderade inlägg

Hej.

 

Har kämpat med den röda mattan i sandbädd och på stenarna nu i över 6mån.

Först nu har jag lyckas ta bilder på det.

Och vad jag kan läsa mig till så är det dino.

De är runda, rör dig ganska snabbt, syns när ljuset är tänt och "försvinner" på kväll/natt.

Har provat flera saker genom tiden;

*Mörkläggning 48h

*Nytt UVC rör+flyttade upp det i visningskaret

*Regelbundet röra runt i sanden, borsta stenarna

*Kört med medlet Vibrant

*Kört med redslime(innan jag tagit bilderna, är väl till cyano?)

 

Vad ska man göra nu. Börjar bli riktigt tråkigt att inte bli av med de.

 

Värden:

Salt: 1.024

Ph: 8.0

Kh: 8.3

Nitrat: 5

Fosfat: 0-0.1, kanpendlar lite ibland

Ca: 420

Mg: 1365

 

Fundera nu på Dino X eller annan mer extrem metod...

 

//Tony

 

 

2021_04_15_20_53_55_745.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-04-16 at 07:02, ynot skrev:

De är runda, rör dig ganska snabbt, syns när ljuset är tänt och "försvinner" på kväll/natt.

Till att börja med, jättebra att du kollat i mikroskop 👍 det du ser på bilden är dock dinos. Cyano är mer trådaktiga I mikroskop. 

Är det ett 6 månader gammalt kar? 

Kika gärna på denna video om du inte redan sett

 

Stegen är väl som följande 

1. Se till att alltid ha en medelhög nivå av näringsvärden po4 (gärna 0,1 och inte lägre) och no3 (sikta på 10). Då ger du näring till de andra bakterierna som du vill ska konkurrera ut Dino, som klarar sig väl med låga näringsvärden. 

2. Fortsätt dosera bakteriekultur 

3. Kör uv, särskilt på natten när Dino släpper från ytorna och går upp i vattenkolumnen (och därmed kan passera igenom uv filtret) 

4. Dagtid försök suga ut snarare än att röra runt. Du vill begränsa populationen på alla sätt, därmed också... 

5. Ha bra med filter från returen, som du byter/gör rent varje morgon nästan. 

6. Pröva därefter göra en mörkläggning. 

7. Repetera allt igen. 

 

Dino ska vara en av de svårare fulalgerna att konkurrera ut. Det kräver ofta uthållighet och envishet. Det handlar om att bekämpa beståndet på alla fronter, det låter som att du är igång på de flesta, men försök att hålla systematiken i det om du inte gjort det. 

 

Det finns även variationer inom Dinos där vissa bekämpas ännu bättre med vissa metoder, men där går tyvärr gränsen för min kunskap. 

 

Mvh Kim 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

 

tyvärr har jag (hoppas haft) samma problem. tror jag är "av med dem" nu. 

hur starkt UVC har du och hur stort kar? säkerställt flödet genom reaktorn?

 

det jag gjorde sist var

  1. TOTAL mörkläggning i 4 dygn.
  2. mycket kraftigt UVC
  3. doserat upp fosfaten över 0.1 och nitrat över 10 innan mörkläggningen
  4. dosera bakterier en gång om dagen (avstängd skummare och UVC i 4 timmar efter dosering)
  5. stängde av refugiumet
  6. bytte filterstrumpor en gång om dagen
  7. rörde runt i sanden varje dag
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-04-17 at 09:10, Kim Rosenqvist skrev:

Är det ett 6 månader gammalt kar? 

 

 

 

Nej. Jag köpte det beg. i Aug 2020 och det hade då varit igång lite drygt 1 år. Och redan i sep så började det komma. Så antagligen p.g.a. flytten av karet.

 

UVC kör jag 24/7 och har alltid gjort. Jag har dock det i sumpen, testade att göra ca 3 veckor i visningskaret men flyttade ner det när det inte blev någon skillnad.

Ska man testa med ett starkare UV (kör med ett 18Watt nu) en tid direkt i visningskaret utöver det jag har i sumpen? Kan det bli för mycket UV så det blir skadligt?

 

Sedan har jag alltid kört med aktivt kol (Aquaforest) som jag byter var 4:e vecka. Kanske något jag ska pausa?

 

Senaste tiden har jag dessutom fått en hel del gröna trådalger som under dagen är mer röda 😕 . Så nu få jag kämpa med de samtidigt 🤨 Har några sniglar och en kirurg. Men den är ingen storätare. 

 

Men sedan är det absolut det med att systematisk och regelbundet göra allt, lätt att man missar/glömmer någon dag/dagar. Få man nog bli bättre på.

 

 

On 2021-04-19 at 14:09, nike83 skrev:

hej

 

tyvärr har jag (hoppas haft) samma problem. tror jag är "av med dem" nu. 

hur starkt UVC har du och hur stort kar? säkerställt flödet genom reaktorn?

 

det jag gjorde sist var

  1. TOTAL mörkläggning i 4 dygn.
  2. mycket kraftigt UVC
  3. doserat upp fosfaten över 0.1 och nitrat över 10 innan mörkläggningen
  4. dosera bakterier en gång om dagen (avstängd skummare och UVC i 4 timmar efter dosering)
  5. stängde av refugiumet
  6. bytte filterstrumpor en gång om dagen
  7. rörde runt i sanden varje dag

 

Jag har ett Reefer 250.

UVC är ett Helix 2.0 18Watt. Kör vad de rekommendera för flöde(uppskattningsvis)

Vilka bakterie är det man ska dosera varje dag? Just nu dosera jag en andra omgång av Vibrant, den ska man köra 1-2 ggr/vecka.

Sedan det med mörkläggning. Körde 48 timmar, typ 80%. Kunde komma in lite ljus upptill. Men känns lite sådär att köra 4 dagar...rädd att man tar död på någon korall på kuppen 🙄.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...